Gå til innhold

Har verbene skjære og bære fått svak bøyning?

Lampen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I noen dialekter skal de ha svak bøyning. Det er heldigvis ikke lov å skrive dem med svak bøyning. Viss det er sånn at svak bøyning sprer seg er det noe vi bør stanse. Det er bare de som har dialekter hvor det har pleid å være svak bøyning som burde få lov til å bøye det svakt.

Viss dialektene hvor man bøyer det svakt er såpass store at det har stor påvirkningskraft på andre dialekter bør man kunne prøve å tvinge igjennom sterk bøyning i disse også. Dialekter som er til for stor skade på språket kan man utrydde heilt. Det er bedre at en søppeldialekt (bergensk) dør ut enn at denne søppeldialekten utrydder hundre andre dialekter.

Jeg hater hvordan folk går så hardt inn for å ødelegge språket. Jeg trur ikke det er sånn når det gjelder engelsk. På engelske forum ser jeg ofte at folk plukker på andres skrivefeil.

Endret av Glutexo
Lenke til kommentar

Sterke verb har fått svakt bøyningsmønster siden før vikingtida. Og sånn kommer det til å fortsette.

Viss dialektene hvor man bøyer det svakt er såpass store at det har stor påvirkningskraft på andre dialekter bør man kunne prøve å tvinge igjennom sterk bøyning i disse også. Dialekter som er til for stor skade på språket kan man utrydde heilt. Det er bedre at en søppeldialekt (bergensk) dør ut enn at denne søppeldialekten utrydder hundre andre dialekter.

Wow.

Man kan ikke tvinge "dialekter" til å forandre seg i den retning man (les: du) vil.

Svak bøyning er ikke til skade for språket på noen som helst måte, det eneste det gjør er å bryte litt med rettskrivningsnormer.

Endret av Thend
Lenke til kommentar
I noen dialekter skal de ha svak bøyning. Det er heldigvis ikke lov å skrive dem med svak bøyning. Viss det er sånn at svak bøyning sprer seg er det noe vi bør stanse. Det er bare de som har dialekter hvor det har pleid å være svak bøyning som burde få lov til å bøye det svakt.

Jeg hater hvordan folk går så hardt inn for å ødelegge språket. Jeg trur ikke det er sånn når det gjelder engelsk. På engelske forum ser jeg ofte at folk plukker på andres skrivefeil.

No trur eg du har missforstått språket litt. Eg skjønner ikkje hossen du kan snakke om å redde dialekter og samstundes utrydja bergensmålet? Bergensmålet er då inga dårlegare dialekt enn andre..

Men eg trur ikkje det er dialekter som smitter, men heller berre ei generell språkendring. Det er lett å seia skjært og det høyres riktig ut, akkurat som at det er lett å seia SH-ljod for KJ. Språkendringer skjer og har alltid skjedd, så ingen vits å overreagere.

Endret av Oskeladden
Lenke til kommentar

Det hender at sterke verb vert omgjorde til veike verb, men det er berre nokre få kvart århundre og det kan sjå ut som at «bera» og «skjera» held på å få veik bøying no. Samstundes er det nokre veike verb som vert sterke. Ta til dømes «skriva» - eit ord som kjem frå latin gjennom norrønt. I norrønt (og enno i islandsk) hadde det veik bøying, men har no fått sterk bøying (å skriva - skriv[er] - skreiv - skrivi/-e). I bokmål har vi verbet «tvinge - tvinger - tvang - tvunget» - det har altså sterk bøying. På gamalnorsk og nynorsk bøyest det veikt «tvinga - tvingar - tvinga - tvinga» (norr. þvinga). Dansk/norskdansk sterk bøying kjem kan hende frå den tysk bøyinga zwingen - zwang - gezwungen (eg veit ikkje).

For meg er det «(har) båret» og «(har) skåret» i bokmålet som skapar problem. Endinga «-et» er unaturleg og innfløkt for meg og gjer at eg ofte vippar over på slik bøying: «(å) bæra - bærer - bar - bært» og «(å) skjæra - skjærer - skar - skjært». Det gjer det igjen lettare å seia «bærte» og «skjærte». Kan hende er det fleire som opplever det same - eg veit ikkje.

Endret av 9E2
Lenke til kommentar
Det hender at sterke verb vert omgjorde til veike verb, men det er berre nokre få kvart årtusen(...)

Du mener hvert århundre? Svak verbbøyning dukka opp i urgermansk, som oppsto for et par tusen år siden, før dette hadde alle verb såkalt sterk bøyning. Og vi har flere enn fire sterk verb i dag. ;)

Lenke til kommentar
Det hender at sterke verb vert omgjorde til veike verb, men det er berre nokre få kvart årtusen(...)

Du mener hvert århundre? Svak verbbøyning dukka opp i urgermansk, som oppsto for et par tusen år siden, før dette hadde alle verb såkalt sterk bøyning. Og vi har flere enn fire sterk verb i dag. ;)

Ja, det burde stått århundre. Det gjekk litt fort :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...