Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er en forlovelse?

Anbefalte innlegg

Det er mulig at det er rart at jeg ikke vet dette, men jaja, jeg har aldri spurt om det før.

Har egentlig ikke tenkt noe særlig over det...

Men hva er en forlovelse?

Hvordan går man fram?

Er det noe begge parter i forholdet snakker om og blir enige om, eller er det som et lite mini-frieri?

Hvorfor er det en ring med i bildet?

WHAT! Har aldri forstått hvorfor man forlover seg...

Er det slik at man forlover seg fordi man på en måte starter et liv sammen?

Eller er det bare noe fancy greier, på en måte et neste NIVÅ etter kjærester?

Er det et nivå på en skala?

Sånn: venner, kjærester, forlovet, gift?

Altså, jeg lurer egentlig på, hvorfor blir man forlovet? Og hvordan blir man forlovet?

Ikke at jeg har planer om det nå, men det kan bli relevant en gang i livet mitt. Forhåpentligvis har jeg mer peiling da.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mye å finne på google selvfølgelig, et søk hadde nok besvart spørsmålene mine, men det er litt mer interessant å ha en diskusjon om det.

Men ja, det var slik jeg trodde forlovelse var da, at man tenker å gifte seg i en ikke så fjern fremtid.

Men hvordan blir det med det klassiske frieriet da?

Hvis man planlegger å gifte seg som du sier, da er det ikke noe behov for at mannen frir?

Er det kanskje ikke så vanlig i dag at man frir som på film? :p

Eller forlover man seg rett og slett i de fleste tilfeller for at de lover å gifte seg en dag, så frir mannen? Hva slags ring er det mannen tar på dama når han frir?

Er det en "frieri-ring" som dama sikkert aldri bruker igjen?

For det virker litt rart at dama får ringen på når mannen frir, men på nytt får den på i brylluppet?

Bullshit! Hvor mange ringer er egentlig involvert?

Forlovelsesring, frieri-ring, giftering?

Full forvirring...

... og så har jeg ikke særlig tro på ekteskapet som institusjon, men det er forsåvidt en annen diskusjon.

Er enig med deg, men kommer an på hvilken partner man har, og hvilken svigermor.

Noen ganger gjør man som man vil, mens andre ganger må man følge STRENGE regler og krav, og gjøre det akuratt som svigermor gjorde det.

Ikke mange som er så ekstreme sikkert, men noen setter vel ned foten om man gjør det litt "feil".

Typisk fasit på sånt:

Bryllupet kan ikke være borgelig, dåp og slik MÅ følge når man har fått barn.

Og dette kommer ofte fra folk som ikke har et kristent livssyn på noen måter!

Virker som de prøver å overbevise seg selv om at de gjorde det rette.

Men jaja, det er selvfølgelig en helt annen diskusjon.

Endret av ikkespisgress
Lenke til kommentar
Men hva er en forlovelse?

Hvordan går man fram?

Er det noe begge parter i forholdet snakker om og blir enige om, eller er det som et lite mini-frieri?

Hvorfor er det en ring med i bildet?

WHAT! Har aldri forstått hvorfor man forlover seg...

Er det slik at man forlover seg fordi man på en måte starter et liv sammen?

Eller er det bare noe fancy greier, på en måte et neste NIVÅ etter kjærester?

Er det et nivå på en skala?

Sånn: venner, kjærester, forlovet, gift?

Altså, jeg lurer egentlig på, hvorfor blir man forlovet? Og hvordan blir man forlovet?

Hehe, mange spørsmål her:) En forlovelse er vel når du lover deg selv til noen andre til evig tid. Det er en liten periode hvor du kan si at du har planer om å tilbringe resten av livet ditt med en person som du elsker og som du betrakter som den rette for deg. Mann går vel fram med å spørre den personen som du mener er den rette om hun vil gifte seg med deg, eller det er jo mange måter å gå fram men det finner du ut selv når tiden er den rette. jeg ville selv forsikret meg om at den personen du er sammen med har planer om å være sammen med deg til evig tid før du frir til henne/han. Ringen symboliserer at du er opptatt, den symboliserer også kjærlighet. Hvorfor så mange nivå spørsmål når alt går i hverandre.. Du forlover deg fordi du vil vise til alle hvem din framtidlige kone/mann skal være, hvem din bedre halvdel er. Det er på en måte en ting du bør gjøre hvis du er 100 % sikker på at det her er jenta/gutten jeg vil være med for alltid. En som kan stå ved din side på godt og vondt.. osv osv..

Mann bli vel forlovet fordi man føler det er rett å gjøre det og man kan jo gjøre det på flere forskjellige måter. Noen velger den enkleste måten, andre den romantiske måten. osv.. hehe..

Håper jeg svarte på noen av de spørsmålene du ville vite..

Lenke til kommentar

Takk for innlegget, ble litt mer opplyst tror jeg. :)

Så forlovelse er vel som et frieri da, eller?

Så det er: forlovelse - bryllup?

Og ikke som jeg trodde:

Forlovelse - frieri - bryllup?

Jaja, man gjør vel egentlig det man føler for å gjøre når man vil bli gift. :)

Er ingen fasit.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok også det er litt forskjell fra person til person hva de legger i ordet forlovelse, men for min del så er det delvis en gest som viser hverandres kjærlighet uttrykt via en ring og løfte om giftemål, samtidig som det er et løfte om troskap og kjærlighet til hverandre.

Så kan man jo aldri være 100 % sikker på noe som helst, alt kan selvsagt skje, men for meg handler det om et løfte om å ikke gi opp kjærligheten, at man har tro på forholdet rett og slett, at den man vet at dette er den man ønsker å dele livet sitt med.

Endret av yvonne2
Lenke til kommentar
Takk for innlegget, ble litt mer opplyst tror jeg. :)

Så forlovelse er vel som et frieri da, eller?

Så det er: forlovelse - bryllup?

Og ikke som jeg trodde:

Forlovelse - frieri - bryllup?

Jaja, man gjør vel egentlig det man føler for å gjøre når man vil bli gift. :)

Er ingen fasit.

Frieri er noe annet.Frieri kommer før forlovelse hehe..Frieri er måten du går fram før dere forlover dere.. Det er vel da du fryr til henne/han og hvis den personen sier Ja så er dere forlovet. Altså ett frieri bør du planlege før du gjør det. Eller så kan du bare spørre rett ut. (funker bedre med å være litt romantisk vi jenter husker sånn for evig tid hehe) Det er bare 2 ringer i bildet en forlovelsesring og en giftering :)

Lenke til kommentar

Hvis jeg har forstått dette riktig så forloves man i det man frir og får ja. Da får dama en ring. Så kommer det en periode mellom forlovelse og giftermål der man planlegger bryllupet. Til bryllupet trenger man strengt tatt ikke noen ny ring, men man kan f.eks. "utvide" forlovelsesringen ved å sette inn (flere) diamanter eller lignende.

Lenke til kommentar

For å unnlate fjortis- og andre nymotens varianter;

-Forlovelse/trolovelse er løfte om ekteskap

-Forlovelse inngås tradisjonelt ved et frieri med påfølgende aksept, og gjerne ringpåsetting

-Vanligvis skal bryllup holdes innen ett år etter inngått forlovelse

Personlig fnyser jeg av disse kvasi-"forlovelsene" som inngås som "mer enn kjærester" uten å ha planer om ekteskap.

Endret av toth
Lenke til kommentar
For å unnlate fjortis- og andre nymotens varianter; (...)

Personlig fnyser jeg av disse kvasi-"forlovelsene" som inngås som "mer enn kjærester" uten å ha planer om ekteskap.

Å kalle et behov for å markere sin kjærlighet med en ring - uten videre å ha tenkt å tilbringe resten av livet med motparten - for "fjortis" og "kvasi" synes jeg er drøyt. Man kan alltids argumentere med at det finnes andre måter å vise sin hengivenhet, men dette er jo opp til den enkelte, og velger den enkelte å bruke en ring burde man ikke bli dømt "fjortis" på grunn av dette.

Hvis alt skulle holdes strengt tradisjonelt hadde vi jo ikke kommet noen vei, og samfunnet hvor det tradisjonelle frieriet oppstod sammenlignet med dagens samfunn (hvor vi befinner oss) er to ganske forskjellige grønnsaker.

Lenke til kommentar
For å unnlate fjortis- og andre nymotens varianter; (...)

Å kalle et behov for å markere sin kjærlighet med en ring - uten videre å ha tenkt å tilbringe resten av livet med motparten - for "fjortis" og "kvasi" synes jeg er drøyt.

Jeg har da vitterlig aldri kalt kjærlighetsmarkering med ring for "fjortis og kvasi". Jeg har kalt "wannabe-forlovelse" for fjortis og kvasi. Du må gjerne kjøpe en fin ring til din kjære og skrive "jeg elsker deg" i den. Men ikke kall det en forlovelse(-sring) uten at det er planer om ekteskap, da er det fjortis og kvasi.

Lenke til kommentar
Jeg har kalt "wannabe-forlovelse" for fjortis og kvasi. Du må gjerne kjøpe en fin ring til din kjære og skrive "jeg elsker deg" i den. Men ikke kall det en forlovelse(-sring) uten at det er planer om ekteskap, da er det fjortis og kvasi.

Da har vi forskjellige syn på dette. Jeg mener nemlig at i dagens samfunn er det å være forlovet en veldig fin ting som ikke nødvendigvis skal innebære giftermål - mye på grunn av hvordan vi mennesker beveger oss gjennom livet i det moderne samfunn.

Jeg sliter egentlig litt med å se forskjellen på en "wannabe-forlovelse" og å "kjøpe en fin ring til din kjære og skrive "jeg elsker deg" i den". Eneste som stikker seg ut er den tradisjonelle forståelsen om at forlovelse innebærer giftermål? I så fall trenger vi et nytt ord eller en redefinisjon av ordet forlovelse da blant annet skillsmisse-statistikken tilsier at å gifte seg er en 50/50-sjansesak, mens behovet for å kunne ta kjærligheten til et høyere nivå enn "kjærester" fremdeles er der.

Så poenget mitt, toth, er at den tradisjonelle "forlovelsen" passer fint inn i dagens samfunn, men da uten den upraktiske giftermål-delen, og derfor er det mange som velger å gjøre det på denne måten.

Endret av StianGH
Lenke til kommentar
Så poenget mitt, toth, er at den tradisjonelle "forlovelsen" passer fint inn i dagens samfunn, men da uten den upraktiske giftermål-delen, og derfor er det mange som velger å gjøre det på denne måten.

Jeg skjønner at det er poenget ditt, problemet er at poenget er ikkeeksisterende. Smak på "forlovelse". Order er skapt for - og betyr nettopp - forløfte, et løfte om noe for fremtiden. "Trolovelse/Forlovelse" har sågar en juridisk funksjon.

Igjen, du må gjerne skape en tradisjon med ringutveksling i kjærlighetens navn. Men du kan ikke kalle det forlovelse dersom det ikke er noe løfte om ekteskap i bildet. Forlovelse har en betydning, en logisk betydning. Skap gjerne institusjonen din og kall den akkurat hva du vil, men ikke bruk det som unnskylding til å bryte ned og ødelegge tradisjonen med forlovelse, som fortsatt er aktuelt og har en betydning for mange.

Hadde tradisjonen vært utgammel og ubrukt i flere hundre år kunne det kanskje tillates en definisjonsendring. Men enn så lenge har "forlovelse" en fullstendig definert betydning, som ER i bruk. Det er opptatt. Finn noe annet.

PS: Forlovelse på engelsk: "Engaged to be married". Ofte forkortet til "Engaged".

Endret av toth
Lenke til kommentar

Altså, som du selv sa, her er det ingen fasit på hvordan ting gjøres. Og som du alt har fått svar på, så har forlovelse en sammenheng med det å gifte seg :)

Det er ikke alle som gifter seg, som først har forlovet seg. Mine foreldre giftet seg fordi de ble enige om det, de forlovet seg ikke først.

Men mange velger å forlove seg først (da gjerne gjennom et frieri).

Ringen er det også mye variasjon på. Noen velger en tradisjonell ring i gull eller sølv, imens andre velger ringer som har en litt annen betydning for paret.

Om bare en eller begge har ringer er også valgfritt. Jeg har et vennepar som nettopp har forlovet seg, og de har tenkt til å få ringene inngravert når de gifter seg, sånn at de da bare fortsetter med de ringene.

Andre velger å bruke både gifteringen og forlovelsesringen etter å ha giftet seg.

Valgfriheten er stor!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...