Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Importering av Kit-Car til Norge


Gjest Slettet+127836

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+127836

Hei folkens!

 

I denne ukens Top Gear episode så har de ett sykt bra innslag om bilmerket Lancia, og da spesielt om en mulighet til å sette sammen sin egen kopi av en av modellene Stratos. Den ble originalt visstnok bare levert i 500 eksemplarer sikkert grunnet homologasjon. Dette er det da noen som har bestemt seg for å gjøre noe med, mer spesielt Hawk Cars i Storbritannia. De har en modell som heter Hawk HF2000/3000. Dette er ett kit som koster 11500 pund - og krever en donorbil for å bli komplett(trenger bl.a. motor og diverse, se link).

 

Så er spørsmålet, vil det være mulig å hente inn en slik til Norge uten at det totalt kommer på 1 000 000? Jeg har sett på utgiftene for en passende donorbil i Norge, og de kan en få for ca 20 000, mens kittet fort havner på 150 000. Hvor mye vil staten ha for dette, og vil den bli godkjent for bruk på vei?

 

Alternativt har jeg hørt at en kan få den satt sammen i England(siden de er mer liberale på dette området) og siden de er medlem av EØS importere den med godkjenning. Er dette noe som lar seg gjøre, såfremt man har folk man kjenner i England selvfølgelig :)

 

På forhånd takk for alle lesning og evt svar :)

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du gjenbruker mange nok av komponentene fra donorbilen, så kan du muligens komme unna det uten ekstra engangsavgifter, men jeg betviler at du får skilt på en slik selvbygd doning her i landet. Du må i alle fall ha dokumentasjon på absolutt alt og mer til, og ha en god dialog med trafikkstasjonen gjennom hele prosessen..

 

Å få den satt sammen i Storbritannia er en mulighet, men du må da også få den registrert på britiske skilter gjennom en såkalt "Single Vehicle Approval" (SVA) før du tar den inn hit til landet. Da blir det selvsagt avgift å betale.. Biler som er lovlig registrert i et EØS-land kan ikke nektes godkjent i et annet, slik jeg har forstått det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Hvor mange prosent av donorbil må brukes (drivverk skal brukes, sammen med bremser og rattstamme ihvertfall) for å kunne slippe ekstra engangsavgifter? Disse kan vel også avskrives hvis bilen er eldre? 15 år = 80% avskrivning såvidt jeg forstod?

 

Eller, hva med å bygge den i Norge, med norsk Donorbil, sende den til England - SVA registrere den der også importere den tilbake? Vil det da si at jeg slipper unna noen avgifter?

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Dersom jeg har forstått riktig, må en slik bil bygges med ramme fra en allerede godkjent bil. Å finne en nogenlunde lik bil med rammekonstruksjon (og ikke selvbærende karosseri slik de fleste nye biler har) er nok vanskelig.

 

SVA-metoden fungerer ikke uansett. Biler som skal registreres ved hjelp av §1-15 må være godkjent på ordinært grunnlag i EU/EØS-land. SVA regnes ikke som ordinært.

 

Edit:

 

Jeg må ha forstått §1-15 feil tidligere, eller så har de endret lovteksten.

 

Bil i gruppe M1 og N1 som er i original utførelse er unntatt fra kravene i denne forskrift såfremt det fremlegges registreringsdokumentasjon eller dokumentasjon fra fabrikant eller kompetent, uavhengig laboratorium som viser at kravene for godkjenning i annet EØS-land eller USA er tilfredsstilt, jf. § 3-1 nr. 8 og § 6-12 nr. 4. Bilen må imidlertid ha lykter med farge som angitt i kapittel 28 og være merket med understellsnummer som angitt i § 6-4.

 

Jeg tror likevel ikke dette fungerer, da en kit car ikke er i original utførelse.

 

Med « original utførelse » menes kjøretøy som innvendig, utvendig og teknisk er i den utførelse den ble levert i fra fabrikken.
Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Hrm, det var irriterende da. Hadde håpet SVA reg var godt nok jeg, men da må jeg tilbake i tenkeboksen.. Lete etter tilsvarende ramme også hente karosseriet inn.

 

En ting som ble foreslått av en bekjent som JOBBER i biltilsynet var følgende: Send bilen til England, få noen du kjenner der til å registrere den via en SVA-godkjenning. Da vil bilen være godkjent, som en Caterham. Deretter forteller man IKKE til biltilsynet at bilen IKKE er fabrikksbygget. Det biltilsynet ikke vet kan de ikke lage kvalm av, mente han.

 

Interesting..

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Det kommer sikkert ikke biltilsynet til å synes er rart i det hele tatt! :nei:

 

...og det blir sikkert avgift.

 

 

Du skal snakke med de som jobber med "spesielle" biler hos tollvesenet og da må du ringe til tollvesenet i Kongsvinger. Jeg husker dessverre ikke hva han heter, men dersom du ringer og spør så finner de sikkert fram til rette person.

 

Hvis du ringer tollvesenet og sier du har noen spørsmål ang. engangsavgifter og kitcar og har fått tips om at det jobber noen på kontoret i Kongsvinger med kunnskap om spesielle biler, så finner de nok ut av det ;)

 

Edit: Denne posten gjelder selvfølgelig kun spørsmålet om engangsavgift og ikke godkjenning.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Ja engangsavgift er jeg forberedt på at det vil tilkomme, samme med moms.. det er ikke problemet. Det å få den på skilter er problemet :)

 

Kan ende opp med mellom 100 000 og 300 000 i engangsavgifter avhengig av motorstørrelse. :)

 

Har sett på Fiat X 1/9 nå. Står en til salgs i Norge. De har omtrent samme akselavstand dvs er 2202 mm akselavstand på denne og Lancia Stratos har 2159 mm. Pluss med Fiaten er at den i samme selskap, har midtmontert motor og endel av delene som trengs til Lanciaen.. Minuset er at jeg ikke kan bygge om rammen og kaross samtidig. :S

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Jeg tror dessverre det ikke er mulig lenger.. Er snakk om å måtte TüV godkjenne de, og kræsjteste de osv.. Det blir jo da dobbelt så dyrt(to biler..) Har ikke satt meg ordentlig inn i dette ennå, men har en løpene dialog med Statens Vegvesen's folk via email for å høre hva som er mulig eller ikke..

Lenke til kommentar

Grunnen til at jeg interesserer meg for denne tråden er forøvrig at gjorde litt research for et par år siden om evt. bygging av en '37 Ford Pickup. Dette ga jeg opp pga. at jeg kom til den konklusjonen at det måtte betales engangsavgift som nybil på den (og det var/er jeg ikke interessert i). Dessuten så er det jo så vanskelig å få godkjent "greiene".

 

Fiat X 1/9 er jo en fin bil. Kan du ikke klare deg med en sann?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Jo kan vel i utgangspunktet klare med meg en Fiat X 1/9 - men det er ingen Lancia Stratos for å si det slik. (det er jo forsåvidt ikke en Hawk HF eller en Superstratos Corse heller men :) )

 

Har du noe av den Pickupen fra før? Ramme? Motor? Tror det skal være muligheter for å få det igjennom, skader ikke å sende biltilsynet en mail ihvertfall.

Lenke til kommentar
Har du noe av den Pickupen fra før? Ramme? Motor? Tror det skal være muligheter for å få det igjennom, skader ikke å sende biltilsynet en mail ihvertfall.

 

Nei har ingenting. Dersom man skal ha inn en slik i Norge så tror jeg man ha tak i en ramme med papirer som viser at den er minst 30 år gammel Dette er ikke det jeg ser for meg er lett å få tak i. Dessuten kommer jo kravet til orginalitet.

 

hmmm... jeg vet det finnes en klubb. Nettsidene deres har et forum og de sitter med en del kunnskap om temaet. Hva var det nå den het igjen...??? :hmm:

Lenke til kommentar

Norsk Sportsvogn Klubb har flere medlemmer som både prøver å få inn Caterham (det har vært umulig de siste årene) og andre spesielle sportsbiler. Det finnes dessuten 2 Stratoser i Norge, den ene er en original Lancia, den andre er en replika, og begge er godkjent. Men de ble godkjent før norske myndigheter lagde umulige regler.

http://forum.sportsvogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=1517

http://forum.sportsvogn.no/phpBB2/viewtopic.php?t=1108

 

Det eneste siste smutthullet for å kunne bygge seg en registrerbar egenkonstruert gatebil i Norge nå er å lage en 3-hjulsbil (det ene hjulet bør være bak). Disse blir registrert som motorsykler (der er kravene mulige å forholde seg til), men fordi de styres som og oppfører seg som biler, så er det en merknad i vognkortet om at føreren må ha billappen.

 

Fiat X1/9 er forøvrig ingen dum bil, men de er litt undermotoriserte i forhold til vekten på rundt 950 kg. Turbomotorer er ingen god løsning i det trange motorrommet, på grunn av varmen, mens diverse 2-litersmotorer (fra f.eks Abarth 130 TC eller en moderne Fire-motor) fungerer helt greit. Og hjulopphengene og strukturen tåler fint de ekstra hestene.

 

Men å bygge om en (selvbærende) X1/9 til en Stratos, og å få det godkjent, ser jeg som en umulig oppgave. Mitt råd: Glem det. Finn på noe annet morsomt eller tjen deg søkkrik og kjøp en original Lancia Stratos.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+127836

Det har jeg kommet frem til også.. :S Og er klar over de to stratosene i Norge ja, ene har visst vært i Stavangerområdet en periode. :)

 

Forøvrig: Har sett på lovdata nå, og har dialog med Vegvesenet - kan se ut som ved å innhente informasjon på tidligere registrerte replikaer i for eks. Tyskland (med TÜV godkjennelse) så kan det la seg gjøre å slippe bl.a. destruktive tester.

Endret av Slettet+127836
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...