Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Presentasjon om Afghanistan-konflikten

Anbefalte innlegg

Jeg hadde presentasjon om Afghanistan konflikten i dag, noe som gikk rett til helvete. Jeg hadde bommet helt på tema. Jeg får heldigvis lov til å presentere på nytt, så: Er det noen som har en presentasjon/artikkel om Afghanistan-konflikten liggende som jeg kan hente inspirasjon fra? :yes:

Endret av Thomhess
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filmen løver for lam setter jo noen gode punkter

Men hva er problemstillingen? uten problemstilling er det vanskelig og si noe vettugt om temaet siden temaet Afghanistan konflikten favner så stort.

Er det en presentasjon om hvordan den har gått så skeis som den har gjort, er det en presentasjon om det norske engasjementet. Sette søkelys på hvordan den jevne afghaner har det? Du kan ha så mange temaer at vis du ikke har en god problemstilling vil du bare favne i mørket.

Men aftenposten har noen gode artikler også har du også Ross kemp in Afghanistan selv om det er en dokumentar om livet som britisk soldat i helmland bringer det deg ganske nært på hva som skjer der nede for den vanlige soldat, ville nok da sett Ross Kemp Returns to Afghanistan den er i 5 episoder.

Men her er kanskje noe av interesse:

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3367721.ece

Kanskje skrive om et speilbilde fra sovjets angrep på A-stan? http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article3353389.ece

Som du ser kan du skrive om så mye, du må minske det ned til en liten sti der du og ikke minst lytterne ikke går seg vill. Fordi selv om du skjønner hva du skriver om er det lytterne du skal undervise og du skal overbevise læreren om at dette var bra vis en framføring er bra skal den på en elelr annen måte ha overbevist eller i det minste holdt seg til et fastsatt tema.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Takk for forslag! Der var det mye bra :thumbup:

Problemstillingen er: "På hvilken måte har dagens Taliban sammenheng med den tidligere Afghanistan-konflikten?". Jeg vinklet da hele presentasjonen mot Mujahedin og Taliban opp gjennom historien og konkluderte og svarte på problemstillingen til slutt, noe som tyderligvis var helt feil. Vinklingen skulle være mer krigens sammenheng med den kalde krigen.

For å gjøre det veldig enkelt for meg selv tenkte jeg kanskje å endre problemstillingen til: "På hvilken måte hadde den tidligere Afghanistan-konflikten sammenheng med den kalde krigen", og da trekke inn dagens Taliban som en konsekvens i stedenfor.

Har du/dere noen flere forslag? Jeg tar gjerne i mot flere forslag til sammenlikning med nåtiden eller andre kriger, men helst relevant stoff knyttet mot Afghanistan-konflikten under den kalde krigen.

Lenke til kommentar

Kan trekke likhetstrekk med Vietnam vis det kan være interesse.

Dette er litt konspiratorisk tankegang og kanskje ikke noe du burde trekke alt for mye inn i oppgaven, men du kan jo sette likhetstrekk ved hvordan "noen" der oppe i de høyere systemer bruker taliban idag til å mele litt sin egen kake akkurat som man gjorde Kommunister om til frådende zombier som ville drepe deg vis de hadde sjansen (overdrivelse), men du ser poenget? Det må jo være ekstremt mange høyere topper som tjener fett på alltid å ha en fiende, under den kalde krigen var det kommunismen mens idag er det Muslimer som blir svart malt. Men ikke gå for mye inn på det siden det ikke er hard facts, og kan virke veldig konspiratorisk ut, men man kan alltids stille spørsmålet til slutt som en liten åpen slutt?

Taliban i seg selv var ikek en konsekvens av den kalde krigen, Taliban oppsto som en bi effekt av krigen da flere krigsherrer ville ha makten etter tomrommet, som Sovjet skapte, folk støttet Taliban fordi man trodde det ville bli som før.(A-stan var et yndet reise mål og faktisk tror jeg det nesten kunne kalles I land før Sovjet innvaderte)

Fant en playlist på Youtube, med Ross Kemp returns to A-stan kunne kanskje vært noe å ha med som en liten snutt?

http://www.youtube.com/watch?v=TMUvIcWW_6k...&playnext=1 Episode 1 er litt kuttet ned mangler part 4 og 5.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Det blir til at jeg skriver "På hvilken måte hadde den tidligere Afghanistan-konflikten sammenheng med den kalde krigen?". Har du noen forslag til utforming av denne presentasjonen? Hvordan jeg kan knytte Afghaistan-konflikten inn mot den kalde krigen? Eller noen ideer til oppbygning?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...