Gå til innhold

Mer rettferdig fordeling - Vestlandet må prioriteres mer!


Anbefalte innlegg

Utdrag fra NUH's jernbane resolusjon

 

 

 

 

 

Ifølge Jernbaneverket øker godsmengden med 8-10 % for hvert år. Dette tilsvarer en fordobling på under 10 år. I Narvik har det gjennomsnittlig i løpet av de 5 siste årene vært en økning i containertransporten på ca 15 %. Økningen gjenspeiler seg i flere vogntog langs veiene. Vi ser også en økning i antall ulykker. Også mangel på gode transportmuligheter setter en klar stopper for næringer, bedrifter finner det lite lønnsomt å opprettholde en arbeidsplass på grunn av samferdselstilbudet er for dårlig.

 

 

Jernbane er bra for miljøet

 

 

Jernbane er det mest miljøvennlige transportmiddelet. Toget har et betraktelig lavere energiforbruk enn alternativene, som. f.eks. vogntog og lastebiler. Opp mot 80 % av dagens togdrift forsynes av elektrisitet fra vannkraftverk, dette medfører minimalt med utslipp.

Lastebiltransport har nesten et seks ganger så høyt energikonsum, som elektrisitetsdrevet togtransport. Dessuten har dieseldrevne tog både lavere energiforbruk og CO2-utslipp enn personbil, buss og lastebil.

 

Varer og gods på skinner

 

 

En videreføring av toglinjen til Narvik, vil gi oss en kjærkommen forbindelse til det svenske jernbanenettet. Noe som igjen medfører at nordnorske næringer får lettere tilgang til det, russiske og finske markedet. Det er rett og slett en ny vei til verdens markeder.

 

 

Dessuten har svenske og finske myndigheter sterkt gitt uttrykk for at en slik utvidelse vil gjøre det svært aktuelt å benytte jernbanenettet for å få egne varer transporter til norsk kyst for videre distribusjon.

 

En utvidelse av Nordlandsbanen koster penger, kostnadene er anslått til 20 milliarder kroner, og byggingen vil ta 15-18 år. Utvidelsen vil medføre en stor avlastning av E6 for tungtransport. Dette vil gi økt trafikksikkerhet, og et trygt og styrket næringsgrunnlag. Det vil gi flere arbeidsplasser, og gi lettere og større satsing på turistnæringen. Nordlandsbane til Narvik er en klar og synlig satsing på nordområdene med et enormt potensial m.h.t. miljø, transport, turisme, arbeidsplasser og internasjonalt samarbeid.

 

Når det nå utredes høyhastighetsbaner i hundremilliardersklassen, da er det på sin plass at Nord-Norge får en næringsbegrunnet utbygging av Nordlandsbanen til en betraktelig mer beskjeden prislapp og godt dokumentert gevinst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok... Nordland har:

  • Bodø som er NATOs største flybase i Nord-Europa
  • Bodø som militærbasen Reitan (Flybase)
  • Bodø som snart for Universitet og er ledene innen marinbiologi forskning og har et av Norges beste handelshøyskoler, samt internasjonale utdannings avtaler
  • Fauske og Narvik som har gruvedrift
  • Europas største utskipningsanlegg for malm, i Narvik
  • Glomfjord industripark som er ledene i verden på solcelle teknologi og produksjon
  • Stort på fiske industri (landets største oppdrettsfylke)
  • Stor på energiproduksjon
  • Turistmål
  • Nordland skal muligens også få en egen oljeindustri i loftregionen
  • 75 % av eksporten fra Nord-Norge kommer fra Nordlan
  • om lag 236.000 innbyggere

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Pga lokalisasjonen, er ikke like lett å ha arrangementer i den Nordlige regionen pga mangel på god transport. Et eksempel er fotball VM i Bodø. En idyllisk tankegang, men dødfødt fra begynnelsen. Mye på grunn av mangel på alt som er nødvendig som å være vært for 40-60000 personer, gi dem kost og losji

Lenke til kommentar

og store internationale arangsemanger er også naturlig å ha i oslo, fordi her har vi alt annet som trengs for slike ting, store og nok stadioer og hoteller samt stort sett all international trafikk.

 

hvorfor skal vi kaste bort mye penger på å bygge ut slike ting i hver eneste liten bygd rundt om kring i norge, bare for at de KAN ha et arangsemang en gang, når vi allerede har alt sammen stpende klart i oslo?

 

og hvorfor har oslo dette, jo fordi her er det mest mennesker.

 

ta OL som et eksempel.. med mindre vi tar det på hamar/limmehammer igjenn, så er da uten tvil oslo naturlig. fordi uansett må det bygges nye stadioer og haller. skal vi bygge store stadioer og haller i bodø som kommer til å stå tomme og ubrukte etter OL, eller skal vi bygge de i oslo hvor det faktisk er folk nok til å bruke dem?

Endret av ElmotriX
Lenke til kommentar

ElmotriX så du mener at dem som bor utenfor oslo ikke skal ha disse nevtne godene.

:blink:

så vi på vestlandet må kjøre bil i 8 timer for og nyte godene rettferdig?

Vi betaler masse avgifter og skatt så skal oslo få godene! Hvis det er det pengene går til så stemmer jeg frp neste gang!

Endret av birdy113
Lenke til kommentar

jeg sier ikke at de uten for oslo ikke skal få disse godene, men de aller fleste av de nevnte godene er det ikke økonomisk forsvarlig å bygge utenfor oslo.

 

se for deg operaen i bodø. Den sliter nok med å få fulle saler bare i oslo. i bodø (eller en annen by i norge) ville den knopt klart å få første rad fylt annenhver måned.

 

det samme med stadioer osv osv.. det er kun i oslo det er stor nok befolkning til å utnytte det nok til å lønne seg. så enkelt er det. når vestland/nord-norge byene får nok mennesker til å klare å benytte seg av slike ting får nok dere det også.

 

men per i dag så er oslo den eneste norske byen med befolkning nok til å realisere slike ting. Er bedre at vi har dem der hvor 50% av befolkningen er, enn ute på bygda (ja jeg kaller gjerne bergen 'bygda')

Lenke til kommentar
se for deg operaen i bodø. Den sliter nok med å få fulle saler bare i oslo.

 

Nope. Operaen er en suksess. Fullt hus omtrent hver gang.

 

Olja ligger ikke på Vestlandet. Den ligger uti sjøen som er under norsk styre. Den norske regjeringen sitter i Oslo. Jeg stemmer faktisk FrP, men den egoistiske tankegangen er langt over det til og med jeg tenker på. Om Oslo da skulle fått 10%, hvordan tror du det egentlig hadde gått her? Det hadde blitt rene Texas. Hele byen hadde vært falleferdig. Det hadde kokt over av kriminalitet. Oslo er den eneste "storbyen" vi har her i landet. Og byer koster betydelig mer enn bygder.

Lenke til kommentar

Operaen er en suksess fordi den blir subsidert så enormt kraftig. Men for den saks skyld du sier at det er egoistisk tankegang at oljen skal gå etter lokalitet, men det er da ganske egoistisk fortsatt å ønske at midlene derfra skal gå til sitt eget lokale. Som for deg er Oslo.

 

Sånn sett så blir midler i stor grad fordelt etter populasjon og et resultat av en enhetsstat med en sterk offentlig stat. Så blir ressurser allokalisert på denne måten.

 

Forøvrig er det min mening at Bergen bør ødelegges (ja, det er en bygd)

 

 

:p

 

 

Lenke til kommentar

Det er ikke østlendingene som får broer til øyer med en befolkning på et par hundre mennesker. At Bergen burde prioriteres mer er jeg enig i, det er en rekke veiprosjekter som er sårt trengt i Bergen. Alle bybanenens 4 byggetrinn bør få midler fra staten. Men at Østlandet og Oslo får klart mest skulle da vitterlig bare mangle. Husk at de fleste veiprosjektene i Oslo (Oslo pakka) finansieres av billistene selv. Å blande opera og kultur med veifinasiering er bare tull. For det første betaler Oslo kommune selv store deler av holmenkollen og operaen og for det andre betaler Oslo noe sånt som 4 milliarder gjennom den såkalte moms kompensasjonsordningen til resten av landet.

 

Ja, det er en bygd

I norsk målestokk?

Lenke til kommentar
Operaen er en suksess fordi den blir subsidert så enormt kraftig. Men for den saks skyld du sier at det er egoistisk tankegang at oljen skal gå etter lokalitet, men det er da ganske egoistisk fortsatt å ønske at midlene derfra skal gå til sitt eget lokale. Som for deg er Oslo.

 

Om jeg bare ønsker penger til Oslo fordi vi vil ha masse penger, ja da er det egoistisk. Men Oslo som by trenger store mengder penger for i det hele tatt å gå rundt. Og som bruno99 sier, Operaen, Holmenkollen og flere av våre severdigheter finansieres av Oslo kommune. I tillegg subsidierer Oslos skattebetalere bøndene her i landet.

Lenke til kommentar

Fant en facebook gruppe som virka fornuftig! gruppen heter

VESTLANDET UT AV NORGE!

 

i beskrivelsen står det

For oss som er lei østlendingenens snylting på den verdiskapningen som vestlandet står for! Ser vi noe av pengene?

De går til opprustning av østlandet, mens vestlandet forfaller......

 

Kunne ikke vert mer enig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...