Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Massivt tap av utgående pakkedata

Anbefalte innlegg

Jeg kjører windows 7 (professional), og har i det siste oppdaget at pcen sliter med å sende data ut. Dette skjer f.eks. ved at ftp-opplasting kveles (går sakte ned mot 0 kb/s) for hvert 10.-15. sekund, og når jeg skal printe til en trådløs nettverksprinter så slutter plutselig printeren å skrive ut mer midt ute på første side. det går imidlertid helt fint å printe fra en annen pc med xp på.

I dag så jeg etter i ytelsespanelet, og fant en ganske høy rate av forkastede utgående pakker. Er langt fra sikker, men tipper det kan være en sammenheng her..?

Noen som har peiling på hvordan dette eventuelt kan løses?

post-132125-1259608972_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, det du peker til er antallet discardede pakker. Det betyr ikke nødvendigvis så mye, da vi ikke vet hvor lang periode vi snakker om, og ei heller hvordan dette har påvirket trafikken i praksis. Det er helt normalt å ha en del pakker osm må sendes på nytt pga. skader, og TCP protokollen fikser jo dette automatisk.

Ta heller en pingtest slik:

gå til START --> kjør (eller søkelinjen i Vista/win7) og skriv: cmd [og trykk enter]

du får da opp dos ledetekst

skriv inn:

ping www.vg.no -t -l 1000 > pingtest.txt [og trykk enter]

Det er normalt at det ikke skal sje så mye da. Resultatene av testen logges til pingtest.txt i mappen du kjørte kommandoen i (normalt mine dkumenter mappen).

La denne kjøre så lenge som mulig. bruk gjerne maskinen mellomtiden, men ikke bruk linjen til spesiellt tung ned eller opplasting så ikke resultatene påvirkes negativt.

Post opp loggen her når du har den ferdig. Den er lang, så gjerne lurt å legge den som nedlastbar link i stedet for copy&paste av 800 linjer tekst...

-Stigma

Lenke til kommentar

Vel, der har du feilen din. Du mister rimelig systematisk kontakt mot internett hvert 15-20 sekund i et par sekunder. Der er sansynigvis nok til å resette forbindelsen til printeren, og det vil også lage problemer i alt annet som krever en kontinuerlig forbindelse, dvs. alle spill på nettet, video streaming osv.

Så dette er er rent nettverksproblem.

For å vite hvordan vi skal rette dette må vi vite litt mer om hvordan nettverket ditt er satt opp. Evt. forklar det grundig med tekst, men en skisse er best siden det er vanskeligere å misforså hva du mener.

Tegn opp en enkel skisse i paint og ta med alle rutere switcher og modem i nettverket. Tegn også inn maskinen du har problemer med og den XP maskinen som du mener ikke har problemet. Tegn også klart opp hva som er kablede forbindelser og hva som er trådløst.

Jeg skal gi råd om hvordan du finner problemkilden når du leverer dette. Hvis du har tid så ta gjerne samme pingtesten fra XP maskinen også. Siden problemet her er så hyppig og systematisk så er det nok med 10 minutter testing for å avgjøre om denne også lider av samme problem eller ikke.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Her er resultatet fra XP-maskina:

Ping-statistikker for 195.88.55.16:

Pakker: sendt = 443, mottatt = 442, tapt = 1 (0% tap),

Gjennomsnittlig tid for tur-retur i millisekunder:

minimum = 38ms, maksimum = 134ms, gjennomsnittlig = 40ms

pingtest.txt

Nettverksoppsettet er så basic som mulig. Modemet er kabel-koblet til en trådløs router. Har to trådløse laptoper og en trådløs printer.

Lenke til kommentar

Ok, XP maskinen har ikke samme problem.

Jeg tipper da at sansynligvis så har det bare å gjøre med den ene maskinen din får litt for dårlig signal eller sitter nær en støykilde som svekker signalet.

Jeg vil foreslå å ta to slike tester til:

- En der du bare flytter maskinen inn i samme rom som trådløsruteren, innen 5-6 meter slik at vi vet signalet skal være bra

- og en etter der du bruker en kabel mellom PCen og ruteren mens du måler.

5 minutter på hver holder sikkert plenty.

Da vil vi vite om det er et problem med et for svakt signal, eller om selve nettverkskortet på maskinen kanskje sliter uansett avstand.

Hvis det er for dårlig signal så har jeg en del forslag for å kunne rette på det uten behov for nytt utstyr. Det er nemlig ofte mulig å bedre kalibrere signalet som ruteren sender ut.

-Stigma

Lenke til kommentar
Jeg kjører windows 7 (professional), og har i det siste oppdaget at pcen sliter med å sende data ut. Dette skjer f.eks. ved at ftp-opplasting kveles (går sakte ned mot 0 kb/s) for hvert 10.-15. sekund, og når jeg skal printe til en trådløs nettverksprinter så slutter plutselig printeren å skrive ut mer midt ute på første side. det går imidlertid helt fint å printe fra en annen pc med xp på.

I dag så jeg etter i ytelsespanelet, og fant en ganske høy rate av forkastede utgående pakker. Er langt fra sikker, men tipper det kan være en sammenheng her..?

Noen som har peiling på hvordan dette eventuelt kan løses?

post-132125-1259608972_thumb.png

Jeg jeg hadde et tilsvarende problem med host og to virtuelle maskiner. Virtuell til Host gikk med 80Mb/s mens Host til Virtuell sakte men sikkert ble redusert til 32kb/s.

Da fungerte følgende (sakset fra http://communities.vmware.com/thread/235636):

1. Find the relevant network interface, right click the interface and select Properties

2. From the networking tab, click Configure

3. Choose the Advanced tab

4. Select Large Send Offload (IPv4)

5. In the value field, choose Disable and click OK

Samme dialogboks finner man i Device Manager. Dobbeltklikk på nettverkskort og velg advanced.

Lenke til kommentar
1. Find the relevant network interface, right click the interface and select Properties

2. From the networking tab, click Configure

3. Choose the Advanced tab

4. Select Large Send Offload (IPv4)

5. In the value field, choose Disable and click OK

Samme dialogboks finner man i Device Manager. Dobbeltklikk på nettverkskort og velg advanced.

Ser ikke ut til at nettverkskortet/installasjonen støtter dette valget, for jeg finner ikke det i lista. :-\

Jeg fikk ikke noe pakketap med kabel, nei! Da gikk det helt fint.

Har nå prøvd på universitetet sin linje, og fikk ikke pakketap på ping med 1000 byte. Når jeg skrudde opp til 10kb pakkestørrelse, fikk jeg likevel noe av det samme periodiske mønsteret, om ikke fullt så ille som hjemme (kun 4%). Der er det imidlertid >50mbit linje, så jeg vet ikke om det kan ha noe å si. Eller om økt pakkestørrelse gir større tap i seg selv..?

Lenke til kommentar

Forstår jeg nå rett at du fikk pakketap selv på veldig kort avstand via trådløst? Da kan vi annta at det er et problem med nettverkskortet i seg selv. Første steg er da å installere de nyeste driverene du finner til det. Jeg ville annbefalt å gjøre det før du begynner med å endre på standardinstillingene for nettverk. si i fra om du trenger hjelp til å finne driverene - du har ikke sagt hva modell kort eller maski du bruker...

Nei - endret pakkestørrelse vil ikke gi pakketap i seg selv. å pinge med 10kb pakkestørrelse er meningløst. Pakkene blir bare delt opp da uansett da største mulige pakkestørrelse vil ligge noe rett under 1500byte anyway. Valgte bare 1000bytes pga. det uthever evt. feil på nettverket litt bedre nen standard 32byte.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar
Forstår jeg nå rett at du fikk pakketap selv på veldig kort avstand via trådløst?

Ja, det stemmer.

Jeg har en 2 1/2 år gammel dell d630, med intel centrino abg-nettverk. har lastet ned siste versjon fra dell sine sider, etter at windows selv hadde installert en microsoft-signert driver ved installasjon av win7 (kjørte vista inntil september, men formaterte da). kan godt hende det var da problemene oppstod, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Forstår jeg nå rett at du fikk pakketap selv på veldig kort avstand via trådløst?

Ja, det stemmer.

Jeg har en 2 1/2 år gammel dell d630, med intel centrino abg-nettverk. har lastet ned siste versjon fra dell sine sider, etter at windows selv hadde installert en microsoft-signert driver ved installasjon av win7 (kjørte vista inntil september, men formaterte da). kan godt hende det var da problemene oppstod, men er ikke sikker.

Driverene fra Dell sine sider (som de fleste andre produsenter) er sjeldent oppdaterte. Så lenge de "fungerer noenlunde" så er de som regel fornøyd og oppdaterer dem skjeldent. Dermed ligger de i mange tilfeller åresvis etter på oppdateringer. Det beste er å finne ut av hva chipset kortet ditt har, og laste ned drivere direkte fra chipsettprodusenten.

Jeg skal se i morgen om jeg kan finne mer oppdaterte drivere for deg så du kan prøve dem før vi begynner å se på andre mulige løsninger.

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...