bruno99 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Jernbanen er privat, just for the record. Jernbanen bygges med statlige midler. Operaen er langt mer enn en opera i seg selv. Den er et landemerke og har enorm verdi for ikke bare Oslo, men Norge som helhet siden veldig mange turister (desverre) kun ser Oslo når de besøker Norge. Den er den er blitt norges største turistattraksjon. Jeg lurer på om det kun er i Norge folk utenfor/innenfor hovedstaden ikke ser verdien av et slikt kunstverk av et bygg. Endret 5. desember 2009 av bruno99 Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Eg trur Oslo ville ha fått mindre pukk, om enkelte Oslofolk og austlendingar ikkje var so himmelfarne når dei fekk servert eit anna syn enn deira eige. Dei blir overraska over å sjå "kvalitetsavisa" Aftenposten på distriktet sin "lokale" narvesen og Rema. Dei kan "lure på" om menneskjer utanfo storbyen har noko meir avansert enn ein utedo. Dei blir totalt overraska over å høyre om lokal rasfare. "Stengt fjellovergang" blir oppfatta som framandord ifrå utlandet. I utgangspunktet har eg inntrykk av at resten av landet produserar noko meir råvarer og industriprodukt, men har noko lågare løner, enn det Oslo har. Underhaldningssentrum har vel i alle tider tiltrekt seg ein del høgt betalte arbeidsfolk, direktørar og selskap? Oslofolk subsidierer distriktene. Verdiskapning er ikke bare eksport, som det virker som en del folk tror. Det seier du berre fordi du er sjalu! Eksport er ein form for verdiskaping, fordi vi sel ting i konkurranse med andre og må vere teknologisk avanserte for å vere med i runddansen. Det jamne smelteverket som endå er i drift har hatt lange tradisjonar for kjedeleg og høgverdig forskning på materialproduksjon. Liknande forskning finn vi hos verftsindustrien og oljeindustrien. Kva skapar verdiar, om ikkje konkurranseutsett grunnindustri? Utdrag fra Minerva - Oslofolk betaler regningen. Bunnlinjen: Oslo tappes netto for omkring 24 milliarder kroner årlig, eller omlag 44.000 kroner pr. innbygger. Denne tappingen av Oslo er både tilsiktet og utilsiktet. Det er tilsiktet at det drives en bevisst distriktspolitikk med overføringer til næringer og bedrifter i andre deler av landet, for eksempel i form av direkte distriktstilskudd og landbruksstøtte. Det er også tilsiktet at Oslo kommune får langt lavere statlige overføringer (rammetilskudd og øremerkede tilskudd) pr. innbygger enn gjennomsnittet, selv om Oslo også har særegne problemer som distriktene ikke har. Berekninga har nokre problem ved seg. Den tek vekk alt arbeid gjort ved kontinentalsokkelen. Industrien som står i havgapet tel ikkje, og heller ikkje det staten tek inn frå desse industriane. Ein undervurderar då distrikta som ligg rundt. Merk at eg ikkje påstår noko om kor mykje ein spesiell landsdel bidreg til landet, det er ei påpeiking i problem ved statistikken. Oslo har særeigne utfordringar som distrikta ikkje har. Distrikta har særeigne utfordringar som Oslo ikkje har. Argumentet går begge vegar. Rassikring, ferjer, vinterstengde fjellovergangar og kanskje meir til. Derimot er det stort sett ikke tilsiktet at Oslo-folk betaler vesentlig mer i skatter og avgifter enn gjennomsnittet, selv om det finnes unntak også her, som lavere arbeidsgiveravgift i distriktene. Dette skjer hovedsakelig fordi Oslo er en produktiv by med mye høyere verdiskapning enn noe annet fylke.[1] Derfor er også inntektene og forbruket høyere i Oslo, og det betales mer i skatt på inntekt og forbruk.[/i] Korleis er lønna i hovudstadsbyråkratiet og i sentrale advokatkontor? I forhold til den forskjellen som er vanleg mellom ein hovudstad og resten av landet, so har ikkje Oslo nokon spesielt produktiv arbeidskraft. Ein Møring i lett turbomodus, men heller ikkje noko meir. Sjå på Paris satt opp imot Frankrike. Der når ingen Ile de France, og plass nummer to på produktivitet går til Rivieraen. Det er muleg eg er uvitande om kva som føregår på solkysten i Frankrike, men den er vel helst sett på som ein badekoloni for rikfolk. Kjelde: Trykk på Europa og slå opp Labour productivity i OECD regions. Varsku: Kraftig Verktøy. Spør mor di. Lenke til kommentar
o0 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 er det en ting jeg blir kvalm av så er det egoitiske selvopptatte mennesker, som bare skal tenke på seg selv. ikke for å dra diskusjonen over på annet tema, men trygd gis ikke til folk "som bare har litt vondt i hode eller en finger" for å være uføretrygded så skal det ligge veldig godt grunnlag til at du ikke kan utføre arbeid av noen sort. blir du kvalm over å betale for andres barn som går på skole også? Ville dine foreldre hatt råd til å få deg igjennom vidregående om alle hadde din tankegang? du burde virkelig ta deg en tur til amerika å kjenne på hvordan det er å bli slått ned å ranet på gaten fordi folk ikke får statstøtte å må ty til kriminalitet, og derretter våkne opp på sykehuset til en regning på 60.000 kroner for oppholdet og behandlingen. Men denne diskusjonen handler vel ikke om sosialisme vs grådighet? men dere mener altså at vestlandet skulle fått 70% fordi dere skaper mest.. så får heller østlandet finne en måte å fordele sine 10% på, tiltråss for at vi har 50% av befolkningen og så å si alle statlige hovedkontor? dere vil ha gullkraner på barneskolen fordi dere bor nermere oljeplattformene, mens oslo som uheldigvis "bare" styrer landet får klare seg med en brønn? men helt serriøst. mener dere virkelig at dere har rett på mer penger bare fordi oljeplatformene er på deres side av landet? teknisk sett så er ikke oljen på vestlandet heller, den er i nordsjøen. vestlandet har bare den fordelen at den ligger nermest. hva når oljen går tom, og fisken forsvinner... skal oppland med sine 180 tusen få 70% av statlige pengene bare forde de sitter med den største trelast eksporten? (om du ønsker å besavare det så hadde det vært inntresangt å vite hvor gammel du er, for slike nationalistiske syn virker ikke helt gjennomtenkt) skal du dele penger etter ren befolkning så ville vestlandet fått 25% skulle du fordelt etter statlige instutisjoner ville vestlandet fått 2% skulle du fordelt etter vei og kollektivtransport så ville vel vestlandet også fått 5-10% totalt så har ikke vestlandet så jevelig mye å stille opp med. Så det du mener er at kina har like mye rett på oljen i nordsjøen? Norge har jo ikke rett på den bare fordi vi ligger nærmest tydeligvis. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Så det du mener er at kina har like mye rett på oljen i nordsjøen? Norge har jo ikke rett på den bare fordi vi ligger nærmest tydeligvis. Nå er det nå en gang slik at oljen ligger på norsk sokkel. Men du mener på ramme alvor at Norge skulle fordelt pengene geografisk etter hvor verdiskapningen skjer? Denne diskusjonen er rimelig døfødt før noen legger noe skikkelig fakta på bordet. Prøvde å finne noe oversikter på ssb, men søkefunksjonenen gir alt for mnge urelevante treff. Endret 6. desember 2009 av bruno99 Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) Så det du mener er at kina har like mye rett på oljen i nordsjøen? Norge har jo ikke rett på den bare fordi vi ligger nærmest tydeligvis. norge er ikke bare nermest, men oljen er på statlig eid område, som forøvrig ikke er en del av vestlandet. skulle vi brukt din logikk hadde oljent gått til befolkningen som er bosatt i norskehavet.. dog det hadde blir jevelig få. oljen er IKKE på vestlandet, men vestlandet er en landsdelen som ligger nermest. stor vesentlig forskjell der! men jeg synes det er fortsatt besunderlig at dere serriøst mener at dere har rett på mer penger enn østlendingene bare fordi dere tilfeldigvis har en geografisk beliggenhet nermere oljen. vi er ett land under en helhet, ikke 5 separate landsdeler med hver sin økonomiske styring. Endret 6. desember 2009 av ElmotriX Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Oslofolk subsidierer distriktene. Verdiskapning er ikke bare eksport, som det virker som en del folk tror. Det seier du berre fordi du er sjalu! Eksport er ein form for verdiskaping, fordi vi sel ting i konkurranse med andre og må vere teknologisk avanserte for å vere med i runddansen. Det jamne smelteverket som endå er i drift har hatt lange tradisjonar for kjedeleg og høgverdig forskning på materialproduksjon. Liknande forskning finn vi hos verftsindustrien og oljeindustrien. Kva skapar verdiar, om ikkje konkurranseutsett grunnindustri? Jeg har aldri hevdet at eksport ikke er verdiskapning, jeg har hevdet at verdiskapning ikke utelukkende er eksportvirksomhet. Jeg ser forøvrig liten grunn til å være sjalu på folk som bor i distriktene. Derimot er det stort sett ikke tilsiktet at Oslo-folk betaler vesentlig mer i skatter og avgifter enn gjennomsnittet, selv om det finnes unntak også her, som lavere arbeidsgiveravgift i distriktene. Dette skjer hovedsakelig fordi Oslo er en produktiv by med mye høyere verdiskapning enn noe annet fylke.[1] Derfor er også inntektene og forbruket høyere i Oslo, og det betales mer i skatt på inntekt og forbruk.[/i] Korleis er lønna i hovudstadsbyråkratiet og i sentrale advokatkontor? Lønnen i det offentlige er ikke noe å skryte av på generelt basis, ser ikke hvorfor dette skulle være annerledes i Oslo enn andre steder. Hva legger du forøvrig i begrepet "sentrale advokatkontor" og hvorfor er lønnsnivået her relevant? I forhold til den forskjellen som er vanleg mellom ein hovudstad og resten av landet, so har ikkje Oslo nokon spesielt produktiv arbeidskraft. Ein Møring i lett turbomodus, men heller ikkje noko meir. Sjå på Paris satt opp imot Frankrike. Der når ingen Ile de France, og plass nummer to på produktivitet går til Rivieraen. Det vi diskuterer er hvorvidt det er et riktig at distriktene subsidierer Oslo, som flere her hevder. Dette har jeg allerede påpekt at ikke er korrekt. Hvordan forholdene er i andre land er irrelevant for sannhetsgehalten i påstanden vi diskuterer. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Jeg var i Stavanger for et par år siden. Som trønder var jeg lettere sjokkert over hvor mye penger det tilsynelatende var blandt folk der. Store hus, flere biler pr familie, småbarnsfamilier på dyre resturangbesøk osv. Hva skal dere med enda mere penger? Hvis det er veier det er snakk om så får dere vel finansere det som østlendingene eller oss trondhjemmere (bompenger) - for penger mangler det tilsynelatende ikke. Lenke til kommentar
birdy113 Skrevet 6. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) når jeg var i oslo så virket alt så mye moderne og flotte dyre bygninger Til og med en Snakkene bus! I Bergen har vi mange gamle bygniger som kunne tenkt og pusses opp. og de eldste bussene er fra begynnelsen av 90 tallet da jeg var født. Rettferdig? spør jeg Endret 6. desember 2009 av birdy113 Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 når jeg var i oslo så virket alt så mye moderne og flotte dyre bygningerTil og med en Snakkene bus! I Bergen har vi mange gamle bygniger som kunne tenkt og pusses opp. og de eldste bussene er fra begynnelsen av 90 tallet da jeg var født. Rettferdig? spør jeg Det var oljebyen Stavanger jeg snakket om... Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 når jeg var i oslo så virket alt så mye moderne og flotte dyre bygningerTil og med en Snakkene bus! I Bergen har vi mange gamle bygniger som kunne tenkt og pusses opp. og de eldste bussene er fra begynnelsen av 90 tallet da jeg var født. Rettferdig? spør jeg Næi, no e d faen meg på høg ti at vi får lyntog frå likkjevika tel storfjordn! Dæm har d jo andre plassa, då må vi åg ha!!! Man bygger ut infrastruktur som det trengs. Oslo har en del flere kollektivtrafikkkanter en Bergen, og har derfor mye mer bruk for et modernisert kollektivsystem. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Nåja... Vet ikke om du har lest min mening om lyntog vs nordnorge banen? Lenke til kommentar
Hamnli2 Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Du mener vel at nordnorge banen trengs mer en lyntoget, og det er jeg forsåvidt enig i. Poenget mitt var at man bygger ut etter som det er behov. Derfor har vi ikke lyntog mellom lillevika og storfjorden. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 Men man kan jo stille seg spørsmålet om lytog generelt trengs kontra et normalt tog Oslo-Trondheim. Husker ikke hvem som sa det, men et konsern i svergie konkluderte at lyntog aldri vil være 100% samfunnslønsomt Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 når jeg var i oslo så virket alt så mye moderne og flotte dyre bygningerTil og med en Snakkene bus! I Bergen har vi mange gamle bygniger som kunne tenkt og pusses opp. og de eldste bussene er fra begynnelsen av 90 tallet da jeg var født. Rettferdig? spør jeg Så du har sett 1 promille av Oslo, og deretter konkluderer du med skjev fordeling? Oslo har også sine problemer på AKKURAT de områdene du nevner nå. Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 6. desember 2009 Del Skrevet 6. desember 2009 (endret) når jeg var i oslo så virket alt så mye moderne og flotte dyre bygningerTil og med en Snakkene bus! I Bergen har vi mange gamle bygniger som kunne tenkt og pusses opp. og de eldste bussene er fra begynnelsen av 90 tallet da jeg var født. Rettferdig? spør jeg (edit: takk for at du svarte på hvor gammel du er i hvertfall nå skjønner jeg ihverfall hvor logikken din kommer fra...) som jeg også har nevnt tidligere: Stor-Oslo Lokaltrafikk, som er selskapet bak alle bussene i og rundt oslo (både de røde og grønne) er i dag et privat aksjeselskap, og er 100% drevet av bilettinntekter. Hvis vi har bedre bussdekning, nyere busser med bedre teknologi så er dette takket være alle menneskene som tar bussen. ikke staten. Har dere gamle og utdaterte busser i bergen/vestlandet så får dere skylde dere selv for å ikke ta bussen nok.. Veldig mange bygg rundt i byene er også eid av private selskaper som leier lokalene ut til butikker og beboere. Det er et ytterst fåtall som er eid av staten/kommune. Det er derfor opp til de private aktørene om de vil og har penger nok til å pusse opp sine bygg. Skulle det være mye stygge bygg i bergen så er det antagelig ikke noe kommunen din kunne gjort med det, uansett om de har penger. for de er nok privateide. er det skoler du snakker om så skal jeg love deg at det finnes mye gamle skoler på østlandet også. min barneskole på solheim ble nylig stengt for godt etter å ha eksistert siden 1913. Endret 6. desember 2009 av ElmotriX Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Jeg har aldri hevdet at eksport ikke er verdiskapning, jeg har hevdet at verdiskapning ikke utelukkende er eksportvirksomhet. Jeg ser forøvrig liten grunn til å være sjalu på folk som bor i distriktene. Unnskyld at eg oppfatta ditt synspunkt feil. Fint at du ikkje er sjalu! Lønnen i det offentlige er ikke noe å skryte av på generelt basis, ser ikke hvorfor dette skulle være annerledes i Oslo enn andre steder. Hva legger du forøvrig i begrepet "sentrale advokatkontor" og hvorfor er lønnsnivået her relevant? Løna i det "vanlege offentlege" meinar eg er mindre enn løna i eit departemang, men sikkert det veit eg ikkje. Advokatkontor var eit dårleg poeng. Men det finst ein del styr og stell i Oslo. Dette slår ut på BNP. Om den lokale økonomien sin produksjon blir dominert av tenesteytande sektor eller offentlege arbeidsplassar, er det forskjellig frå "realøkonomien". Kva realøkonomien eigentleg er for noko, det er snodige greier. Det vi diskuterer er hvorvidt det er et riktig at distriktene subsidierer Oslo, som flere her hevder. Dette har jeg allerede påpekt at ikke er korrekt. Hvordan forholdene er i andre land er irrelevant for sannhetsgehalten i påstanden vi diskuterer. Statistikken din viste at Oslo produserar mykje og meir per pers, enn alle dei andre delane av fastlandet. Det mystiske distriktet "kontinentalsokkelen" står aller best. Ein stor takk til AP for å ha sikra dette mystiske fylket uti havgapet. Elles var dette litt unøyaktige greier ifrå SSB. Personleg bryr eg meg ikkje so mykje om Oslo slår resten av landet på BNP, produksjon per pers eller i eit anna mål. Når det ikkje skal debatterast kor denne verdien kjem ifrå (konkurranseutsatt sektor?, eksport?, råvareproduksjon?, statlege arbeidsplassar?, andre ting?), misser den debatten litt verdi. Om produksjonen til verda sine hovudstadar plar å ligge høgare enn resten av det landet dei ligg i, so kan det ha ein samanheng med funksjonen "hovudstad". Vi ser ein årsakssamanheng, men ikkje kva veg den går. Kor mykje burde eller ikkje burde denne forskjellen ligge på er eit anna spørsmål. Athen til dømes, ligg skummelt mykje over snittet på produksjon i Hellas. Kan Athen vere eit problem for resten av Hellas? Geografisk kart til OECD stat. Endret 7. desember 2009 av blackcurrant Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Husker ikke hvem som sa det, men et konsern i svergie konkluderte at lyntog aldri vil være 100% samfunnslønsomt Det blir en litt annen diskusjon, men selv er jeg ganske sikker på at om noen få år når drivstoffprisene er 4-5doblet så vil det definitvt være samfunnsøkonomisk lønnsomt med lyntog, og vi bør sette igang byggingen mens vi har ressurser tilgjengelig. Lenke til kommentar
HeHauken Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) For en herlig tråd Det er klart Oslo skal ha mest penger som hovedstad, da samtlige av landets største organisasjoner har tilknytning der. At vestlandet har dårlige veier synes jeg er synd, men så har jo også enkelte i denne tråden påpekt at Oslos borgere er de som betaler mest skatt i landet (noe som er logisk i forhold til at Oslo er dobbelt så stor som Norges nest største by). Oslo er også byen med klart størst kriminalitet, så at de får mest ressurser i forhold til kriminalitet er greit. Ser også at noen klager over at Oslo får mest i forhold til helse - vel, nå ligger vårt statssykehus i Oslo, så også det skulle bare mangle. En sterk hovedstad vil gagne resten av landet på sikt. Så kan en spørre seg hvordan ressursene blir forvaltet innad i Oslo, men det er en annen diskusjon. Endret 7. desember 2009 av HeHauken Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Norges værste vei, og denne standarden finner du over hele Sunnmøre og Sogn og Fjordane. Endret 7. desember 2009 av PantZman Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Norges værste vei, og denne standarden finner du over hele Sunnmøre og Sogn og Fjordane. Og hva har det med saken å gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå