Gå til innhold

Nytt speilreflekskamera til nybegynner?

Anbefalte innlegg

Har i det siste vurdert å skaffe meg et speilreflekskamera. Jeg fulgte med litt på kamerafronten for noen år siden, men er nå håpløst utdatert.

Er det noen med tips til hva som kan være et godt kjøp og hva jeg bør se etter og evt. teste ut? Jeg er klar over at det sikkert er like mange meninger om slikt som det er kameraer, men hadde vært fint med noen forslag så jeg hvertfall får litt å tenke over :)

Jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke omtrent 6000kr i første omgang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mitt forslag er kanskje pentax k20d. Tror de skal ligge på rundt 6000 nå.

Så ikke så dumt ut. Hadde et Samsung-kamera tidligere (som i bunn og grunn er Pentax) og så jeg kjente igjen mange av knappene og funksjonene. Det er jo et lite pluss i boken.

Kom gjerne med flere, er moro å kikke på slikt igjen :thumbup:

Lenke til kommentar

Hva med de minste fra canon og nikon. Canon er brukervennligheten selv. Begynte selv med et 350d fra canon og lærte meg knepene veldig fort.

Viss budsjettet tillater det vil jeg anbefale å bytte ut optikken som følger med for enda bedre biledopplevelse da kitobjektivet suger.

Redigert....

Sjekk ut forumet på foto.no:Foto.no

Endret av Dovendyr
Lenke til kommentar
Har i det siste vurdert å skaffe meg et speilreflekskamera. Jeg fulgte med litt på kamerafronten for noen år siden, men er nå håpløst utdatert.

Er det noen med tips til hva som kan være et godt kjøp og hva jeg bør se etter og evt. teste ut? Jeg er klar over at det sikkert er like mange meninger om slikt som det er kameraer, men hadde vært fint med noen forslag så jeg hvertfall får litt å tenke over :)

Jeg ser for meg at jeg kommer til å bruke omtrent 6000kr i første omgang.

Har du muligheten til å gå i en butikk og fysisk prøve kameraene, da tar du det som passer dine hender best, du vil uansett ikke merke forskjell på bildekvaliteten på kamera i samme prisklasse .

Lenke til kommentar
Har du muligheten til å gå i en butikk og fysisk prøve kameraene, da tar du det som passer dine hender best, du vil uansett ikke merke forskjell på bildekvaliteten på kamera i samme prisklasse .

Dessuten er det sånn at alle 5 speilrefleksprodusentene har gode kameraer til den prisen, og i tillegg har du Panasonic DMC-G1, om det skulle være interessant. Valget du tar nå spiller ikke allverdens rolle før du skal kjøpe ditt neste objektiv, så om du kan, prøv å se litt frem i tiden i forhold til om du vil ha billige, mellomdyre eller kjempedyre objektiver i fremtiden, om du vil ha zoom-objektiver eller fastobjektiver, om du vil ha tele eller normal eller vidvinkel, om du vil kjøpe objektiver fra produsenten av kameraet eller fra tredje part, eller om du rett og slett kommer til å klare deg med objektivet du får med kameraet. I tillegg til hvordan kameraet føles i hendene, som Snekker'n sier, så mener jeg å tenke fremover er det viktigste. Det kan være temmelig vanskelig om man ikke har allverdens erfaring, men i så fall er det jo greit å tenke at om man kjøper et billig kamera med et billig objektiv, så er det ikke store kostnaden å kjøpe et kamerahus også hvis man skal kjøpe et dyrere objektiv siden. Innen da vil man kanskje ha en annen type hus uansett.

Lenke til kommentar

Satt og tenkte litt på å kanskje begynne med et rimelig kamera (kanskje Nikon D3000) og i tillegg et fastobjektiv som f.eks 50mm f/1.8. Tror muligens jeg får mer ut av det enn å kjøpe et litt dyrere hus med kun kitobjektiv.

Lenke til kommentar
Satt og tenkte litt på å kanskje begynne med et rimelig kamera (kanskje Nikon D3000) og i tillegg et fastobjektiv som f.eks 50mm f/1.8. Tror muligens jeg får mer ut av det enn å kjøpe et litt dyrere hus med kun kitobjektiv.

- Målt i ren kvalitet på bildene per investerte krone: Definitivt. Dog kan 50 mm være litt trangt som eneste objektiv. Det gir heller ikke autofokus med D3000, så jeg ville heller ha anbefalt AF-S 35 mm f/1.8. Et par tusenlapper og så definitivt bra "bang for the buck". Jeg bruker knapt annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...