Gavekort Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Ja Da får du bare tro det da. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 aluxez; Norge burde gi mer penger til samferdsel og gi mer tilbake til næringslivet Nordland, og hvor har du det opra huset fra? Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Næringslivet i nordland skal altså subsidieres fordi det er flybase der? Må huske på at verdiskapning ikke bare innebærer fiske/gruvedrift og andre aktiviteter der man lager ting som man selger. I byer driver man med tærtiernæringer, på bygden primær og sekundær. Den ene er ikke mer verdt enn den andre-. Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Ja Da får du bare tro det da. Alle norske byer er da småbyer. Oslo er bare det nermeste vi kommer. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Ja Da får du bare tro det da. Alle norske byer er da småbyer. Oslo er bare det nermeste vi kommer. Det var ikke helt poenget mitt. Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 da tok ikke du mitt påeng. norge har ingen skikkelige storybyer. men skal vi noen gang få det så må vi fokusere på oslo. ingen andre byer som har sjangs i havet (enda). Det er en av grunnene til at oslo får mer penger bevilget til utbygging, både kultur, idrett og samferdsel. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Oslo fikk 4461 kroner per innbygger til kultur, og hele Rogaland fikk 647 kroner per innbygger. Om du mener det er rettferdig så vet ikke jeg hva som skjer i hodet ditt. By the way... Kilde: Stavanger Aftenblad Link evt? Lenke til kommentar
mad_arab Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Vestlandet står for 70% av verdiskapningen her i landet, men sitter igjen med rundt 10% når godene skal fordeles. Kilde? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Jeg skal være enig med Mad_Arab, at dere står for 70% Av Norges totale verdiskapning høres drøy ut. Av hva jeg har fått med meg på Unge Høyre/Høyre møter i Bodø og i Nordland hører jeg dem si at Nordland er det nest største fylke med verdiskapning her til lands. Dog så vil jeg være skeptisk intill jeg finner kilder, så uten hell har jeg søkt ihjel Statistisk sentralbyrå etter noe som kan støtte denne påstanden. Og om dette stemmer så er dine 70% litt vagt Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Det må være snakk om eksportverdier i så fall. Kommer ikke på tale at vestlendinger er ganger så produktive som resten av landet. Hvorfor har de da ikke høyere lønn? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Oslo fikk 4461 kroner per innbygger til kultur, og hele Rogaland fikk 647 kroner per innbygger. Om du mener det er rettferdig så vet ikke jeg hva som skjer i hodet ditt. By the way... Kilde: Stavanger Aftenblad Link evt? Kan det være at de har tatt med operaen i disse kostnadene? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Oslo fikk 4461 kroner per innbygger til kultur, og hele Rogaland fikk 647 kroner per innbygger. Om du mener det er rettferdig så vet ikke jeg hva som skjer i hodet ditt. By the way... Kilde: Stavanger Aftenblad Link evt? Jeg har kun avisen her, men du kan få datoen så kan du se selv. Stavanger Aftenblad sin forside Torsdag 3. desember 2009 (Uke 49) @ElmotriX: Vi trenger ikke å gi Oslo mer penger til kultur for å få den til å vokse, jeg har vært i Oslo tre ganger og jeg har sett at de ikke trenger mer penger enn f.eks Stavanger eller hjembyen min Sandnes, begge disse byene har større problemer med å fjerne stygge industri-bygninger og trenger flere parker osv. At Oslo skal prioriteres 5 ganger så mye på kultur er feil uansett hvordan vi vrir og vender på det, det er ikke slik en velferdsstat virker. Å si at de fortjener det siden de har penger heter kapitalisme, og i mine øyne så er ikke det veien Norge skal gå. @Alastor: Operaen eller ikke, det er ikke rettferdig. Endret 5. desember 2009 av Gavekort Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 (endret) Det er jo ikke Oslo sitt problem at Sandnes ikke bruker penger på bygge nye parker og fjerne idustribygg. Det meste av bygging i Oslo og omforming fra industri er det (desverre) private aktører som tar seg av. Oslo vokser 10-12 ganger så fort som Sandnes og da skjer det raskere forandringer. Hvordan kommunen din bruker skattepengene må du ta opp med dem. Oslo kommune betaler som sagt masse penger til distriktene, så de har alt på sitt rene. Stavanger bygger forøvrig nytt konserthus vet jeg, hvor mye det koster vet jeg ikke, men i forhold til folketall er det nok rimelig kostbart. Så kan man jo spørre seg hvorfor konserthuset ikke bygges i Florø i steden Endret 5. desember 2009 av bruno99 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Hvordan vi bruker våre penger?! Grunnlaget av diskusjonen var jo at vi nettopp ikke fikk disse pengene! Gjennom de siste 27 årene har Sandnes således øket sitt innbyggertall med et årlig gjennomsnitt på 1,9 %, noe som er i underkant av 900 personer hvert år og gjør byen til Norges hurtigst voksende. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Før jeg får se hva som er grunnlaget for din påstand ang penger brukt på kultur, kan jeg umulig diskutere det skikkelig. Å henvise til en FORSIDE (!!!) som ikke forklarer noe som helst ang hvordan ting er beregnet ut, og hvor pengene kommer fra, er ikke godt nok. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Hvordan vi bruker våre penger?! Grunnlaget av diskusjonen var jo at vi nettopp ikke fikk disse pengene! Gjennom de siste 27 årene har Sandnes således øket sitt innbyggertall med et årlig gjennomsnitt på 1,9 %, noe som er i underkant av 900 personer hvert år og gjør byen til Norges hurtigst voksende. -Du får ikke penger til å bygge om industri til boligområder fra staten. Skattepengene derimot, der får Oslo (680.000) ca. 10 ganger så mye som Sandnes (63.000) pluss at inntektene i hovedstaden er noe høyere (tror jeg). Uten at jeg sitter på noe fakta tror jeg ikke rogalendingene er det som skal sutre mest, nytt dobbeltspor til 2,2 mld. erjo akkurat ferdig -Man fordeler ikke penger ut i fra % befolkningsvekst, da hadde det vært en voldsom skjevfordeling. Sandnes har forøvrig vokst med rundt 1500 personer årlig, ikke 900. Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Føler at kvar ein kommune og fylke burde ha meir sjølvstyre. Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Hvordan da? At kommunene selv skal få bestemme hvor store de statlige tilskuddene skal være? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Jernbanen er privat, just for the record. Og bare for å dra inn det Operahuset igjen, er ikke det å trekke opp pengene litt over grensen i forhold til vekst og inntekter også? Uansett hvor mye mer Oslo skaffer inn så har Operahuset dratt fordelingen laaaangt over det. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 5. desember 2009 Del Skrevet 5. desember 2009 Tror du brorparten i Oslo VIL ha Opera? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå