corsa91 Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Hei Jeg har en Opel Astra 2000mod og lurer på hvilken frostvæske jeg skal fylle på og hvordan man skal skifte væsken. Har hørt at det er noe uttak under bilen. Men er det sant? Har dere bilder? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 På høyresiden av radiatoren så er det en tappeplugg, bare å skru den ut. Du kan bruke vanlig blå frostvæske eller du kan bruke rosa som er en longlife væske. Husk å blande konsentrert frostvæske med 50% vann. Den tappepluggen skal være rød og lett å finne. Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Ville sjekket hvilken kjølevæske den skal ha. Rød + blå = et helvette. Bland de to og man får en grøt som faen ikke kjøler i det hele tatt. Blå og grønn kan blandes, men bør gå for den som bilen skal ha. sjekket kjapt opp i dette nå, og jeg tar i utgangspunkt at du har 1,6 eller 1,8 og de skal ha rød. Altså G30 kjølevæske. Kan jo evt ringe opel forhandler for å være sikker Lenke til kommentar
gxi Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Det er ikke rart at motorer havarerer når man kommer med slike uttalelser som "bare fyll på med den og den "vanlige" greia der..". Dersom motoren er spesifisert for rød type frostvæske, så fyller man RØD TYPE, ikke den såkalte "vanlige blå" som alle som sitter med biler fra 80-tallet kaller for "vanlig" siden "alle" biler fra 80-tallet bruker den. Grunnregelen er at man bruker ALDRI en annen type frostvæske enn det motoren er spesifisert for, og man blander ALDRI to typer frostvæske (det går ann å blande nye type rød med blå, men det blir i praksis akkurat det samme som at alt var gammel blå type som en motor fra 2000 kan havarere av). Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 samme som jeg mente det gxi Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Jeg mente blå eller rød, ser jo hva som allerede er på bilen. Om du fyller blå eller rosa så har ikke det noe å si bare, at den rosa er litt dyrere for at den kan holde opp til 3-4 år. Er sant at de nye typene frostvæske kan du blande, men hold deg til en farge. Endret 1. desember 2009 av Gryterett Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Jeg har en 1,4 og den har blå. Men er det under bilen? Har du en bilde? Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 På høyresiden av radiatoren så er det en tappeplugg, bare å skru den ut. Du kan bruke vanlig blå frostvæske eller du kan bruke rosa som er en longlife væske. Husk å blande konsentrert frostvæske med 50% vann. Den tappepluggen skal være rød og lett å finne. Jeg finner ikke pluggen men jeg vet ikke om det er denne. Legger ved noen bilder av bilen Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Ser ikke ut som det er med noen plugg der nei. Skal ligge på høyre siden av radiatoren. Hvis ikke kan du bare ta bort den slangen som sitter lengst ned på radiatoren. Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Ser ikke ut som det er med noen plugg der nei. Skal ligge på høyre siden av radiatoren. Hvis ikke kan du bare ta bort den slangen som sitter lengst ned på radiatoren. ok men har du murlighet til å skaffe meg bilde ? Er pluggen på undersiden eller er den synlig overfra? Lenke til kommentar
rublings Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Ser ikke ut som det er med noen plugg der nei. Skal ligge på høyre siden av radiatoren. Hvis ikke kan du bare ta bort den slangen som sitter lengst ned på radiatoren. ok men har du murlighet til å skaffe meg bilde ? Er pluggen på undersiden eller er den synlig overfra? Det går mest sannsynlig en ganske stor svart slange inn på radiator. Denne er festet med en slangeklemme helt innerst med radiator. Skru løs slangeklemmen og dra av slangen. Halleluja så kommer all kjølevesken ut. Fest slangen og skru fast slangeklemmen. Etter dette er det bare å fylle på den nye kjølevesken og lufte. Vet ikke om denne har luftenippel, men om den ikke har det skal bilen stå og gå seg varm mens du følger godt med på beholderen. Med en gang væskenivået synker fyller du opp igjen til der det skal være. Endret 4. desember 2009 av rublings Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Luftenippel er noke drit klarte å knekke den på bmwen Mye lettere å bare bruke påfyllingslokk-metoden Skru av lokket til raddis eller ekspasjonstank vis du ikke har egen til raddis. så lar du den være åpen mens motoren går. Når nivået ligger noenlunde stabilt og det ikke kommer masse bobler opp kan du si deg fornøyd Så tar du deg en tur, sjekket etterpå om det har sunket og fyller på om nødvendig Lenke til kommentar
Espein Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Slå gjerne varmeapparatet på full varme Lenke til kommentar
gxi Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Vannet som sirkulerer igjennom ekspansjonstanken der dette finnes er ikke det samme vannet som sirkulerer motoren. Det blander seg selvsagt ettersom det er koblet sammen Det er ikke slik at vannet som sirkulerer igjennom motoren også må gå igjennom ekspansjonstanken. (Ekspansjonstanken er enkelt forklart koblet til sirkulasjonen på samme slange med T-stykker slik at sirkulasjonen i slangen den er koblet til tvinger en ny sirkulasjon igjennom ekspansjonstanken, hvor det i hovedsakt er det samme vannet som sirkulerer rundt og rundt) Det betyr at luft som sirkulerer i motoren vil bruke lang tid på å komme seg frem til ekspansjonstanken, om det i det hele tatt kommer dit. Luftenipler som er montert er for å brukes, dersom de ikke brukes kan det bli liggende luft igjen som aldri kommer seg ut. Ekspansjonstanken tar opp små luftbobler som kan komme under drift, men større bobler blir fanget rundt om kring (og akkurat der står lufteniplene). Endret 4. desember 2009 av gxi Lenke til kommentar
Effectiv Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Spørs jo helt bilen da. På galanten jeg hadde måtte jeg åpne på radiator. På bmwen var det luftenippel, men gikk helt fint med å åpne ekspasjonstanken (som er en del av radiatoren, og ja der sirkulerer vannet som er i ekspasjonstanken også). Men er det nippel, bruk den, men pass på: plastnipler knekker lett Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Spørs jo helt bilen da. På galanten jeg hadde måtte jeg åpne på radiator. På bmwen var det luftenippel, men gikk helt fint med å åpne ekspasjonstanken (som er en del av radiatoren, og ja der sirkulerer vannet som er i ekspasjonstanken også). Men er det nippel, bruk den, men pass på: plastnipler knekker lett ok får prøve å leite etter den igjen Har ikke krabbet under bilen så jeg vet ikke om det er noen lokk der. Lenke til kommentar
rublings Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Spørs jo helt bilen da. På galanten jeg hadde måtte jeg åpne på radiator. På bmwen var det luftenippel, men gikk helt fint med å åpne ekspasjonstanken (som er en del av radiatoren, og ja der sirkulerer vannet som er i ekspasjonstanken også). Men er det nippel, bruk den, men pass på: plastnipler knekker lett ok får prøve å leite etter den igjen Har ikke krabbet under bilen så jeg vet ikke om det er noen lokk der. Nå er det snakk om lokket på ekspansjonstank eller radiator, altså der du fyller på kjøleveske, så her trenger du ikke krype under bilen. Du bør nå den store kjøleslangen ovenifra også, så dette bør gå kjapt og greit. Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 5. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 5. desember 2009 Spørs jo helt bilen da. På galanten jeg hadde måtte jeg åpne på radiator. På bmwen var det luftenippel, men gikk helt fint med å åpne ekspasjonstanken (som er en del av radiatoren, og ja der sirkulerer vannet som er i ekspasjonstanken også). Men er det nippel, bruk den, men pass på: plastnipler knekker lett ok får prøve å leite etter den igjen Har ikke krabbet under bilen så jeg vet ikke om det er noen lokk der. Nå er det snakk om lokket på ekspansjonstank eller radiator, altså der du fyller på kjøleveske, så her trenger du ikke krype under bilen. Du bør nå den store kjøleslangen ovenifra også, så dette bør gå kjapt og greit. Der jeg fyller på kjølevæsken vet jeg. Det er ved spylevæsketanken. Radiatoren vet jeg men jeg ser ikke den den uttaket på siden. Skal ta grundigere titt. Det går jo masse store og små kabler og rør. Lenke til kommentar
Virion Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 På høyresiden av radiatoren så er det en tappeplugg, bare å skru den ut. Du kan bruke vanlig blå frostvæske eller du kan bruke rosa som er en longlife væske. Husk å blande konsentrert frostvæske med 50% vann. Den tappepluggen skal være rød og lett å finne. Jeg finner ikke pluggen men jeg vet ikke om det er denne. Legger ved noen bilder av bilen Hehe. Hadde jeg vært deg ville jeg latt ett verksted gjøre jobben når du slenger opp bilde av oljefilter som tappeplugg for kjølevæske! Lenke til kommentar
corsa91 Skrevet 8. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2009 På høyresiden av radiatoren så er det en tappeplugg, bare å skru den ut. Du kan bruke vanlig blå frostvæske eller du kan bruke rosa som er en longlife væske. Husk å blande konsentrert frostvæske med 50% vann. Den tappepluggen skal være rød og lett å finne. Jeg finner ikke pluggen men jeg vet ikke om det er denne. Legger ved noen bilder av bilen Hehe. Hadde jeg vært deg ville jeg latt ett verksted gjøre jobben når du slenger opp bilde av oljefilter som tappeplugg for kjølevæske! det er ikke oljefilteret. Den har jeg skiftet ut og den vet jeg hvor den ligger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå