mollasund Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Heisann :-) Jeg har egentlig ikke mye peiling på hva kommunisme er, utenom at det er en politisk ideologi. Jeg har framføring om dette på torsdag, hva behøver jeg å ha med? Hva er viktig å vite om kommunismen? Hva går den ut på? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 www.wikipedia.org Lenke til kommentar
mollasund Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Har jo vært der da... Men vanskelig å trekke ut det viktigste Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Hva tror du er det viktigste da? Hva er de viktigste aspektene ved en ideologi? Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Har jo vært der da... Men vanskelig å trekke ut det viktigste Da skal jeg hjelpe deg litt på vei; http://en.wikipedia.org/wiki/Critique_of_Marxism Så se hva kommunismen selv skriver om de nevnte temaer. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 du burde vel nevne bolsjevikene og måten bolsjevisme ble synonymt med kommunisme og dermed ødela begrepet for alle etterkommere. Lenke til kommentar
magnus90 Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Hvilket fag/hva slags nivå? Uansett: Litt om Marx og Engels og deres verker. Noe om hva + hvem de ble inspirert av: Hegel, den franske sosialismen, Adam Smith. Forklar den materialistiske dialektikken, teorien om fremmedgjøring og merverdi og historiesynet. Klassebevissthet, proletariatets diktatur, forholdet mellom produksjonskraft og produksjonsforhold. Lenin - hans bidrag til ideologien (fortropp-opplegget og imperialismen) og litt om Sovjetunionens tidlig historie - 1VK som utløsende årsak. Kommunismen i dag, skillet mellom kommunisme og sosialisme, litt om motsetningene innad i kommunismen - Eduard Bernstein, Trotsky vs. Stalin. Oligarkiets jernlov i forhold til marxismen. Kollektivisering av landbruk. Mao vs. Stalin. Noe om kommunismen i Norge: DNA i mellomkrigstida, NKP, AKP-ml og dagens Rødt (som er en sammenslåing av ulike fraksjoner). Det tror jeg er det viktigste, hva de forskjellige punktene betyr får du finne ut av Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå