Gå til innhold

Mer rettferdig fordeling - Vestlandet må prioriteres mer!


Anbefalte innlegg

Jeg synes det er litt søtt når man henter høygaffelen, setter seg på traktoren og skal inn og ta Oslo, som jo er roten til alt ondt. Særlig med debatanter som en av de over som avfeier fakta når det blir lagt frem og fortsetter bondeopprøret med å påstå at Aftenposten driver en kampanje mot alle andre enn Oslo.

 

Særlig denne er fin:"Det kunne ha vore rimeleg om Aftenposten gjekk inn for meir bompengar på Austlandet, men eg ser ikkje at artikkelen går inn for det." Jeg forstår at alt blir litt rart når du tror at avisen er mot deg, men å kreve at avisen skal gå inn for noe blir litt søkt, er tross alt en avis.

 

Og som mange sier før meg, er det rart at man vil ha ting der folk får bruk for det? At man heller lager veier der det bor folk? Og er det kanskje litt mer krøkkete å lage veier osv. på vestlandet med det terrenget som finnes der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg var nok for skarp når eg sa at Aftenposten dreiv propaganda. Det rette skal vere at Aftenposten av og til driv ein slags propaganda på dette temaet.

 

Som i denne artikkelen: Bompenger bare i sør. Artikkelen framstiller "sør" som austlandet og går ikkje inn på forskjellen mellom vestlandet og austlandet. Ein lister trafikkdata, men ikkje kva den enkelte bilisten betalar i bompenger. Artikkelen nemner ikkje den ekstra bensinskatten i Tromsø. Kommentarfeltet til lesarane er mykje oppgitt over vinklinga.

 

 

Særlig denne er fin:"Det kunne ha vore rimeleg om Aftenposten gjekk inn for meir bompengar på Austlandet, men eg ser ikkje at artikkelen går inn for det." Jeg forstår at alt blir litt rart når du tror at avisen er mot deg, men å kreve at avisen skal gå inn for noe blir litt søkt, er tross alt en avis.

 

Sjå i artikkelen du peikar til. Østlandet taper veikampen:

Tallene er regnet ut på innbyggere i regionene, og baserer seg på ferske tall fra Statens vegvesen som inneholder alle statlige bevilgninger, ekstern finansiering som bompenger, tilskudd, forskudd, samt fylkesveibevilgninger.

 

Artikkelen nektar å gå inn på kva region som betalar mest bompengar per person, eller kor mykje fylkeskommunane bidreg med. Statlege investeringar til tog og fly blir ikkje tatt med. Artikkelen går ikkje inn på periodevis vridning av samferdslemidlar mellom regionane. Er Oslopakke 3 heilt uten relevans?

Endret av blackcurrant
Lenke til kommentar
Og som mange sier før meg, er det rart at man vil ha ting der folk får bruk for det? At man heller lager veier der det bor folk? Og er det kanskje litt mer krøkkete å lage veier osv. på vestlandet med det terrenget som finnes der?

 

Tihi, ja i oslo bor det folk som blir finaisert av statskassa.

Er det altså derfor ikke viktig å opprettholde en veistandard i resten av landet (som forøvrig har produksjon og eksport) ?

 

En liten kommentar til aftenpostens artikkel om at det er i nordnorge det brukest mest penger på vei pr innbygger.

De som synes dette er rart bør se på kartet over norge for så å bedømme hva som er midten av norge :)

Lenke til kommentar
Ingen sier at vi ikke skal opprettholde en viss veistandard i resten av landet også, prøv igjen du ;)

 

Om det skal opprettholdes en viss veistandard i norge så må det nok økes bevilgninger så det griner ;)

 

Vel... Veistandarden i Norge er blitt kåret som det 48'ende landet med best veistandard. Hvorav land som Sør-Korea, Chile, Litauen, Thailand, Hong Kong, Sør-Afrika osv... har bedre veistandard enn Hva Norge har. Flaut sier nå jeg... :blush:

Lenke til kommentar
Ingen sier at vi ikke skal opprettholde en viss veistandard i resten av landet også, prøv igjen du ;)

 

Om det skal opprettholdes en viss veistandard i norge så må det nok økes bevilgninger så det griner ;)

 

Vel... Veistandarden i Norge er blitt kåret som det 48'ende landet med best veistandard. Hvorav land som Sør-Korea, Chile, Litauen, Thailand, Hong Kong, Sør-Afrika osv... har bedre veistandard enn Hva Norge har. Flaut sier nå jeg... :blush:

 

For å sitere min geografi lærer: "Mange plasser i Norge kan vi ikke opprettholde en høy veistandard, da naturen tærer for kraftig til at vi kan få til dette. Derfor kan vi bruke masse penger på vei."

Men vi burde ha en statistikk, delt inn i følgende:

*Hvor mye som går til utsatte områder(der naturen tærer kraftig)

*Hvor mye som går til de ikke utsatte områdene

*Hvor mye går til Oslo og omegn?

*Hvor mye går til faktisk utbygging av logistikk som trengs?

*Og hvor kommer disse pengene fra? Og nøyaktig hvor havner de?

 

Ok, og vis vi fjerner pengene vi bruker på å holde naturen fra å ødelegge veiene på de plassene hvor dette skjer: Hvor mye penger bruker vi sammenlignet med alle andre land i verden?

Lenke til kommentar
Ingen sier at vi ikke skal opprettholde en viss veistandard i resten av landet også, prøv igjen du ;)

 

Om det skal opprettholdes en viss veistandard i norge så må det nok økes bevilgninger så det griner ;)

 

Vel... Veistandarden i Norge er blitt kåret som det 48'ende landet med best veistandard. Hvorav land som Sør-Korea, Chile, Litauen, Thailand, Hong Kong, Sør-Afrika osv... har bedre veistandard enn Hva Norge har. Flaut sier nå jeg... :blush:

 

For å sitere min geografi lærer: "Mange plasser i Norge kan vi ikke opprettholde en høy veistandard, da naturen tærer for kraftig til at vi kan få til dette. Derfor kan vi bruke masse penger på vei."

Men vi burde ha en statistikk, delt inn i følgende:

*Hvor mye som går til utsatte områder(der naturen tærer kraftig)

*Hvor mye som går til de ikke utsatte områdene

*Hvor mye går til Oslo og omegn?

*Hvor mye går til faktisk utbygging av logistikk som trengs?

*Og hvor kommer disse pengene fra? Og nøyaktig hvor havner de?

 

Ok, og vis vi fjerner pengene vi bruker på å holde naturen fra å ødelegge veiene på de plassene hvor dette skjer: Hvor mye penger bruker vi sammenlignet med alle andre land i verden?

Interessant. Ikke at jeg har statistikk for øyeblikket (de kommer seinere), men synspunkter har jeg:

 

1. Oslo og omegn kan ikke sees som et utsatt område - selv om de får mest. Det er flatt og det er ikke værhardt. Ser en sammenlignet med Vestlandet og Nord-Norge kan ikke Oslo måle seg.

2. I forhold til byene (Oslo, av naturlige årsaker - det bor flest der) går det for lite til distriktene.

3. En del, men som sagt, utifra befolkningen i landet (1/4 om en regner Oslo/Akershus, er det logisk at mye brukes i disse områdene). Ellers er store deler av landets økonomiskapning her (da snakker jeg hovedseter).

4. Angående hvor mye som går til logistikk kan jeg ikke uttale meg for mye om på stående fot, men jeg undres over hvorfor ikke Norsk Bane får mer oppmerksomhet. Jernbanen trenger et løft for fremtiden - og dagens tullebrukbruk stiller jeg spørsmål ved; greit det ble en økonomisk "satsning" med dagens sittende regjering - en av få områder de "satser" på, men det er fremdeles feil fokus. En bør satse på fremtidsrettet bruk, fremfor å spy inn ekstra milliarder i allerede tapende prosjekter. Forvaltningen av pengene er viktigere enn beløpet, og der er JBV for dårlig i dag. Det samme gjelder summene til veg og vedlikehold.

5. Interessant spørmål som jeg ikke kan si med sikkerhet på stående fot. JBV har som sagt for dårlig forvaltning av pengestrømmen - og det gjelder garantert også andre satsningspunkter (veg - hvor går milliardene?).

Endret av HeHauken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...