Gå til innhold

Sitter og funderer på systembytte

Anbefalte innlegg

Fra:

Nikon D5000

Nikon 12-24mm f/4

Nikon 24-70mm f/2.8

Nikon 70-200mm f/2.8 VR I

Nikon SB-800

Capture NX 2

Til:

Canon 7D

Canon 10-22mm

Canon 17-55mm f/2.8 IS

Canon 70-200mm f/4 IS

Canon 580 EX II

Skulle være helt kurant å få tak i optikken brukt, dermed burde dette ikke bli snakk om et så veldig stort utlegg.

Det jeg lurer på, hvordan er RAW konverteren som følger med 7D, kan den sammenlignes med CNX2?

Testene av 7D er ganske entydige, dette virker som et fenomenalt bra kamera - og i det siste har jeg faktisk brukt video-delen på D5000 litt, så dette er heller et ikke ubetydelig poeng for meg lengre.

Å bytte system, hvor ille kan det være - må jeg gå på antihistaminer i et halvt år? Eller burde dette gå som smurt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser ikke helt vitsen med å gå over til Canon fra Nikon (eller omvendt for den del).

Hvis du går for å bytte; så er det en del ting som er anderledes. Menysystemet, knapper-layout og retning på hjul, fokusring, bajonett osv. Dette er uvant til å begynne med; men du kan venne deg til det, uten medisinering.

Men det vil vel bli mer billig å kjøpe en D300s?

Tom

Lenke til kommentar
HVORFOR?

Hvilke bilder tror du at du kan ta med Canon som du ikke kan ta med Nikon?

Noen er jo mer opptatt av fotoutstyr enn bilder. Kan godt hende det er lurt å oppgradere selv et svært bra kamera som D5000, men da ville jeg nok heller sett på D300s.

Til trådstarter: Du er klar over at EOS7D er et stort og tungt kamera som fort blir et ork å drasse på?

Lenke til kommentar
HVORFOR?

Man kan vel ikke ta Canon-bilder med Nikon.

Seriøst, tror også D300 vil være et mer økonomisk valg.

Dersom du bytter kan du jo spare et par tusen på en 430EX2 blits. Man har jo for første gang trådløs styring med 7D for canon. Optikken du nevner er jo helt krem for Canons del.

Lykke til med valget, du får superb løsning uansett med 7D eller D300s

Lenke til kommentar

En ting jeg ikke har sett er direkte sammenligning mellom 7D og D300s på høy ISO, har sett enkelte som mener at Canon må bearbeide filene mer enn strengt tatt nødvendig. Hadde de klart å unngått fristelsen å dytta inn 18mp i huset så hadde muligens dette vært unngått.

Uansett høres systembytte ut som sykt mye pes med å måtte lære seg ett nytt system, nye menyer, funksjoner og ikke minst de 33 % av funksjonene som gjør akkurat det samme uansett merke, men som selvsagt heter noe helt annet hos konkurrenten.

Lenke til kommentar
HVORFOR?

Noen er jo mer opptatt av fotoutstyr enn bilder. Kan godt hende det er lurt å oppgradere selv et svært bra kamera som D5000, men da ville jeg nok heller sett på D300s.

Til trådstarter: Du er klar over at EOS7D er et stort og tungt kamera som fort blir et ork å drasse på?

Ja, jeg er klar over størrelsen. Har hatt både D700, og D300 tidligere, og av de to er det bare førstnevnte som kunne vært aktuelt å kjøpe igjen.

Det er vel hastigheten, støyegenskapene og skarphet som frister mest.

Lenke til kommentar

Skarphet? Det må være tidenes salgsargument. Det skal prøves i morgen. :)

Forresten; Jeg skjønner overhodet ikke hva du gjør med en D5000 i dag ettersom du har hatt D700 og D300. D700 med batterigrep gir deg minst like god hastighet og et bedre AF-system. Care to explain?

Edit: Du har jo latterlig bra optikk så jeg skjønner ikke hvorfor du skal nedgradere?

Endret av Shocktrauma
Lenke til kommentar

Skarphet? Det må være tidenes salgsargument. Det skal prøves i morgen. :)

Forresten; Jeg skjønner overhodet ikke hva du gjør med en D5000 i dag ettersom du har hatt D700 og D300. D700 med batterigrep gir deg minst like god hastighet og et bedre AF-system. Care to explain?

Edit: Du har jo latterlig bra optikk så jeg skjønner ikke hvorfor du skal nedgradere?

Satt og leste testen av 7D i svenske foto, 7D er ganske merkbart skarpere enn D300, selv når det begynner å bli dårlig med lys. Nå er ikke dette et altbetydende moment, men, det er nå engang det der er - litt mer megapluxler å fylle soveputa med :D

Når det gjelder D5000, så har dette huset vist seg å være veldig greit å ha slengede bak på ryggen. At skjermen flipper inn gjør at den også er helt fullstendig beskyttet.

D700 er nok dit jeg egentlig vil tilbake til - men da må jeg nok først vente å se hva som gjemmer seg bak nyhets horisonten.

CNX2 er alene grunn nok til å holde meg til Nikon, det er ikke aktuelt å bruke ACR. Her må Canon ha noe som er minst like bra.

Lenke til kommentar
CNX2 er alene grunn nok til å holde meg til Nikon, det er ikke aktuelt å bruke ACR. Her må Canon ha noe som er minst like bra.

Da er valget enkelt - hold deg til Nikon. Canon's DPP er helt OK, men er ikke på nivå med CNX2. Dvs. resultatet holder mål; men det er noen mangler i brukergrensesnittet.

Tom

Lenke til kommentar
D700 er nok dit jeg egentlig vil tilbake til - men da må jeg nok først vente å se hva som gjemmer seg bak nyhets horisonten.

Jeg bruker å være forsiktig med å stille spørsmål ved folks drømmer og planer ... der er så mange faktorer som kan være med å bestemme hva en gjør her å livet. Men for meg virker det svært merkelig å selge unna Nikonutstyr med toppoptikk for å kjøpe Canon 7D, når en ønsker på sikt å gå tilbake til Nikon... :dontgetit:

Sikker på at du ikke bare kjeder deg nå, og er i gang med å jage etter regnbuen? :)

Lenke til kommentar
Du har i dag Nikon D5000 og vil til Nikon D700.

Også vurderer i mellomtiden å bytte til Canon 7D.

Jaja...

Lett å misforstå skjønner jeg. Det jeg prøvde å få fram, det var følgende:

Enten bytte til Canon 7D

Eller på litt sikt se hva som skjer, og da evt. fortsette med Nikon.

Hadde ikke tenkt å gå fram og tilbake.

Lenke til kommentar

Mange som er redd for å miste en "nikonnist" her :D

Ser ingenting galt i å skifte til et annet meke, og nei du trenger ikke nedgradere objektivparken som enkelte her hevder, Canon har minst like bra optikk som det Nikon har .

Så har du lyst er det lov, dog blir du neppe en bedre fotograf uansett hvilket merke du bruker .

Lenke til kommentar

He, he - Fanboyism lenge leve. Her har TS virkelig klart både å drite i eget reir, banne i kirka, trampet i salaten og tråkket hele forumet på tærne. Og alt dette på ett kort lite innlegg ;)

(Ovenstående skal leses med lett ironi og humor).

Nuvel, jeg tilhører jo den leiren som TS vil "konvertere" til (som de sier i religiøse kretser, som jo Canokon nesten er), så jeg skal prøve så godt jeg kan å holde meg objektiv.

Alle oppdager en eller flere ganger i livet at gresset er grønnere på andre siden av gjerdet. Svært ofte er dette kun "kunstgress". Du har jo allerede bygget deg opp flott objektivpark som sikkert ikke er særlig billig. Å bytte til Canon for så å bygge opp en ny like god eller bedre objektivpark blir jævlig dyrt. Da er det vel bedre å vente på D700GT eller hva nå neste blir å hete. Så har du jo likevel et hus du kan "herje" med i reserve.

Da Canon innrømte, og tilbakekalte 1D Mk III pga fokusfeil, var det en forumbruker her (navnet nevnes ikke, ei heller på pm) som ble så inn i hampen misfornøyd fordi Canon kompenserte med kun et "kjipt ubrukelig 2GB CF-kort" som "plaster på såret" fordi de brukte 3-4 uker på å reparere kameraet. Denne brukeren fant det sågar så dårlig at h*n byttet til Nikon D3 (tror jeg det var). Solgte alt sitt Canon-utstyr, og det var ikke akkurat plastikkoptikk som ble stampet vekk (Bl.a en EF 85 f/1,2L).

Èn uke senere innrømte Nikon feil på samme kamera som nevnte bruker hadde kjøpt og måtte sende det inn til service. Noe som tok ca like lang tid. Forskjellen var at det ble ikke kompensert med så mye som et fnugg av minnekort. Denne brukeren ble altså fri for kamera i over to måneder fordi "the best of the best of the best" ikke var best likevel. :D

Jeg kjenner heller ikke til CNX, men bruker DPP og er svært fornøyd med det. Det gjør akkurat det det skal, er spesialtilpasset kameraet og har ikke masse fænsy blinkelys og knapper og glitter og stas. Men det har det nødvendigste såsom "Dust Delete Data", "Anti Vignetting Compensation", "Dust Removal" og ellers det vanlige med kompensering av WB, Farge, Kontrast, Høylys, Skygge osv. I tillegg kan DPP justere/kompensere .tiff og .jpeg bilder.

DPP følger gratis med alle Canon dSLR (og noen kompakter) og må ikke kjøpes utenom slik som Capture NX.

Lenke til kommentar

Jeg gråter ikke over å miste en nikonist, men å bytte mellom Canon og Nikon er som å velge mellom blå og rød Ford Mondeo. Likhetene er mye større enn forskjellene.

Ser ingenting galt i å skifte til et annet meke, og nei du trenger ikke nedgradere objektivparken som enkelte her hevder, Canon har minst like bra optikk som det Nikon har .

Når jeg ser på listen over objektiver som trådstarter har valgt seg ut, så er det vel kun Nikkor 24-70mm som er bedre enn de tilsvarende på Canon siden. 70-200mm f/4 IS L er regnet som en av de skarpeste til Canon. Så en nedgradering vil jeg ikke kalle det.

Så har du lyst er det lov, dog blir du neppe en bedre fotograf uansett hvilket merke du bruker .

Det er et viktig poeng. Jeg vil anbefale trådstarter til å komme seg mer ut å fotografere, bli med på utfordringene, og eller melde seg inn i en fotoklubb.

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

- Det var vel flere som presiserte at det virket snodig uansett hvilken vei man skulle konvertere. Og det er vel grunn til å stille seg det spørmålet, når de vesentlige forskjellene er forholdsvis små og få, men det å bruke tid på å sette seg inn i et nytt system er vel ikke bare negativt for alle. Det blir ikke akkurat bilder av den innsatsen, men gadget-syken har vel noen og enhver av oss.

Lenke til kommentar

Jepp, ballen kastes frem og tilbake hele tiden. D300s er nok et smartere valg med tanke på optikken du har. Et systembytte vil koste deg atskillig mer og 7D er ikke så mye forskjellig at det er verd prishoppet.

Et par alternativer til D300s er D90 og "D400" når den kommer. Det kan godt tenkes at Nikon prøver å kontre 7D med blant annet bedre autofokus og bedre ISO-ytelse i "D400".

Et systembytte synes jeg fortjener bedre grunner. F.eks noe radikalt forskjellig som mFT-systemets kompakthet, Sonys fullformat med stabilisert brikke eller noe sånt.

Sist men viktigst: Hvilken fotosjanger er det du vil forbedre med oppgraderingen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...