Gå til innhold

Spillpc 6-7k - kan noen vurdere mitt oppsett?


Anbefalte innlegg

Heisann, skal kjøpe ny PC som kun skal brukes til spilling av nye/kommende spill på akseptable innstillinger. Budsjettet på selve PCen er 6-7k. Kjøper i tillegg denne skjermen.

 

Vil ha en PC som kan holde 3-4 år hvis grafikkort oppgraderes underveis.

 

Har lagt ved forslaget jeg har fått som vedlegg:

EDIT: - PSU kom ikke med på bildet - det er Chieftec Super Series 750W PSU

 

1) Har hørt at jeg muligens har en noe dårlig RAM?

2) Grafikkortet? Er det noen bedre alternativer i prisklassen?

3) Er alt kompatibelt? Må noe byttes ut fordi det er på vei ut?

 

 

Nye forslag mottas med stor glede - så lenge de er på komplett.no siden jeg gjerne vil få PCen ferdigbygd.

post-84754-1259608688_thumb.jpg

Endret av Morth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bygger Komplett PC fra selvvalgte komponenter da? Trodde bare NetShop hadde slik løsning.

 

Noen av komponentene du har valgt har Komplett denne uken på tilbud.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...D5-F38DD97A416C

 

Jeg ville også vurdert å ta et steg opp på Hovedkort stigen, Feks; Asus ASUS M4A79XTD EVO.

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...6D-64D965308411

Lenke til kommentar

Jeg ville byttet ut skjermkortet til et HD4890. Ville også lagt på noen få kroner til, å kjøpt en AMD Phenom 2 X2 550 BE. Den har ulåst multi, og dermed flaut enkel å overklokke, samt mulighet til å åpne to kjerner til, slik at en får en fullverdig firekjerne.

 

Hvis du ikke har planer om å kjøre crossfire, ville jeg valgt Giagabyte GA-MA770T-UD3P.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Skal maskinen vare i 3-4 år, ville jeg beholdt HD 5770 kortet.

HD 4890 er godt mulig litt kraftigere, men så har HD 5770 DirectX11 som gir bedre grafikk når DirectX11 spillene ruller ut om ikke så altfor lenge.

 

Må også notere at det ikke er alle Hovedkort som gjør det mulig å låse opp de to siste kjernene i CPU'en, det er heller ikke alle AMD Phenom II X2 550 BE CPU'ene det er mulig å låse opp de to låste kjernene på. Det å låse opp de to siste kjernene vil også deaktivere Prosessorens termiske avlesning, du vil med andre ord ikke få avlest riktig temperatur.

Endret av Svenni212000
Lenke til kommentar

Takk for feedback!

 

Svenni212000: Mulig jeg har misforstått dette med at komplett kan bygge fra deler du plukker - har egentlig bare blitt fortalt det av en bekjent... Mulig det kun gjelder de ferdigkomponerte "pakkene"?

 

Hovedkort kan jeg godt oppgradere litt hvis du mener det vil ha en brukbar levetid på 3-4 år!

 

lucky666: Er dette en prosessor som vil gi meg mer kraft selv uten overclocking? Er en low-end user som egentlig kun vil skru på maskinen og spille.

 

Hva menes forresten om de ferdigkomponerte maskinene Komplett tilbyr?

 

eks: Komplett Gamer a20

Lenke til kommentar

Takk for det, Lucky666... Kan kanskje få en venn til å gjøre det hvis det er så enkelt.

 

Er flere grunner til at jeg ikke vil bygge selv. Har ikke tålmodighet til det, er ikke særlig dreven innenfor hardware og vil gjerne få levert en ferdig maskin hvor komponentene fungerer og alt er klart. :)

Lenke til kommentar

Du har også følgende komponenter:

Kabinett: Lancool PC-K62 (799,-)

Strømforsyning: Chieftec 750W CFT-750-14CS (789,-)

Hovedkort: ASUS M4A79XTD EVO, 790X, Socket-AM3 (841,-)

Ram: Mushkin DDR3 4GB enhanced Memory (895,-)

Prosessor: AMD Phenom II X2 550 Black Edition (763,-)

DVD-Brenner: Sony Optiarc AD-7243S - DVD±RW (235,-)

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 - 1 TB (675,-)

Skjermkort: ASUS Radeon HD 5850 1GB GDDR5 (2095,-)

Montering: PC Montering av selvalgte komponenter (370,-)

TOTALT= 7462,-

 

Alternativ:

Bytte ASUS Radeon HD 5850 mot ASUS Radeon HD 5770 ~6562,-

Bytte ASUS Radeon HD 5850 mot Club3D HD 4890 ~6762,-

 

Til en spill PC, ville jeg strukket meg langt for alternativet med Radeon HD 5850 kortet.

Kuter du monteringen, så havner prisen på ikke langt fra 7000 kroner merket.

Du kan også spare noen kroner på annet kabinett, som eksempelvis Lancool PC-K56 eller Netshop Miditower "Telamon II" Prisen for HD 5850 + montering blir da 7158,- uten montering blir det 6788,- Dog må det nevnes at kabinettet er en viktigere del av PCen enn hva mange tenker. Det er det første du ser og kvaliteten på kabinettet utspeiler også resten av PCen. Du kan ha de kraftigste komponentene, men om kabinettet ser ut som det er mikset sammen av ståltråd og matfolie, vil det miste hele preget. Det samme gjelder også motsatt vei- har du et godt kabinett bil PCen virke bra, selv om resten av innmaten er sånn midt på treet.

Så jeg ville droppet byturen en helg, spurt venner eller familie om de kunne hjulpet deg med monteringen og kjøpt en PC med HD 5850 og skikkelig kabinett.

Lenke til kommentar
Du har også følgende komponenter:

Kabinett: Lancool PC-K62 (799,-)

Strømforsyning: Chieftec 750W CFT-750-14CS (789,-)

Hovedkort: ASUS M4A79XTD EVO, 790X, Socket-AM3 (841,-)

Ram: Mushkin DDR3 4GB enhanced Memory (895,-)

Prosessor: AMD Phenom II X2 550 Black Edition (763,-)

DVD-Brenner: Sony Optiarc AD-7243S - DVD±RW (235,-)

Harddisk: Samsung SpinPoint F3 - 1 TB (675,-)

Skjermkort: ASUS Radeon HD 5850 1GB GDDR5 (2095,-)

Montering: PC Montering av selvalgte komponenter (370,-)

TOTALT= 7462,-

 

Alternativ:

Bytte ASUS Radeon HD 5850 mot ASUS Radeon HD 5770 ~6562,-

Bytte ASUS Radeon HD 5850 mot Club3D HD 4890 ~6762,-

 

Til en spill PC, ville jeg strukket meg langt for alternativet med Radeon HD 5850 kortet.

Kuter du monteringen, så havner prisen på ikke langt fra 7000 kroner merket.

Du kan også spare noen kroner på annet kabinett, som eksempelvis Lancool PC-K56 eller Netshop Miditower "Telamon II" Prisen for HD 5850 + montering blir da 7158,- uten montering blir det 6788,- Dog må det nevnes at kabinettet er en viktigere del av PCen enn hva mange tenker. Det er det første du ser og kvaliteten på kabinettet utspeiler også resten av PCen. Du kan ha de kraftigste komponentene, men om kabinettet ser ut som det er mikset sammen av ståltråd og matfolie, vil det miste hele preget. Det samme gjelder også motsatt vei- har du et godt kabinett bil PCen virke bra, selv om resten av innmaten er sånn midt på treet.

Så jeg ville droppet byturen en helg, spurt venner eller familie om de kunne hjulpet deg med monteringen og kjøpt en PC med HD 5850 og skikkelig kabinett.

 

Det der var rett og slett en superpost! Takk så mye. :)

 

Siden det er spilling PCen skal brukes til så skjønner jeg jo at jeg burde strekke meg mot et så godt som mulig skjermkort... Spørsmålet er bare som high end kortet 5850 faktisk vil holde i 3 år uansett... Da er jeg mer tilbøyelig til å muligens ta et av de andre kortene du har anbefalt og heller bytte ut om 2 år... Dette er gitt at du mener at de øvrige komponentene holder ut 3-4 år.

 

Hvis det er mulig å dele ut honnør eller noe her, så får du iallefall det av meg for den posten. :)

Lenke til kommentar
Jeg ville byttet ut skjermkortet til et HD4890. Ville også lagt på noen få kroner til, å kjøpt en AMD Phenom 2 X2 550 BE. Den har ulåst multi, og dermed flaut enkel å overklokke, samt mulighet til å åpne to kjerner til, slik at en får en fullverdig firekjerne.

 

Hvis du ikke har planer om å kjøre crossfire, ville jeg valgt Giagabyte GA-MA770T-UD3P.

 

Jeg kjøpte meg nettopp selvbygd PC, kjøpte AMD 550BE, har nettopp åpnet de 2 ulåste kjernene, så nå har jeg quad-core 3.1GHz, er veldig spent om den holder hele stability-testen :S

Lenke til kommentar

Det er omtrent umulig å si hvor lenge en komponent vil vare. Til eksempel går det nå rykter fra det som sies å være sikkre kilder at AMD Athlon og AMD Phenom Prosessorene nå om ikke lenge skal fases ut. AMD planlegger nå ny type Prosessor med helt ny arkitektur, en som skal kunne konkurere med Intel sine Prosessorer på både pris og ytelse. Dette kan bli realitet om et år, og om 18 måneder er AMD Athlon og AMD Phenom Prosessorene fjernet fra butikkhyllene. Det kan også vell så godt hende det vil ta 36 måneder også før dette blir realitet.

 

Skjermkort er en av komponentene som blir eldret svært fort. I sommer var Radeon HD 4870 og Radeon HD 4850 de kortene som ble anbefalt når forlk spurte om tips til nye PC deler. Nå derimot er det ikke så veldig mye snakk om disse kortene. Nå er det Radeon 5000 serien med sin DirectX11 som er på folks tunger. Men om 6-12 måneder kan det godt hende ATI/AMD lanserer sin 6000 serie med nyere DirectX11.1 og kansje da med PhysX.

 

Kort fortalt, så er det omtrent umulig for noen og forutsi hvor lenge komponentene vil vare.

Jeg kan gi deg et tall og si 3 år, men det kan være like godt være en løgn som det kan være sant.

 

Av dagens skjermkort vil et HD 5850 holde like bra om ikke bedre enn HD 4890 og HD 5770.

Dog om budsjettet er stramt og det å finne de ekstra kronene ikke er mulig. Er det å skaffe seg et Radeon HD 5770 kort nå og heller kjøpe et til HD 5770 kort senere, som du setter i Crossfire også et valg du har. To HD 5770 kort i Crossfire har omtrentlig samme ytelse om et Radeon HD 5870 skjermkort.

Som nevnt er Radeon HD 4890 kortet litt kraftigere om man leser Benchmark tester. Dog mener jeg HD 5770 er mer fremtidsrettet (hvor enn lenge det varer) og har andre forbedrelser som lavere varme og strømforbruk.

Lenke til kommentar

Skjønner at det er vanskelig å si noe om levetiden, ja...

 

Vil det lønne seg å ha to skjermkort i crossfire (dvs kjøpe et til eksemplar av nåværende kort) vs. å bare kjøpe et nyere, kraftigere om 2 år og kjøre single? Har kanskje det for meg at utviklingen går litt kjappere enn hva tilfellet egentlig er?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...