ole_marius Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Utdrag fra NUH's jernbane resolusjon Ifølge Jernbaneverket øker godsmengden med 8-10 % for hvert år. Dette tilsvarer en fordobling på under 10 år. I Narvik har det gjennomsnittlig i løpet av de 5 siste årene vært en økning i containertransporten på ca 15 %. Økningen gjenspeiler seg i flere vogntog langs veiene. Vi ser også en økning i antall ulykker. Også mangel på gode transportmuligheter setter en klar stopper for næringer, bedrifter finner det lite lønnsomt å opprettholde en arbeidsplass på grunn av samferdselstilbudet er for dårlig. Jernbane er bra for miljøet Jernbane er det mest miljøvennlige transportmiddelet. Toget har et betraktelig lavere energiforbruk enn alternativene, som. f.eks. vogntog og lastebiler. Opp mot 80 % av dagens togdrift forsynes av elektrisitet fra vannkraftverk, dette medfører minimalt med utslipp. Lastebiltransport har nesten et seks ganger så høyt energikonsum, som elektrisitetsdrevet togtransport. Dessuten har dieseldrevne tog både lavere energiforbruk og CO2-utslipp enn personbil, buss og lastebil. Varer og gods på skinner En videreføring av toglinjen til Narvik, vil gi oss en kjærkommen forbindelse til det svenske jernbanenettet. Noe som igjen medfører at nordnorske næringer får lettere tilgang til det, russiske og finske markedet. Det er rett og slett en ny vei til verdens markeder. Dessuten har svenske og finske myndigheter sterkt gitt uttrykk for at en slik utvidelse vil gjøre det svært aktuelt å benytte jernbanenettet for å få egne varer transporter til norsk kyst for videre distribusjon. En utvidelse av Nordlandsbanen koster penger, kostnadene er anslått til 20 milliarder kroner, og byggingen vil ta 15-18 år. Utvidelsen vil medføre en stor avlastning av E6 for tungtransport. Dette vil gi økt trafikksikkerhet, og et trygt og styrket næringsgrunnlag. Det vil gi flere arbeidsplasser, og gi lettere og større satsing på turistnæringen. Nordlandsbane til Narvik er en klar og synlig satsing på nordområdene med et enormt potensial m.h.t. miljø, transport, turisme, arbeidsplasser og internasjonalt samarbeid. Når det nå utredes høyhastighetsbaner i hundremilliardersklassen, da er det på sin plass at Nord-Norge får en næringsbegrunnet utbygging av Nordlandsbanen til en betraktelig mer beskjeden prislapp og godt dokumentert gevinst. Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Det er da ingen tvil om at NN-banen vil føre til bedre muligheter for næring, samt tryggere trafikk osv osv spørsmålet er heller hvor er det MEST å tjene på næring og trafikksikkerhet? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 I 2008 hadde Oslo 7 drepte i trafikkulykker, samme år hadde Nordland 20. Dog så kan det også nevnes at I Oslo ble 928 skadet i trafikken mens Nordland hadde beskjedne 357. Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 og hvor er det mest næring som ville dratt utbytte av utbygging? hvor er det flest mennesker som kunne trengt utbyggign? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Ok... Nordland har: Bodø som er NATOs største flybase i Nord-Europa Bodø som militærbasen Reitan (Flybase) Bodø som snart for Universitet og er ledene innen marinbiologi forskning og har et av Norges beste handelshøyskoler, samt internasjonale utdannings avtaler Fauske og Narvik som har gruvedrift Europas største utskipningsanlegg for malm, i Narvik Glomfjord industripark som er ledene i verden på solcelle teknologi og produksjon Stort på fiske industri (landets største oppdrettsfylke) Stor på energiproduksjon Turistmål Nordland skal muligens også få en egen oljeindustri i loftregionen 75 % av eksporten fra Nord-Norge kommer fra Nordlan om lag 236.000 innbyggere Endret 1. desember 2009 av ole_marius Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Det jeg virkelig reagerer på er at østlandet for alle de "unødvendige" godene slik som Operaen og Holmekollen. Hvorfor skal akkurat de få bygninger til flere milliarder? Hva har vi andre fått? Lenke til kommentar
aluxez Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Hvorfor man heller bør bygge lyntog der det bor folk sammenlignet med der det nesten ikke bor noen (nordland) er vel ganske åpenbart. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Pga lokalisasjonen, er ikke like lett å ha arrangementer i den Nordlige regionen pga mangel på god transport. Et eksempel er fotball VM i Bodø. En idyllisk tankegang, men dødfødt fra begynnelsen. Mye på grunn av mangel på alt som er nødvendig som å være vært for 40-60000 personer, gi dem kost og losji Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Operaen og holmenkollen er da også relativt åpenbart.. det bygges der det er folk til å fylle tribunene.... når bodø får høyere inbygger tall enn oslo så vil dere få prioriteringene.. men det er ikke i nerheten engang. Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) og store internationale arangsemanger er også naturlig å ha i oslo, fordi her har vi alt annet som trengs for slike ting, store og nok stadioer og hoteller samt stort sett all international trafikk. hvorfor skal vi kaste bort mye penger på å bygge ut slike ting i hver eneste liten bygd rundt om kring i norge, bare for at de KAN ha et arangsemang en gang, når vi allerede har alt sammen stpende klart i oslo? og hvorfor har oslo dette, jo fordi her er det mest mennesker. ta OL som et eksempel.. med mindre vi tar det på hamar/limmehammer igjenn, så er da uten tvil oslo naturlig. fordi uansett må det bygges nye stadioer og haller. skal vi bygge store stadioer og haller i bodø som kommer til å stå tomme og ubrukte etter OL, eller skal vi bygge de i oslo hvor det faktisk er folk nok til å bruke dem? Endret 1. desember 2009 av ElmotriX Lenke til kommentar
birdy113 Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) ElmotriX så du mener at dem som bor utenfor oslo ikke skal ha disse nevtne godene. så vi på vestlandet må kjøre bil i 8 timer for og nyte godene rettferdig? Vi betaler masse avgifter og skatt så skal oslo få godene! Hvis det er det pengene går til så stemmer jeg frp neste gang! Endret 1. desember 2009 av birdy113 Lenke til kommentar
ElmotriX Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 jeg sier ikke at de uten for oslo ikke skal få disse godene, men de aller fleste av de nevnte godene er det ikke økonomisk forsvarlig å bygge utenfor oslo. se for deg operaen i bodø. Den sliter nok med å få fulle saler bare i oslo. i bodø (eller en annen by i norge) ville den knopt klart å få første rad fylt annenhver måned. det samme med stadioer osv osv.. det er kun i oslo det er stor nok befolkning til å utnytte det nok til å lønne seg. så enkelt er det. når vestland/nord-norge byene får nok mennesker til å klare å benytte seg av slike ting får nok dere det også. men per i dag så er oslo den eneste norske byen med befolkning nok til å realisere slike ting. Er bedre at vi har dem der hvor 50% av befolkningen er, enn ute på bygda (ja jeg kaller gjerne bergen 'bygda') Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Se på den positive, vedlikehold går da på by-budsjettet til Oslo, ikke din hjemby Lenke til kommentar
birdy113 Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Man trenger ikke og ha Opra hus i stor scala som i oslo. det forstår jeg Bybanen krangler vi om og få bygge videre hver dag! Bergen er ikke Bygd! Anbefaller deg og ikke si det til bergensere! Lenke til kommentar
Olum Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 se for deg operaen i bodø. Den sliter nok med å få fulle saler bare i oslo. Nope. Operaen er en suksess. Fullt hus omtrent hver gang. Olja ligger ikke på Vestlandet. Den ligger uti sjøen som er under norsk styre. Den norske regjeringen sitter i Oslo. Jeg stemmer faktisk FrP, men den egoistiske tankegangen er langt over det til og med jeg tenker på. Om Oslo da skulle fått 10%, hvordan tror du det egentlig hadde gått her? Det hadde blitt rene Texas. Hele byen hadde vært falleferdig. Det hadde kokt over av kriminalitet. Oslo er den eneste "storbyen" vi har her i landet. Og byer koster betydelig mer enn bygder. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Operaen er en suksess fordi den blir subsidert så enormt kraftig. Men for den saks skyld du sier at det er egoistisk tankegang at oljen skal gå etter lokalitet, men det er da ganske egoistisk fortsatt å ønske at midlene derfra skal gå til sitt eget lokale. Som for deg er Oslo. Sånn sett så blir midler i stor grad fordelt etter populasjon og et resultat av en enhetsstat med en sterk offentlig stat. Så blir ressurser allokalisert på denne måten. Forøvrig er det min mening at Bergen bør ødelegges (ja, det er en bygd) Lenke til kommentar
bruno99 Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Det er ikke østlendingene som får broer til øyer med en befolkning på et par hundre mennesker. At Bergen burde prioriteres mer er jeg enig i, det er en rekke veiprosjekter som er sårt trengt i Bergen. Alle bybanenens 4 byggetrinn bør få midler fra staten. Men at Østlandet og Oslo får klart mest skulle da vitterlig bare mangle. Husk at de fleste veiprosjektene i Oslo (Oslo pakka) finansieres av billistene selv. Å blande opera og kultur med veifinasiering er bare tull. For det første betaler Oslo kommune selv store deler av holmenkollen og operaen og for det andre betaler Oslo noe sånt som 4 milliarder gjennom den såkalte moms kompensasjonsordningen til resten av landet. Ja, det er en bygd I norsk målestokk? Lenke til kommentar
Olum Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Operaen er en suksess fordi den blir subsidert så enormt kraftig. Men for den saks skyld du sier at det er egoistisk tankegang at oljen skal gå etter lokalitet, men det er da ganske egoistisk fortsatt å ønske at midlene derfra skal gå til sitt eget lokale. Som for deg er Oslo. Om jeg bare ønsker penger til Oslo fordi vi vil ha masse penger, ja da er det egoistisk. Men Oslo som by trenger store mengder penger for i det hele tatt å gå rundt. Og som bruno99 sier, Operaen, Holmenkollen og flere av våre severdigheter finansieres av Oslo kommune. I tillegg subsidierer Oslos skattebetalere bøndene her i landet. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Dere vil jo ha masse penger, for å gjennomføre nettopp prosjekter som "Operaen, Holmenkollen og flere av våre severdigheter". Lenke til kommentar
birdy113 Skrevet 3. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 3. desember 2009 Fant en facebook gruppe som virka fornuftig! gruppen heter VESTLANDET UT AV NORGE! i beskrivelsen står det For oss som er lei østlendingenens snylting på den verdiskapningen som vestlandet står for! Ser vi noe av pengene? De går til opprustning av østlandet, mens vestlandet forfaller...... Kunne ikke vert mer enig! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå