N1ko Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Vel, dette er den tredje oppgaven jeg poster nå. her er oppgaven: Hvordan skal jeg finne ut dette? Hvis noen lurer er formelen for halvkule 2*PI*R*R*R 3 Formel for kjegle: PI*R*R*H 3 Takk for all hjelpen ejg har fått fra dere mattegenier hittil Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Om svaret er h=2r så gjør du følgende: Du vet at volumet til en halvkule er lik (2*pi*r^3)/3 og voumet til en kjegle er (pi*r^2*h)/3. Du har også fått oppgitt volumet på hele herligheten, og dermed vet du at: Volum kjegle+Volum halvkule=2*pi*r^3 Så faktoriserer du alt så mye som mulig sånn at du får: 2*pi*r^3=pi*r^2((2*r+h)/3) Da ser du at du kan dele likningen på pi*r^2 og vil da sitte igjen med: 2*r=(2*r+h)/3 Nå deler du likningen på 2 sånn at du sitter igjen med r alene på V.S. Nå har du forenkla uttrykket så mye som mulig, så da står det bare igjen å snu og vende på likningen sånn at h står igjen alene på V.S. Til nå har du fått uttrykket: r=(r+h)/3 Så da ganger du stykket med 3 sånn at du får: 3*r=r+h og nå flytter du over r til den andre siden sånn at du får: h= 3*r-r h=2*r Før opp stykket som brøk så tror jeg at du skal kunne se det. Lenke til kommentar
Fisha Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Ikke for å være picky, men mener at 2*r=(2*r+h)/3 Nå deler du likningen på 2 sånn at du sitter igjen med r alene på V.S. ikke kan forkortes til . Til nå har du fått uttrykket: r=(r+h)/3 Så da ganger du stykket med 3 sånn at du får: Men snarere til. r= (2r+h)/6. eller r=(r+0.5h)/3 om du vill. Dermed får jeg at h utrykt ved r blir 4r, og ikke 2r. Correct me if im wrong. Lenke til kommentar
Akula Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Stemmer det Fisha sier: Deler på pi da denne er felles faktor, og ganger alle ledd med 3: Ser at r^2 er felles for alle ledd=> deler denne bort. Flytter over og får: Endret 1. desember 2009 av Akula Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Vel, jeg skjønte ikke det, men takk for hjelpen uansett. Skal snakke med lærern og be han lære meg det. Lenke til kommentar
T_Trosten Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Selvfølgelig min feil, ble litt sent på natta for meg der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå