Babelfisken Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Jeg har i det siste blitt utsatt for en rekke "salgsfremmende" triks slik som: - "Vi har varer, kjøp hos oss" men i realiteten er lageret tomt for lenge siden - "Vi har billigste varen kjøp hos oss" men varen er realiteten feilpriset med eller uten overlegg og blir dermed hengende i det uendelige som ventes på lager om "kort" tid - "Vi er billige og får veeeeldig snart inn varer" men i realiteten er deres anslag en sykt optimisitisk gjettning der de ikke på noen måte har forhørt seg med importør. Særlig den første er iriterende og skjedde meg 2 ganger nå nylig. Senest i dag avbestillte jeg ASUS HD5770 hos NetShop da det var tomt på tross av at det i går i 23 tiden ved bestilling var 20-50 elns i lagerbeholdning. Disse (HD 5770 generellt) var det jo tomt for i hele verden i følge mannen på tlf i dag. Jeg hånper da at det er han som tar feil og at ikke Komplett sin lagerstatus på Saphire HD5770 er like feil (+100 og med i ukens tilbud) Samme med Datakjden for et par uker siden med OCZ PSU. På lager helt til bestillingen ble bekreftet. Datakjeden hadde også et HD5870 til NOK 2100 på samme tidspunkt. Dette byttet plutselig status til Utgått! og kommer selvsagt aldri. "Leverandøren hadde bestemmt seg for ikke å ta inn produktet" og jeg kunne få et annet kort til "innpris" 26XX men det var selvsagt heller ikke på lager Særlig det første punketet, der lager status sier +10 stk og beskjeden er at de er tomme når bestilling skal effektueres er grovt. Det er på grensen mot svindel og skjer alt for ofte til at man kan snakke om hendige uhell. Dette er bvisst taktikk fra butikkenes side. Jeg er redd det blir få butikker som slipper unna men la oss få opp navnene og hyppigheten på de som driver med denne praksisen. Min erfaring så langt: - NetShop - Datakjeden Lenke til kommentar
Zash Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Vil bare nevne Multicom i denne sammenhengen: At det står "100 tilgjengelig" på siden deres betyr bare at varen er tilgjengelig på et eller annet lager Multicom har tilgang, om dette er på Månen, Kina eller i Norge er det ikke oppgitt, og derfor medfører dete lang leveringstid. (Står opp til 5 dager på siden deres, men har selv mye verre erfaringer.) Blir ikke å handle noe på Multicom, såfremt det ikke er noe som ikke er mulig å få tak i andre plasser, eller jeg ikke trenger de nærmeste månedene! Lenke til kommentar
gwh Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Amentio kan man vel si har noe varierende leveringstid... Men de er billige :-) Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Amentio kan man vel si har noe varierende leveringstid... Men de er billige :-) Min erfaring med både Amentio og Multicom er at varen kommer rimelig raskt dersom lagerinformasjonen er riktig. De bruker ofte de samme leverandørene som de andre og varene sendes direkte fra leverandør. Men det er klart at med fjernlager blir lagerinformasjonen enda mer tilfeldig og de hører nok med til dem som er vel optimistiske med lagerbeholdning begge to. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) Jeg tror nok at det er heller snakk om slurv og mangel på gode nok rutiner/systemer som lager slike tilfeller, og ikke forsøk på "svindel". Hvorfor? Fordi det sansynligvis lager mye mer ekstraarbeid og utgifter å behandle slike saker enn de ekstra kundene som de ev.t måtte få på det. Tross alt så vil de fleste reagere og gjøre noe med sitausjonen dersom varen blir liggende som utilgjengleig i ukesvis etter bestilling, og hvis du da har solgt 100 varer som du egentig ikke vil få på lager før om 2 måneder så vil du (a) få ørten telefoner fra irriterte kunder som du må behandle, og (b) få en haug med avbestillinger slik at du sitter igjen med få faktiske salg. Når profittmarginen allerede er lav på slike tilbudsartikler så tviler jeg på at noen få slike "luresalg" vil være verdt alt trøbbelet. Det er absolutt kritikkverdig om systemene ikke fungerer godt nok til å reflektere faktisk lagerstatus, men som lugubert salgstriks så tror jeg en slik taktikk ikke vil bære sin egen vekt. -Stigma Endret 1. desember 2009 av Stigma Lenke til kommentar
Babelfisken Skrevet 1. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 1. desember 2009 Jeg tror nok at det er heller snakk om slurv og mangel på gode nok rutiner/systemer som lager slike tilfeller, og ikke forsøk på "svindel". Hvorfor? Fordi det sansynligvis lager mye mer ekstraarbeid og utgifter å behandle slike saker enn de ekstra kundene som de ev.t måtte få på det. Tross alt så vil de fleste reagere og gjøre noe med sitausjonen dersom varen blir liggende som utilgjengleig i ukesvis etter bestilling, og hvis du da har solgt 100 varer som du egentig ikke vil få på lager før om 2 måneder så vil du (a) få ørten telefoner fra irriterte kunder som du må behandle, og (b) få en haug med avbestillinger slik at du sitter igjen med få faktiske salg. Når profittmarginen allerede er lav på slike tilbudsartikler så tviler jeg på at noen få slike "luresalg" vil være verdt alt trøbbelet. Det er absolutt kritikkverdig om systemene ikke fungerer godt nok til å reflektere faktisk lagerstatus, men som lugubert salgstriks så tror jeg en slik taktikk ikke vil bære sin egen vekt. -Stigma Jeg er enig i at dette er noe de vanskelig kan tjene på i lengden, men jeg har da sett undeligere fortjenestemodeller hos selgere jeg selv har jobbet med. Husk at suksessformelen og fiaskoformelen er den samme: 1 + 1 = 3 Noe av grunnen til at jeg tror det er mer enn bare slurv er at på mange populære volumprodukter er de billige nettbutikkene veldig oppdaterte på status i markedet. Er de tomme for varer og har lang leveringstid ligger prisen ned mot innkjøpspris og blant de laveste, har de varen på lager og den er etterspurt kan de fort være blant de dyreste. Sjekk markedet for HD 5XXX kort for tiden. De som har varene skrur prisen opp, særlig på HD 58XX. Dette er helt greit for meg og jeg klager ikke, men de samme butikkene er nødvendig vis like oppmerksomme på deres andre bestillinger av samme* vare. Da kan jeg ikke se hvordan lokkevarer kan bli stående som de har gjort. Dette er jo tross alt ikke noe nytt. Elkjøp har jo til dels hatt utsolgte lokkevarer som politikk intill de fikk så mye pes for det at de kom med garanti i stedet. *Samme GPU ikke samme "produsent". Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå