Gå til innhold

Linux - fjortis OS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fjott.

Så hvis du kobler deg til et nett, som en annen har ansvaret for, og du skifter macadressen slik at du kan (miss)bruke nettet, så er det DITT ansvar? Klart det er ditt ansvar at DU missbruker det, at DU lurer deg inn, men det er fortsatt admin sitt ansvar at ting som skjer på hans nett. Hva slags sanksjoner som vil skje mellom deg og admin er deres opplegg. Sett utenifra så er det admins oppgave å hindre at sånt skjer.

google.com

-Dante

Lenke til kommentar

Bruker ikke alle fjortisser linux fordi de vil mekke sin egen desktop?

Når jeg tenker linux, så tenker jeg nettverk. Jeg her lyst til lære meg å bruke linux i nettverk, eks som router (etc hvis det finnes flere bruks områder for linux i nettverk).

Lenke til kommentar
Det er værre å tenke på Linux uten nettverk. :-?

Egil, Egil... Jeg kjører Linux uten en eneste kabel (utenom strøm..) her i england med laptopen... Ingen WLAN heller, fordi jeg bor i max arbeider strøk så kan ikke låne båndbredde av naboer etc.

I går skulle jeg legge inn nylig kjøpte SuSE 8.2 Pro, funka ikke :p Får feil. Så la jeg heller inn Gentoo på ny ifra stage 1. Og det klarte jeg 100% uten internett! (eller, jeg holder ennå på, fra stage 1 -> fullt system = lang tid)...

Gentoo og SuSE er typiske internett-distroer som du trenger internett for å bruke. Men hey, det funker uten nettverk også :D -- Så for meg som før har tenkt Linux = Nettverk, funker også Linux uten nettverk.. Selv om jeg mer enn gjerne skulle hatt internett tilbake :S

Lenke til kommentar

Eg har ikkje linux av den enkle grunn at eg ikkje har bruk for det. Maskina brukes til spilling, cd-brenning, nedlasting, surfing, og når Windows klarer dette perfekt er eg lykkelig. Dersom eg hadde installert Linux hadde det vert for at det er kult, men eg har ingen som helst behov for dette.

IMO har de som driver slik som eg har ikkje så stort behov for Linux.

Lenke til kommentar
Eg har ikkje linux av den enkle grunn at eg ikkje har bruk for det. Maskina brukes til spilling, cd-brenning, nedlasting, surfing, og når Windows klarer dette perfekt er eg lykkelig. Dersom eg hadde installert Linux hadde det vert for at det er kult, men eg har ingen som helst behov for dette.

IMO har de som driver slik som eg har ikkje så stort behov for Linux.

Betalte du for Windows?

Hvis ja: Ville du ikke gjerne ha spart de 1000-og-noe kronene, og kjøpt deg et digg(ere) grafikkort til spillingen din, eller kanskje en DVD-brenner til brenningen din?

Hvis nei: Du har gjort deg til kriminell. Ville du ikke heller forblitt lovlydig og brukt GNU/Linux?

Lenke til kommentar
Det er værre å tenke på Linux uten nettverk.  :-?

Egil, Egil... Jeg kjører Linux uten en eneste kabel (utenom strøm..) her i england med laptopen... Ingen WLAN heller, fordi jeg bor i max arbeider strøk så kan ikke låne båndbredde av naboer etc.

Du må bli godvenner med de i oxford-lug'en da :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er best å ikkje bry seg. Som alle farsottar så går det over når ingen vert påverka av dei.

Eg synast at vi skal la "fjortissane" få ein sjanse. Dette er ein trend, som alt anna, men det at vi går rundt og spottar og harselerar med dei trur eg berre vil gi dei sterkare fotfeste. Derimot kan det vel hende at nokon av desse lærar seg Linux ved eit seinare høve. Vi veks alle opp, og lærar alltid noko nytt.

Hugs, der er alltid nokon som er flinkare enn deg.

Lenke til kommentar

Håper denne tråden aldri blir ferdig, jeg. Er kjempekoselig å lese om Windows-brukere som tror folk bare bruker Linux fordi det er kult eller fordi det er gratis, når vi som bruker det vet at vi gjør det fordi det er fritt (frihet er bedre enn gratishet), mer stabilt og mer utviklervennlig enn kontorstøtteverktøyet Windows.

Og så hevder de at Linux er en farsott som kommer til å forsvinne når «kulhetsfaktoren» dør hen. For oss som har brukt Linux (og kun Linux) i fire-fem år nå, og vet at Linux faktisk er eldre enn mange av dem som kaller det en farsott, er dette ekstra morsomt.

Hvorfor kjempe for Windows? Jeg kjemper for frihet, noe fri programvare gir meg. Derfor bruker jeg Linux.

Lenke til kommentar
Håper denne tråden aldri blir ferdig, jeg. Er kjempekoselig å lese om Windows-brukere som tror folk bare bruker Linux fordi det er kult eller fordi det er gratis, når vi som bruker det vet at vi gjør det fordi det er fritt (frihet er bedre enn gratishet), mer stabilt og mer utviklervennlig enn kontorstøtteverktøyet Windows.

Og så hevder de at Linux er en farsott som kommer til å forsvinne når «kulhetsfaktoren» dør hen. For oss som har brukt Linux (og kun Linux) i fire-fem år nå, og vet at Linux faktisk er eldre enn mange av dem som kaller det en farsott, er dette ekstra morsomt.

Hvorfor kjempe for Windows? Jeg kjemper for frihet, noe fri programvare gir meg. Derfor bruker jeg Linux.

Eg håpar du ikkje trur at eg meinte at det var Linux som var ein farsott. Det eg meinte var at bruken av Linux som ein kulheitsfaktor er ein farsott, og som kjem til å forsvinne, når ingen bryr seg om kva OS ein køyrer. Det er tross alt kva du får ut av eit OS som tell og ikkje kva folk synast om at du brukar det.

Lenke til kommentar

ARGH! denne tråden skal være død!!!!! la meg stave det: D [de] Ø [ø] D [de] (eller D E A D for dere engelskspråklige der ute)....

Denne tråden ble startet av en idiot ved nick kjøleren som ikke hadde bedre å gjøre enn å spamme forumet med Amiga-er-bra poster og rakke ned på alle andre, spesielt linux-brukere. DERFOR skal alle la denne posten ligge død og bare innfinne seg med enkle fakta:

-Folk bruker linux fordi de vil bruke det

-La folk bruke windows om de vil, det ser bedre ut for oss linux brukere at de med litt mindre "skillz" holder seg til windows (ok da, den var stygg - fakta er vel at mange mener at windows fungerer bra for dem, la de ha det så godt sier jeg]

-Folk lar være å kjøpe windows fordi mange rett og slett ikke greier å se på programvare som en ting som faktisk koster penger å utvikle i motsetning til en bil som ikke kan lastes ned fra nettet. Hvis den lokale bilforretningen var nabo med en butikk som ga vekk de samme bilene, bare at de egentlig ikke hadde lov til det, men ingen håndhevet den loven - > hva ville du da gjort? kjøpt bilen eller "fått" den?

-siste punkt: slike diskusjoner er dødfødte. En ting er at windows folk forkjemper windows fordi at de bruker det, verre er det når folk som hevder å være så dyktige og glupe begynner med totalt usaklig drittslenging rettet mot stakkarene som bruker windows. Det er mangel på sosial IQ.... Og dessverre, jeg har møtt et par slike ut i det virkelige liv også.....

(til ham som sa at vedkommende som kanskje hadde kjøpt windows: hva skal han med grafikkkort og linux når spilltilbudet i linux er så begrenset og wine(-x) trekker så mye ressurser at frameraten synker drastisk??? Det er en av de to grunnene til at jeg fremdeles har windows på maskinen min (den andre er: jeg har ikke nett, og jeg har ikke greid å fått TV-kortet mitt til å funke i linux enda.... (kanskje fordi jeg kjører Slackware?)

/me out!

Lenke til kommentar

jeg ser ikke problemet med at 14tisser vil prøve Linux. Linux kan nok skaleres til et mye mer 14tissvennlig system enn WIndows vil klare, så det er jo greit nok. Rosa bootscreen, grafisk boot, loginmanager, kde/gnome og gtk/qt-styles er nok perfekt for en 14tiss. Personlig har jeg aldri likt blåfargen i XP, bare den avslappende bakgrunnsfargen i win2k. Jeg må jo nesten spørre: Hva er enklest? Å kjøre 'gdmsetup' eller å stresse med allsalgs dilldall for å få byttet login'en i XP?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...