Gå til innhold

Ekstern harddrive i gulvet

Pig-pen

Anbefalte innlegg

Da havnet den eksterne harddriven i gulvet og nå registrerer ikke pc'en at den er der når jeg plugger den i. Alle bildene jeg har er lagret der, så det eneste jeg bryr meg om er å få reddet de. Det er en Seagate Freeagent Desktop 1TB USB2.0 16MB. Den falt mindre enn en meter ned, så jeg lurer på om det bare er noe som har løsnet inni. Er alt håp ute, eller kan jeg sende den inn et sted for å få reddet ut innholdet?

Den lager en durelyd når jeg plugger den i (og lampa på harddriven lyser), akkurat som at den prøver å starte men ikke kommer helt i mål (så den er i live). Den ble kjøpt på komplett.no, men de driver vel kanskje ikke med reperasjoner..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ekstern hardisk sier du? Jo men det er jo nettopp der backup-kopien av filene burde befinne seg. Er denne ødelagt så har du vel alltids orginalfilene intakt?

Om ikke så får du ta kontakt med ibas og håpe at de kan hjelpe deg, men det blir dyrt desverre.

En hardisk tåler ikke å ramle i gulvet, særlig ikke mens den er påslått.

Endret av geir__hk
Lenke til kommentar
  Pig-pen skrev:
Da havnet den eksterne harddriven i gulvet og nå registrerer ikke pc'en at den er der når jeg plugger den i. Alle bildene jeg har er lagret der, så det eneste jeg bryr meg om er å få reddet de. Det er en Seagate Freeagent Desktop 1TB USB2.0 16MB. Den falt mindre enn en meter ned, så jeg lurer på om det bare er noe som har løsnet inni. Er alt håp ute, eller kan jeg sende den inn et sted for å få reddet ut innholdet?

Den lager en durelyd når jeg plugger den i (og lampa på harddriven lyser), akkurat som at den prøver å starte men ikke kommer helt i mål (så den er i live). Den ble kjøpt på komplett.no, men de driver vel kanskje ikke med reperasjoner..

Du kan prøve å ta selve disken ut av kabinettet og koble den direkte til de interne kontaktene inni en PC, men jeg er redd det fallet slo disken "out of whack" slik at den ikke lenger er i stand til å finne igjen innholdet på diskplatene. Durelyden er nok spindelmotoren (som spinner platene rundt), men det kritiske er lese/skrive-hodene og den mekanismen som flytter dem fra innerste til ytterste "spor" på disken (omtrent som en LP-spiller). Dette er finmekanikk og fin-elektronikk.

Jeg mener å huske at Elkjøp hadde en ordning med IBAS der de tok på seg å analysere en disk for et fastsatt beløp, og basert på svarene fra analysen kunne de fortelle deg hvor mye jobb det evt. ville være å hente ut dataene - så mye som mulig - fra platene. (De må i verste fall demontere disken i et ultrarent rom (clean room) og plassere hver og en diskplate i en spesialbygget maskin for å forsøke å lese ut informasjonen fra platene.)

Dette kan bli en kostbar affære - sjekk om husforsikringen evt kan dekke noe av det.

Lenke til kommentar

Eksterne harddisker er nesten for "Satan's verk" å regne ...

De er enkle og greie å ha med å gjøre, og har ofte veldig god plass til ting man ikke lenger har plass til på PC'en (særlig bærbare), så man ender opp med å flytte filer over på den eksterne harddisken. Fristende, meget fristende ...

Dette er ikke det samme som at man har backup av filene!

Filene er vel nesten mer utsatt når de ligger på den eksterne disken enn når de ligger på den interne disken. Jeg har hørt om mange som har kommet i skade for å velte og rive ned eksterne harddisker med samme resultat som TS. Gråt og tænders gnidsel ...

Hvis man ikke har minst 2 kopier (- dvs. originalen + minst 1 kopi -) av en fil, så er det bare et tidsspørsmål før filen forsvinner ....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...