N1ko Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Hei trenger hjelp med denne matteoppgaven: a) Har jeg allerede funnet ut b) Jeg har funnet ut at DA = 3 cm og AC = 3,75 (ganske sikker) Noen som vet hvordan jeg finner ut bc? Jeg kunne brukt pytagoras, med tankepå at korteste katet er dobbelt så kort som hypotenus, men man vet ikke om det er en 30-60-90 trekant. Lenke til kommentar
VarCon Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Du bruker pytagoras på Trekant ACD og finner CD så plusser du CD med BD. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Du bruker pytagoras på Trekant ACD og finner CD så plusser du CD med BD. Yeah, fikk åpenbaringen selv nå nettop:P Lenke til kommentar
Zimmerh Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Hei trenger hjelp med denne matteoppgaven: a) Har jeg allerede funnet ut b) Jeg har funnet ut at DA = 3 cm og AC = 3,75 (ganske sikker) Noen som vet hvordan jeg finner ut bc? Jeg kunne brukt pytagoras, med tankepå at korteste katet er dobbelt så kort som hypotenus, men man vet ikke om det er en 30-60-90 trekant. Pytagoras kan du vel bruke så lenge vinkel ADC er en 90 grader, noe du har allerede skal ha vist i A. I slike oppgaver vil som regel oppgaven før ha vist hvordan du skal gjøre neste oppgave Endret 30. november 2009 av Zimmerh Lenke til kommentar
Mariofrans Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Er vel bare å måle? Men det står jo 4cm der. Lenke til kommentar
N1ko Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 På a skrev ejg at siden begge trekantene har en 90 graders vinkel + at de deler en vinkel må de vere formlike. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå