Gå til innhold

Mer rettferdig fordeling - Vestlandet må prioriteres mer!


Anbefalte innlegg

At vi her på vestlandet sliter med helt forjævlige veier? Dette er veier som ble brukt til hest og kjærrer for så å bare bli asvaltert (satt litt på spissen). Snodigste er at disse veiene har gjerne 80 sone men to biler går ofte ikke i bredden.

 

Den veien som linken over handler om blir også overfylt av tyske turister med vogn på sommerstider, noe som blir total kaos.

 

Trodde denne tråden var om penge prioriteringer og ja - den veien ligger på vestlandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Helt enig med PantZman

Mange dårlige veger i vestlandet. samtidigt vi må betale veiavgift og bompenger til ingen nytte alt går vel til oslo der og!

 

En av grunnene til at Oslo har fått raskere veibygging er fordi de har tatt i bruk bomstasjoner...

ja akkurat som vi ikke har det i Spessielt Bergen og nå kommer det flere

Lenke til kommentar

Det skulle jo bare mangle. Men dere får fortsatt en større pott enn Trøndelag mtp. veikroner pr. innbygger. Det gjelder forøvrig helsekroner også. Jeg har ikke dermed sagt at jeg vil ha en egen stat av den grunn. Men jeg personlig skulle gjerne sett en større ydmykhet fra enkelte Oslofolk. Dere må ikke tro dere har krav på alle kulturelle fasiliteter. Vi har faktisk samme skatteprosent i andre deler av landet også :)

Lenke til kommentar

Jeg er enig med trådstarter om at det er en urettferdig fordeling av midlene i landet.

Jeg ser på dette som en del av det helhetlige intrykket mitt om at politikken i norge blir mer og mer vrid inn på at vi ikke skal ha industri, men kun skal satse på å selge "fiktive" tjenester til utlandet.

Synes dette er trist å bevitne.

Lenke til kommentar
Ok... Nordland har:
  • Bodø som militærbasen Reitan (Flybase)

 

Reitan er ikke noe normal flybase. BHFS - Bodø Hovedflystasjon, er flybasen. Reitan er FOH. Forsvarets Operative Hovedkvarter. De styrer ALT av det som skjer innenfor det norske forsvaret. Ikke en dritt skjer med Nansen uten at de vet det. Ikke en dritt skjer i Afghanistan uten at de vet det. Ingen gjør en dritt uten at de godkjenner det. Det er betydningen av FOH.

 

FOH og FOHK (Felles Operativt Hovedkvarter - Jåttå - Stavanger) ble forøvrig slått sammen 21. August i år, som noen kansje vet. Usikker på hvor mange som holder til på Jåttå enda, men det er ikke mange. All aktivitet skjer i all hovedsak inni fjellet i Nord.

Lenke til kommentar
Det skulle jo bare mangle. Men dere får fortsatt en større pott enn Trøndelag mtp. veikroner pr. innbygger. Det gjelder forøvrig helsekroner også. Jeg har ikke dermed sagt at jeg vil ha en egen stat av den grunn. Men jeg personlig skulle gjerne sett en større ydmykhet fra enkelte Oslofolk. Dere må ikke tro dere har krav på alle kulturelle fasiliteter. Vi har faktisk samme skatteprosent i andre deler av landet også :)

Dette er direkte feil. Sitat fra Aftenposten:

 

I dag er det riktignok i østlandsregionen det brukes mest penger på å bygge og vedlikeholde veier. Men regner man pr. innbygger, blir historien en annen. Faktisk brukes det i 2008 nesten dobbelt så mye på veiene i Nord-Norge som på Østlandet.

 

* Region Øst: 3636 kroner pr. innbygger.

* Region Sør: 4557 kroner pr. innbygger.

* Region Vest: 4853 kroner pr. innbygger.

* Region Midt: 4827 kroner pr. innbygger.

* Region Nord: 6699 kroner pr. innbygger.

 

Tallene er regnet ut på innbyggere i regionene, og baserer seg på ferske tall fra Statens vegvesen som inneholder alle statlige bevilgninger, ekstern finansiering som bompenger, tilskudd, forskudd, samt fylkesveibevilgninger.

"Region Øst" innebærer her også store områder rundt Oslo og Akershus. Om man isolerer Oslo og Akershus vil jeg tro at man havner på godt under halvparten av Trøndelag.

Lenke til kommentar

Tullball. Aftenposten køyrer kampanje imot resten av landet og er blitt ei dårleg kjelde på dette temaet. Den avisa driv til tider med rein propaganda når det kjem til samferdsle.

 

 

Tog er ikkje med i denne artikkelen. Ein har berre valgt å sjå på kor mykje som blir investert i veg. Tog er noko ein har i området rundt Oslo og som blir oppgradert i skrivande stund.

 

Bompengar, som artikkelen reknar med i investeringane, er ulikt fordelt i landet. Vestlendingane er overrepresentert i bompengefinansierte prosjekt, som i enkelte tilfeller kan vere ein veldig stor del av finansieringa. Bompengane på austlandet blir i tillegg sponsa av dei andre regionane, når eksporten og importen blir sendt om denne landsdelen.

Lenke til kommentar

Det blir litt meningsløst å diskutere dette når du vrir diskusjonen vekk fra temaet straks fakta kommer på bordet. Jeg tviler lite på at samlede offentlige kostnader til samferdsel per innbygger (medregnet tog, trikk, t-bane, ferger og statlig sponsede skolebussruter på vestlandet) er lavere i det sentrale østlandsområdet enn andre steder.

 

Det er egentlig logisk: jo fullere en buss er, desto billigere blir det å operere den (målt per passasjer). Og en vei blir billigere å bygge og vedlikeholde (målt per trafikant) når flere kjører på den. Det at veistandarden virker bedre på motorveiene rundt Oslo enn i Sogn, skyldes at trafikken er mange ganger større. Det er slett ikke sikkert at fremkommeligheten er bedre (i allefall ikke i rushtiden) selv om veien er fire ganger bredere.

 

Siden du trekker Aftenpostens troverdighet i tvil (de henviser til SSB-tall, jeg har ikke tatt meg bryet med å lete opp disse), vil jeg gjerne at du forklarer hvorfor jeg tenker feil når jeg tror transport blir billigere med fulle veier, høy kollektivtransportandel og fulle busser og tog. Eventuelt leter opp kilder som støtter deg (og det nytter ikke å henvise til en artikkel i medlemsbladet til den lokale Mikke Mus-klubben, skrevet av en kompis).

Lenke til kommentar

Det er fantastisk av Aftenposten å gjere ei berekning som unngår å ta med den då framtidige Oslopakke 3. 58 milliardar kroner til vegsatsing og 16 milliardar til jernbane.

 

 

Siden du trekker Aftenpostens troverdighet i tvil (de henviser til SSB-tall, jeg har ikke tatt meg bryet med å lete opp disse), vil jeg gjerne at du forklarer hvorfor jeg tenker feil når jeg tror transport blir billigere med fulle veier, høy kollektivtransportandel og fulle busser og tog. Eventuelt leter opp kilder som støtter deg (og det nytter ikke å henvise til en artikkel i medlemsbladet til den lokale Mikke Mus-klubben, skrevet av en kompis).

 

Du finn fleire tvilerar enn meg, i kommentarfeltet til aftenposten sin artikkel. Det er småsært å ikkje gjere forskjell på bompengar og statlege pengar. Det kunne ha vore rimeleg om Aftenposten gjekk inn for meir bompengar på Austlandet, men eg ser ikkje at artikkelen går inn for det.

 

Det andre du vil ha bevis for, kan eg ikkje sjå at eg har påstått.

Lenke til kommentar

I nasjonal transportplan (2010-2019) skal det brukes 69 milliarder på riksveier i Norge. Tiltross for at Sør-Trøndelag har 6% av innbyggertallet får de bare 900 millioner, ca. 3,2 milliarder mindre enn det de burde ha fått. Så kommer det kanskje noen skarve kroner til miljøpakken i Trondheim, men den skal i hovedsak betales av bilistene. I denne transportplanen har regjeringen økt jernbanesatsingen på Østlandet og veisatsingen på Vestlandet og i Nord-Norge. I Trøndelag får man hverken det ene eller det andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...