Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Går det an å anmelde naboen for bråk?

Wooho

Anbefalte innlegg

Hei!

For et halvt år kjøpte eg meg en leilighet i et kompleks hvor i alt det er 5 leiligheter. Alle leilighetene var til salgs og alle ble kjøpt til slutt. Vi har opprettet sameie osv. Han som kjøpte leiligheten ovenfor meg har leid den ut til en person som nå har flyttet inn. Personen har vel bodd der i over 1 måned nå vil eg tro.

Så til saken, personen som har flyttet inn er av det forstyrrede slaget ihvertfall slik eg har skjøt det, det blir mye bråk hver dag ikke missforstå meg jeg tåler bråk. Med bråk så mener jeg at det føles som om noen drar etter seg en metall rake på gulve, i fom av at det føles som om det ommøbleres hele tiden og flyttes på langt etter midnatt, høy musikk mellom 2-4 om morgnenen på hverdagene osv. Nå i dag morges så hørtes det ut som om en slosskamp hadde brøte ut, det varte i kanskje 1 min så var det over. Stopp! Så pågikk det i 1 minutt til. Da fikk eg nok og skulle ringe til eieren av leiligheten fordi slike folk tror eg personlig ikke det går an å snakke til fornuft med. Dette ble kun med tanken dog da det var påtide å gå til jobben.

På veien ut døren ser eg en politibil som blokerer innkjørselen. Som eg trodde det var vist slosskamp i leiligheten ovenfor meg. Slik ønsker jeg ikke å ha det, der eg bor, går det an å anmeldede en nabo for bråk? Neste gang kan det oppstå større bråk i form av våpen vetta fanken eg men det er ikke noe eg ønsker å vente på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil tro at det første du må gjøre er å klage til naboen. Dersom det ikke bedrer seg (eller du ikke tør, helt greit å være konfliktsky) så ringer du til politiet og klager på naboen. Det de i første omgang nok vil gjøre, med mindre de er i området og har lite å gjøre på, er å ringe naboen din og be dem dempe seg. Dersom de fortsatt ikke demper seg ringer du igjen, i min erfaring dukker da politiet opp, men det er klart dette kan variere fra distrikt til distrikt. Hvis det er sannsynlig at det er husbråk og ikke bare festing vil nok det kunne påvirke politiet til å rykke ut.

Dersom dette gjentar seg ofte og de ikke lytter til advarsler tror jeg de vil kunne få bøter.

Videre kan det nok hjelpe på politiets respons at dette er en adresse de kjenner fra før (og godt mulig folk de kjenner fra før).

Jeg ville også gått sammen med de andre naboene og hørt om de er plaget og har fått med seg evt. opptrinn med politi. Hvis dere sammen sender et brev til eier av leiligheten og nevner at det har vært politi på døren, så vil nok han og ønske å skifte ut leieboerne.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Konflikssky, ja vist fanken er eg det, har ikke lyst å komme hjem fra jobben og se en kunst dør vindu eller stå opp og se bilen min vandalisert. Vet aldri hvilket jævelskap du har med å gjøre før det er forseint.

Jeg tar kontakt direkte med eieren.

Lenke til kommentar

Ta saken videre både til eier og til styret i sameiet. Eierseksjonsloven §26 (1) "Hvis en sameier til tross for advarsel vesentlig misligholder sine plikter, kan styret pålegge vedkommende å selge seksjonen."

Gjentatt husbråk som er til sjenanse for øvrige beboere etter kl 2300 vil jeg anse som vesentlig mislighold av ordensreglene. Når politiet også er koblet inn vil vel dette også styrke dine påstander og ditt synspunkt.

Endret av Eivind87
Lenke til kommentar

Hvis du også mistenker at lydisolasjonen er for dårlig, kan du (via sameiet) få utbygger til å foreta en lydisolasjonsmåling...

Forstyrrelser på natt og kveld, i den grad det er snakk om her, høres ut som mer enn det som er normalt at man skal tåle. Men veien å gå er via sameiet, styret er der for en grunn.

Lenke til kommentar
Hvis du også mistenker at lydisolasjonen er for dårlig, kan du (via sameiet) få utbygger til å foreta en lydisolasjonsmåling...

Akkurat det er svært liten vits. De fleste utbyggere har kjøpt og betalt lydisolasjonsmålingsgutta, så de vinner uansett. Tro meg jeg snakker om egen erfaring.

Jeg boode slik tidligere, men nå har jeg flyttet til enebolig.

Men til saken, om leieboeren bråker kl 2 om natta, så foreslår jeg at du ringer eieren og klager på leieboeren. Gjør dette akkurat kl 2 når det er bråk, så kan eieren høre på dette selv.

Regner med etter to-tre telefoner er dette et avsluttet problem.

Lenke til kommentar

Akkurat det er svært liten vits. De fleste utbyggere har kjøpt og betalt lydisolasjonsmålingsgutta, så de vinner uansett. Tro meg jeg snakker om egen erfaring.

Jeg vet ikke hvem som har målt for deg, men av egen erfaring så rapporterer alle "lydisolasjonsmålingsgutta" jeg vet om forholdene akkurat slik de er.

Det finnes ingen seriøse akustikkfirmaer som "dreier" resultatene for å passe til kravene. Slike firmaer blir gjennomskuet når 3. part kontrollerer og varer ikke lenge i bransjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...