lvb Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Har gått sykemeldt i et par mnd. nå. Når jeg nå fikk utbetalt sykepenger fra NAV så har de trekt mer skatt en det min arbeidsgiver pleier å gjøre. Det viser seg at de har tatt prosent trekk isteden for å bruke trekktabellen. Jeg fikk nesten 1400 kr. mindre brutto, pga. lønn overstiger 6G, og de har trekt nesten 1500 kroner mer i skatt en det jeg pleier å ha. Dette slår litt feil ut. Skal ikke NAV følge tabelltrekket? De har registrert hvilken tabell jeg har, men prosent ble det allikevel. Hvis jeg ser på tabellen jeg utifra det jeg fikk brutto fra NAV, så er det trekt nesten 2 000 kr. for mye i skatt. Har ringt NAV, men får ikke noe særlig godt svar av de. De skal sjekke opp og ringe tilbake (men dagene bare går...) Lenke til kommentar
Largie Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Hvis du ikke har endret skattekortet iht nye rentesatser er nok prosenttrekk en hyggelig tjeneste til deg. Du tjener over (72 881 * 6 =) 437.286 (Reelt ~454.086,-) kr i året. Med ~36440 i mnden og et "overtrekk" på 2000 kr i mnd bør ikke usle 2000 kr ha noe å si når man får utbetalt ~20.000 kr ved 40% skattetrekk. Hvis de 2000 kr er alphaomega bør du se på egen økonomi. I tillegg vil skatteetaten betale deg tilbake pengene til neste år, med renter, hvis du har betalt for mye skatt. Dette er egentlig ingenting å klage over syntes jeg... Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Har gått sykemeldt i et par mnd. nå. Når jeg nå fikk utbetalt sykepenger fra NAV så har de trekt mer skatt en det min arbeidsgiver pleier å gjøre. Det viser seg at de har tatt prosent trekk isteden for å bruke trekktabellen. Jeg fikk nesten 1400 kr. mindre brutto, pga. lønn overstiger 6G, og de har trekt nesten 1500 kroner mer i skatt en det jeg pleier å ha. Dette slår litt feil ut. Skal ikke NAV følge tabelltrekket? De har registrert hvilken tabell jeg har, men prosent ble det allikevel. Hvis jeg ser på tabellen jeg utifra det jeg fikk brutto fra NAV, så er det trekt nesten 2 000 kr. for mye i skatt. Kan fort hende det ikke er lagt inn riktig i systemet. Er bare én bokstav som trenger å være feil. Hvis du spør pent og treffer på riktig person kan det hende de returfører utbetalingene og endrer skattetrekket retroaktivt så du kan få utbetalt differansen. Kanskje. Lenke til kommentar
lvb Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Hvis du ikke har endret skattekortet iht nye rentesatser er nok prosenttrekk en hyggelig tjeneste til deg. Du tjener over (72 881 * 6 =) 437.286 (Reelt ~454.086,-) kr i året. Med ~36440 i mnden og et "overtrekk" på 2000 kr i mnd bør ikke usle 2000 kr ha noe å si når man får utbetalt ~20.000 kr ved 40% skattetrekk. Hvis de 2000 kr er alphaomega bør du se på egen økonomi. I tillegg vil skatteetaten betale deg tilbake pengene til neste år, med renter, hvis du har betalt for mye skatt. Dette er egentlig ingenting å klage over syntes jeg... Nei, det er kansje ikke noe å klage for, men nå har det seg slik at jeg er blitt alvorlig syk, og det kan gå lang tid før jeg kan komme tilbake på jobb, så hvis dette forsetter med å trekke 2 000 kroner "ekstra" i skatt pr. mnd så blir dette mye penger. Lenke til kommentar
Largie Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Da ville bedt om nytt skattekort etter 6G satsen og sent til NAV. Selv om NAV roter det til tar det alltid lang tid, uansett hva det måtte være... Lenke til kommentar
lvb Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Da ville bedt om nytt skattekort etter 6G satsen og sent til NAV.Selv om NAV roter det til tar det alltid lang tid, uansett hva det måtte være... Takk, det var veldig lurt :-) Det hadde jeg ikke tenkt på Lenke til kommentar
noxon Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 I prinsippet så er det slik at hovedarbeidsgiver skal ha del 1 av skattekortet (tabelltrekk i ditt tilfelle) mens alle andre som utbetaler lønn skal ha del 2 (oftest prosenttrekk på 36%). Så da blir det riktig at de skal trekke prosent på det skattekortet som er aktivt. Derfor må du skaffe nytt skattekort som gir et riktigere resultat for deg. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 NAV er å anse som hovedarbeidsgiver når de utbetaler sykepenger/rehabiliteringspenger/attføringspenger/tidsbegrenset uførestønad etter en uføregrad på over 50%. Da skal de ordinært trekke skatt etter tabell dersom du har tabellkort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå