Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor kjøpe nettverkskabel CAT 5 i løpende meter?


Anbefalte innlegg

Har sett på komplett og clas ohlson og de selger bare nettverskabel ruller med 100 meter eller bestemte lengder med RJ-45 kontakt på (5-20 meter)

 

Jeg skal motere "fast opplegg" hjemme. Egne kontakter i veggene og trenger enten

1. Kjøpe kabel i løpende meter

 

eller

 

2. Kjøpe 15 meter med påkoblet RJ-45 kontakter, og kutte av kontaktene for å sette de i vegg kontaktene dersom jeg bare trenger f.eks 12 meter. Noen som vet om det siste her kan by på problemer?

 

Takke for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du bør nok henvende deg til en lokal elektro, F.eks i trondheim kan du gå til noe som heter Solar engros, selger såvidt jeg vet løpemeter.

 

jeg har selv nærmere rundt 150 meter med cat 5 kabel i leiligheten min... lagt opp 4 nettpunkter rundt i den. går veldig fort noen ekstra meter hvis man skal gjøre det pent og eventuelt skjule de mest mulig...

Lenke til kommentar
du bør nok henvende deg til en lokal elektro, F.eks i trondheim kan du gå til noe som heter Solar engros, selger såvidt jeg vet løpemeter.

 

jeg har selv nærmere rundt 150 meter med cat 5 kabel i leiligheten min... lagt opp 4 nettpunkter rundt i den. går veldig fort noen ekstra meter hvis man skal gjøre det pent og eventuelt skjule de mest mulig...

 

solar selger ikke til private var beskjeden jeg fikk når jeg ringte dem.

Lenke til kommentar

Skulle ha noen meter her om dagen jeg også og var innom 6-7 forskjellige butikker i Asker/Sandvika området. Ingen hadde løpemeter og selge!! Ble også anbefalt et lokal elektrofirma, men var heldig og fikk rundt 100 meter hos noen som la opp nettverk på jobben :D

Virker ikke som det er mange som selger løpemeter med kabel. Tror du kan glemme elkjøp, lefdal og alle de andre som er nevnt. Har vært innom alle de uten hell..

Lenke til kommentar
Skulle ha noen meter her om dagen jeg også og var innom 6-7 forskjellige butikker i Asker/Sandvika området. Ingen hadde løpemeter og selge!! Ble også anbefalt et lokal elektrofirma, men var heldig og fikk rundt 100 meter hos noen som la opp nettverk på jobben  :D  

Virker ikke som det er mange som selger løpemeter med kabel. Tror du kan glemme elkjøp, lefdal og alle de andre som er nevnt. Har vært innom alle de uten hell..

 

telefonen er funnet opp :wink:

Lenke til kommentar

mpx.no selger 305m cat5e til priser fra ca 800 til rundt tusenlappen avhengig av farge, eneste måten å få tak i løpende er nok igjennom kontakter i elektro firmaer, evt kan du kanskje prøve å ringe alcatel, men jeg betviler ekstremt sterkt at de selger til privatpersoner som bare ringer, men man vet jo aldri.

Lenke til kommentar
mpx.no selger 305m cat5e til priser fra ca 800 til rundt tusenlappen avhengig av farge, eneste måten å få tak i løpende er nok igjennom kontakter i elektro firmaer, evt kan du kanskje prøve å ringe alcatel, men jeg betviler ekstremt sterkt at de selger til privatpersoner som bare ringer, men man vet jo aldri.

 

Det er da bare og stikke innom nærmeste elektrikerfirma det?

Det finnes da masse slike som har utsalg og selger kabler og div annet over disk.

Og den rullen var dyr, gir godt under ei krone+MVA pr meter jeg for slik kabel.

Lenke til kommentar
Og den rullen var dyr, gir godt under ei krone+MVA pr meter jeg for slik kabel.

Hmm.. det er jo også ett spørsmål om kvalitet her da.

Jeg kan garantere at den kabelen agvg kjøper for godt under ei krone +mva ikke er særlig å satse på om dere vil ha stabilt nettverk.

At kabelen mpx.no er av topp kvalitet er jo en annen sak, men...

Å produsere en topp kvalitet kabel koster.

Ut fra Draka Comteq (tidligere ABB Norsk Kabel)(Leverandøren til bla. IBM) kommer kabelen med en produksjonskostnad på 1,08kr per meter. Så skal gjerne underleverandører og butikker dra inn endel fortjeneste som kommer oppå den lille fortjenesten på noen øre som fabrikken legger oppå sin produksjonskostnad.

Dette er dog kabel av ypperste kvalitet. Man kan også kjøpe billigere utp fra bla. Singapor. Denne kan man kjøpe som grossist til ca. 85 øre (avhengig av hvilke avtaler man klarer å få til pluss kvantum).

Denne kabelen er dog av så dårlig kvalitet at den ikke holder kravene til de mer seriøse produsentene, og de holder også skjelden signalkravene til innstallatørene. :(

For vanlige brukere betyr ikke forskjellen på god og dårlig kabel annet at ping blir lavere og mer stabil med god kabel, og at dataoverføring går raskere og mer stabilt med mindre fare for feil.

 

Ang. kjøp... De fleste større innstallasjonsfirmaer har også datakabel liggende, da det nå som oftest er samme firma som legger opp både strøm og datakabler. Har du/dere en ABB Innstallasjon i nærheten er det bare å ringe dem. Om de ikke har, kan de skaffe til fabrikkpris pluss ett mellomlegg.

 

Ps!

cat 6 utp 4400 for 500m......100% dyrere enn det jeg måtte gi

Den koster ca 2kr ut fra fabrikk. :D

 

* Drakaslave som venter på raskere nettverkskort. Vil gjerne utnytte 1,4GB kabelen sin :D *

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...