stef-nil Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Hei Jeg har gått til innkjøp av en 3com trådløs Router/Accesspunkt. Moren min som sjelden bruker internett vil gjerne koble seg på denne linja. Kjøpte en 3 com USB mottaker, og trodde alt skulle gå greit.(har en slik en på stasjonær pc i mitt eget hus). Men hun får ikke signaler. i manualen står det at maks rekkevidde innendørs er 91 meter. og til moren mins hus er det 60 meter, og fri sikt mot huset fra Routeren/accesspunktet. Vi får ikke signaler hos henne. PC`n står i kjelleren på motsatt side av huset hennes. men det er kun 4 meter ca fra vinduet med fri sikt til Routeren min. (skal teste å flytte PC`n hennes til det vinduet i løpet av uken. Men jeg lurte på om noen hadde noen ideer om hva som kunne gjøres dersom det fortsatt ikke funker. Finnes det noen signalforsterkere osv?? Nextgentel har jo uttalt at de gir brukerne sine lov til dette, mens telenor det motsatte. så jeg frykter ingen "sak" hvis det blir oppdaget da jeg er NGT kund. Så lenge jeg betaler for linja mi, så kan ikke de bestemme hvem som bruker den. enkelt og greit. trenger hjelp til forslag om hva jeg gjør for å få signalene bort til huset hennes. takker for svar ss Lenke til kommentar
Mipsy Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Dersom du har en bærbar maskin med pcmcia kort for trådløs overføring eller kjenner noen som har det, så kan du prøve å gå fra huset ditt og se hvor langt signalet rekker. Jeg kjenner ikke til noe signal forsterker (godt mulig det finnes), men det finnes mellom stasjoner til sånne routere. Men det vil si at du evt må plassere en mellom begge husene hehe.. kanskje ikke noe alternativ dersom du ikke har en trehytte med bilbatteri. Lenke til kommentar
stef-nil Skrevet 27. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2003 tenkte jeg skulle teste med Bærbar PC en dag.. det gir meg mulighten for å se hvor langt signalene går. Tanken er tenkt. men takk for forslaget Lenke til kommentar
mascot Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Må nok opp med eksterne antenner. Lenke til kommentar
gastingen Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Trur du bør ha USB mottakaren i eit vinduage med frisikt mot ditt hus. Det går an å lage/kjøpe svært lang USB kabel. http://www.norwaywireless.net/wiki/Forleng...value=usb+kabel Nederst står det at det er testa med 20 meter. Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Du kan jo også ta med den bærbare over til mora di og se om den har kontakt. Jeg får kontakt med nettet 100 - 150 meter unna. Riktignok veldig svakt signal, men alikevel. Du har ikke satt på kryptering(WEP), filtrering av MAC adresser eller skjult ssid? (Eller ka alt det dær hete) Bruker du DHCP eller fast ip adresse? Lenke til kommentar
stef-nil Skrevet 27. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2003 DHCP uten krytering foreløpig. ss Lenke til kommentar
A_berg Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 en kjeller tar bort mye av signalet, flytt maskinen opp i 1.etasje :wink: Lenke til kommentar
ksnes Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg satte opp et slikt trådløst nettverk for bedriften der jeg jobbet. Målet var å koble på 2 pcer i et hus på den andre siden av gaten. Kjøpte et aksesspunkt og 2 pci kort til klientene. Dette funket forsåvidt greit, men signalet var hele tiden i svakeste laget. Hvis jeg kjørte ukryptert lå signalstyrken på ca 40% med 128 bits kryptering falt styrken ned til >20% og det var nok til at signalet ikke lenger va stabilt, dvs mistet ofte kontakten. Aksesspunktet står i et vindu og begge pcene har fri sikt mot det. Det er ingen fysiske hindringer mellom klient og aksesspunkt, bortsett fra vinduer. Jeg måtte til slutt kjøpe inn en antenne til aksesspunktet og da ble alt så meget bedre, nå har jeg nettverket tilgjengelig med full styrke <80%. Det som viste seg var blant annet at med persienner nede var signalstyrken opptil 40% lavere... Jeg tror du bør ha en sterkere antenne til aksesspunktet ditt, hvis dette er mulig, hvis ikke må du så langt det er mulig utelukke alle kilder som begrenser signalstyrken, dvs prøve å få fri sikt mellom aksesspunkt/klient, jeg tror det enkleste kanskje er å finne et usb-basert nettverkskort og få lang kabel på dette som det ble foreslått tidligere... Lenke til kommentar
TormodK Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Dette er bare spekulasjoner. Men er det mye forstyrrelser/støy der da? har hørt at bla rådløse telefoner og microbølgeovner skal være en heftig støykilde! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå