Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Lærer som er vanskelig

Anbefalte innlegg

Skal ha heildagsprøve om 2 dager i Automasjon/Elektro. Har fått forberedelse del og alt. På grunnkurs og automasjon vg2 gikk læreren vår alltid igjenom forberedelse delen, slik at alle skulle vere godt nok forberedt. Det var sånn og når vi skulle ha eksamen.

Nå går eg siste året på Automasjon (Vg3). Der har vi fått ein ganske uhyggelig lærer. Nå når vi skal ha heildagsprøve vil ikke han gå igjenom forberedelse delen. Han sier at vi kan lese hjemme.

Noen som vet om det han gjør er lov? Synest det er ganske dårlig gjort av han.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hørt om ansvar for egen læring?

Læreren velger selv hvordan han/hun vil legge opp heldagsprøven.

At det kanskje er en dårlig strategi av læreren kan jeg være enig i, men ikke alle lærere har som mål at flest mulig skal stå. Noen ønsker å skille klinten fra hveten, noe man får gjort på en slik måte. Det tester elevens evne til å selv sette seg inn i ting. Noe man faktisk ofte må gjøre i det virkelige liv, er ikke alle arbeidsgivere som sender sine ansatte på kurs for hver ny utfordring.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Ansvar for egen læring er noe eg har hørt hver dag i fra han læreren der. Er helt enig idet, men det hjelper ikke det når læreren driter totalt i alt og alle. Når du er lærer så skal du lære noe til elevene dine ellers så er hele meningen vekke.

Lenke til kommentar

Hehe, ja dårlige lærere finnes overalt, men det beste er å heve seg over det å gjøre det beste utav det uansett. Eventuelt kan man jo alltid prøve å komme med konstruktiv tilbakemeldinger som kan gjøre at læreren forbedrer seg, men dette er ofte vanskelig av to grunner.

1. Man finner ofte lite konstruktive tilbakemeldinger (som elev), og det oppfattes lett som klaging.

2. Læreren kan være "lei" av "udugelige" elever gjennom mange år, hans/hennes innstilling er låst.

Konstruktiv kritikk er spesielt vanskelig når karakteren settes av læreren. Ofte smartere å spille snill gutt (for ens egen del).

Lenke til kommentar

Der traff du spikern. Det er ingen ting vi kan gjøre. Læreren har ingeniør utdanning og har vert lærer der i 25 år. Han stiller meget sterkt.

Jeg hadde 5 på eksamen på Vg2. Nå er jeg livredd for å stryke nesten fordi han har helt annet syn på ting. Visst jeg hadde levert inn klage så hadde jeg garantert blitt straffet i karakterene. Har heller ikke lyst å spille snill gutt når han ikke er snill uansett.

Lenke til kommentar
Hørt om ansvar for egen læring?

Læreren velger selv hvordan han/hun vil legge opp heldagsprøven.

At det kanskje er en dårlig strategi av læreren kan jeg være enig i, men ikke alle lærere har som mål at flest mulig skal stå. Noen ønsker å skille klinten fra hveten, noe man får gjort på en slik måte. Det tester elevens evne til å selv sette seg inn i ting. Noe man faktisk ofte må gjøre i det virkelige liv, er ikke alle arbeidsgivere som sender sine ansatte på kurs for hver ny utfordring.

Lærerens jobb er nettopp å få flest mulig til å stå! Hva ellers er dem der for? Jobben deres er å lære bort mest mulig best mulig. Så om halve klassen stryker så er dette lærerens feil.(gitt at det er en vanlig normalfordelt klasse)

Lenke til kommentar
Lærerens jobb er nettopp å få flest mulig til å stå! Hva ellers er dem der for? Jobben deres er å lære bort mest mulig best mulig. Så om halve klassen stryker så er dette lærerens feil.(gitt at det er en vanlig normalfordelt klasse)

Den som tror en klasse på 25-30 elever følger en normalfordeling vil få gamle Gauss til å snu seg i graven.

Jobben til læreren er å passe på at læringsmålene som er fastsatt i læreplanen blir nådd og at de elever som blir utdannet får karakterer som står i stil til sitt kunnskapsnivå. En god lærer klarer å få med seg flesteparten, en dårlig lærer har normalt valget mellom å stryke en stor del (de han ikke får med seg) eller være alt for snill med karakterene. Personlig foretrekker jeg da det første.

Den dårlige læreren blir ikke "plutselig" god. Dersom halve klassen ikke forstår pensum (pga dårlig lærer) rettferdigjør ikke det at de skal få gode karaktere som et plaster på såret.

Edit: Man kan klage så mye man vil på læreren, men det hjelper normalt ingenting. Konstruktiv tilbakemelding derimot, men ikke alle er villige til å ta risken. Egen erfaring er at det er mye lettere å kritisere en lærer som flink elev enn som dårlig.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Nå er vi en klasse på 13 stk og de fleste prøver så godt de kan, men når han driver torrtur så blir vi så psyksisk sliten at vi klarer rett og slett ikke å følge med.

Er helt enig med deg at de som ikke forstår pensum pga dårlig lærer rettferdigjør at de skal få gode karakterer.

Det med egen læring bruker læreren min som unnskylding for at han ikke kan jobben sin skikkelig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...