-MK- Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Hei Vurderer å kjøpe meg nytt steroanlegg Pris Høyttaler: 10k + Pris forsterker: 10k - Noen spørsmål: 1. Jeg planlegger å bruke PC'en som kilde(cd-spiller). Har et eksternt lydkort av typen: Klikk Hvordan vil dette funke? Duger det, eller vil det bli et "svakt ledd" og ødelegge hele opplevelsen? 2. Gulvstående eller stativhøyttaler? I første omgang, frem til sommeren antagelig, kommer de til å stå på et lite rom (11 kvadrat omtrent). Etter dette flyttes de sannsynligvis til en hybel, som heller ikke er enormt romslig. Er det greit med Stativhøyttalere da, eller kan man likegodt kjøpe gulvstående? Hittil har jeg kun vært på Hifi-klubben og hørt. Satte på en Lektor 6 og en Concept 8 med NAD 355 forsterker. Lektoren spilte klart best, særlig når vi vi bytta til en kraftigere forsterker (NAD 375). Så min foreløpig konklusjon, etter å ha lyttet på hele 2 høyttalere, er å kjøpe Lektor 6 . I tillegg har jeg sett på, ikke hørt, denne pakken fra surround. no : http://www.surround.no/product/458906/XTZ-...-Pianolakk.html Noen erfaringer med denne? Den er tilogmed merket "spesielt anbefalt". Ellers har jeg sett mange anbefalinger på dette forumet til å kjøpe Dynavoice serien denne nettbutikken fører... Ellers har jeg hørt mye positivt om Klipsch, men jeg har aldri hørt dette selv. Hvordan er dette merket i forhold til min prisklasse? Andre innvendinger forslag til høyttalere/forsterkere jeg burde merke meg? Takk Endret 30. november 2009 av -MK- Lenke til kommentar
randomdude Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Vil anbefale deg å se på nettet etter høytalere, det blir som regel billigere (inkludert frakt og toll) 1. Det vil funke helt greit men det blir selvfølgelig ikke top kvalitet. 2. hvis det blir plass til det er gulvstående å anbefale Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Å kjøpe høyttalere på nett, fra utlandet, kan være litt risikosport. En av grunnene til at det koster litt mer i Norge er de sterke rettighetene vi har som forbrukere. Du får ikke de samme rettighetene om du kjøper fra utlandet, og du får heller ingen butikk å forholde deg til om noe går galt. 1. PC som kilde er sjelden optimalt. Hva med en usb-basert dac som Cambridge Dacmagic, eller Abrahamsen? 2. Stativhøyttalere kan være veldig riktig det, så å si at gulvstående er å anbefale gir lite mening. Stativhøyttalere kan være en prisgunstig og meget god løsning, men ikke tro at du kan ta snarveier i forsterkerkjøpet med små høyttalere, tvert om. Test litt fler høyttalere, og ikke glem CM5 neste gang du er på klubben, og glem heller ikke å ta turen innom andre forhandlere også. Lytting før kjøp er et must for meg! Lenke til kommentar
..Bjørnar.. Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 (endret) 1. PC som kilde er sjelden optimalt. Hva med en usb-basert dac som Cambridge Dacmagic, eller Abrahamsen? +1. Har selv hatt en liten "aha"-opplevelse ved bruk av en Cambridge DACmagic på pcen. 2. *snip* Test litt fler høyttalere, og ikke glem CM5 neste gang du er på klubben, og glem heller ikke å ta turen innom andre forhandlere også. Lytting før kjøp er et must for meg! +1. Det viktigste du gjør er å bruke ørene, ikke si ifra deg stativhøyttalere heller! Ihvertfall ikke før du selv har lyttet og gjort deg opp en mening. @-MK- NAD 375 som du har hørt høyttalere på er forresten en god forsterker til 10k, så den ville jeg også tatt med meg videre i vurderingsrunden. Når det gjelder Klipsch har de generelt en tendens til å spille "mer". Jeg har fremdeles ikke vært på besøk i en hjemmekino med Klipsch uten å hatt et smil om munnen når jeg sitter der. Generelt ikke min personlige favoritt rent musikalsk i denne prisklassen, men det er veldig subjektivt og du bør høre selv. Endret 1. desember 2009 av ..Bjørnar.. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 1. desember 2009 Del Skrevet 1. desember 2009 Om du vurderer NAD C375 så les testen i Lyd og Bilde om kombinasjonen NAD C165 og NAD C275. I utgangspunktet så er dette settet basert på 375, men med to separate kabinetter så blir det rett og slett enda bedre. Ift Klipsch - jeg har hatt litt forskjellige opplevelser med Klipsch. Jeg har hatt Klipsch Epic CF2, en genial høyttaler i grunn, men den trenger pusterom, og den trenger en varm forsterker, altså gjerne rør eller klasse A. Den trenger en del strøm for at bassen begynner å leve slik den skal, men med riktig forsterker blir dette knall! Med feil forsterker synes jeg Klipsch blir litt for skarp i toppen, men dette er også basert på smak og behag, jeg er en bånddiskant-kind of guy, og liker derfor en litt rundere topp. Men - klipsch på rør eller klasse A synes jeg låter tøft! Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 Hva er Cambridge DacMagic? Og orker du linke til den kombinasjonstesten? Googlet litt, men fant den faktisk ikke Jeg kommer antagelig til å kjøpe fra butikk, kanskje brukt hvis jeg kommer over et bra tilbud. Vet dere om noen klipsch-forhandlere på østlandet? Må jeg inn til oslo? Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 2. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 2. desember 2009 (endret) Hva tror dere om XTZ? Jeg ser at de har vunnet mye tester i lydogbilde osv... Blir nok nødt til å ta meg en tur til Oslo for en testrunde ja XTZ 99.25 med XTZ A 100som forsterker virker bra på papiret hvertfall. Er det inngang for sub på den forsterkeren? Endret 2. desember 2009 av -MK- Lenke til kommentar
phax Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Selv har jeg nå dette oppsettet etter å ha nedgradert kraftig, og må si at dette er et anlegg som imponerer meg stort iforhold til størrelse og prislapp. Små kompakte gulvstående som likevel spiller kjellerdypt og fyldig bass. De vant forresten gruppetesten i nyeste Hjemmekino mot blant annet B&W og noe annet som jeg ikke husker. Forsterkeren er og prisbelønnet og leverer mye strøm til prisen. Forsterker: Harman/Kardon HK980 Høyttalere: Vienna Acoustic Bach Grand Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) http://www.lydogbilde.no/muskelforsterkere...ml#artid4649024 Her er link til test. Ingen tvil om at dette er kul kombinasjon! Den XTZ-forsterkeren vil gå veldig varm i klasse A, men da låter den også meget kurant, i klasse AB så forsvinner en del av kvalitene den innehar. Den trenger god, veldig god, lufting rundt. http://www.hifiklubben.no/produkter/tilbeh...verter_sort.htm Her er link til Cambridge Dacmagic - det er en digital-analog konverter, altså en enhet som oversetter 0 og 1 til lydsignaler som igjen blir forsterket av resten av elektronikken til å bli strømsterke signaler som driver høyttalerne. Endret 3. desember 2009 av tore_v1 Lenke til kommentar
phax Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Litt ugunstig å svi av 10k på forsterker hvis budsjettet ligger på 20 000,- totalt. Ville utvilsomt lagt mestparten av pengene i høyttalerbudsjettet og heller valgt en rimeligere forsterker. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Se på helheten - det er ufornuftig å svi av 10k på høyttalere om de trenger en dyrere forsterker for å blomstre opp. B&W DM685 på den komboen, Lektor 2, Ikon 2 - Tannoy, etc.. Mye der som vil låte bedre desto bedre forsterkere du setter foran dem i kjeden. Lenke til kommentar
phax Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 Alle høyttalere vil låte bedre med en bedre forsterker.. Jeg har selv hatt høyttalere til 5k og forsterker til over 20k i en periode. (Dette fordi jeg oppgraderte forsterkeren før høyttalerene..) Men når man har et gitt budsjett sånn som her så er det høyttalerene man bør putte mest penger i da det er der man soleklart henter de største forskjellene. Så kan han heller oppgradere forsterkeren ved en senere annledning hvis han føler for det. Øker man høyttalerbudsjettet fra 10k til 15k så har man plutselig veldig mye mer morsomt å velge i.. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Hvor det lønner seg å legge pengene er nå ganske avhengig av systemet, synes jeg – og en kan jo få knallgode høyttalere til 10k, f.eks. Haydn Grand fra Vienna Acoustics; den burde være et ypperlig utgangspunkt i dette tilfellet. Jeg kjenner ikke Cambridge-DACen som er nevnt, men om trådstarter kjøper den er det 7500,- igjen til forsterker. Det kan man gjøre mye med, men igjen, dette er avhengig av system og preferanser. Om jeg var trådstarter ville jeg prøvd å høre en masse forskjellige anlegg i en masse forskjellige butikker og stuer, så klarer du å finne litt ut av hva du liker, hvilke faktorer du legger vekt på osv. Tenk også over hva slags musikk du skal spille, og volumet du spiller. Å spille tungrock så det durer i gulvbjelkene krever noe annet enn å spille Haydn-kvartetter. Og husk for Guds skyld å ikke svi av så mye på stereoanlegg at du ikke har råd til plater. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Øker man høyttalerbudsjettet fra 10k til 15k så har man plutselig veldig mye mer morsomt å velge i.. ...og du har fem lapper til kilde, og der bør noe legges i en skikkelig DA-konverter om pc er hovedkilde. Shit in - shit out - det må være rom i budsjettet til en skikkelig kilde, og da er det bedre å bruke fem lapper på høyttalere og ti på forsterker, og fem påkilde, med mindre trådstarter har tenkt til å oppgradere senere. Hvor det lønner seg å legge pengene er nå ganske avhengig av systemet, synes jeg – og en kan jo få knallgode høyttalere til 10k, f.eks. Haydn Grand fra Vienna Acoustics; den burde være et ypperlig utgangspunkt i dette tilfellet. Jeg kjenner ikke Cambridge-DACen som er nevnt, men om trådstarter kjøper den er det 7500,- igjen til forsterker. Det kan man gjøre mye med, men igjen, dette er avhengig av system og preferanser. Om jeg var trådstarter ville jeg prøvd å høre en masse forskjellige anlegg i en masse forskjellige butikker og stuer, så klarer du å finne litt ut av hva du liker, hvilke faktorer du legger vekt på osv. Tenk også over hva slags musikk du skal spille, og volumet du spiller. Å spille tungrock så det durer i gulvbjelkene krever noe annet enn å spille Haydn-kvartetter. Og husk for Guds skyld å ikke svi av så mye på stereoanlegg at du ikke har råd til plater. Utrolig enig - anlegget er bare et instrument for å høre musikk. Og - igjen - stikk innom flere sjapper og hør litt på hva som finnes, det er dine ører som skal handle anlegg. Lenke til kommentar
phax Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 ...og du har fem lapper til kilde, og der bør noe legges i en skikkelig DA-konverter om pc er hovedkilde. Shit in - shit out - det må være rom i budsjettet til en skikkelig kilde, og da er det bedre å bruke fem lapper på høyttalere og ti på forsterker, og fem påkilde, med mindre trådstarter har tenkt til å oppgradere senere. Enig i det med kilde, hadde ikke lest godt nok til å se at han skulle ha en DAC også. Men er det så tilfellet så vil jeg hvertfall ikke svidd av 10k på forsterker... 12-13k på høyttaler, 5k på forsterker, 2k på D/A-konverter er nok det budsjettet som gir rom for de største lydopplevelsene etter min erfaring. USB-dacer er forresten ikke det mest optimale iforhold til PC det heller da de ikke gir rom for 24-bits lyd og samtidig er plaget med endel støy. (Ifølge de som kan dette bedre enn meg) Men i denne prisklassen er nok Cambridge DACen et flott valg. Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Jeg kjører en usb-basert dac i mitt anlegg - støy er ikke en issue i det hele tatt. Uansett kan dacmagic, og mange andre dacer med usb-tilkobling, også brukes med coax eller optisk, slik at man kan teste ut dette. Usb er i alle fall praktisk. Utover det er vi uenige om disponering av budsjett. Jeg synes du henger deg altfor mye opp i summen av enkeltkomponenter, i stedet for å se på totalen. Forsterker til 10k, kilde til 2,5k, og eksempelvis B&W sine CM5 - ingenting galt med den disponeringen. Kom heller med forslag til andre kombinasjoner, så kan heller trådstarter prøve å få lyttet til disse. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Systemtenkning er tingen. Drister meg til å foreslå et system jeg synes trådstarter bør høre på: Dacmagic -> Naim Nait 5i -> Vienna Acoustics Haydn Grand. Jeg kjenner som nevnt ikke DACen, men kombinasjonen forsterker/høyttaler er gull. Lenke til kommentar
-MK- Skrevet 4. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 4. desember 2009 Glimrende folkens. Da blir det lytterunde i morra Eneste jeg ikke fant forhandler til var Naim Nait... Aldri hørt om merket før faktisk. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 (endret) Kontrapunkt i Oslo, Resonans i Stavanger og Musik-Magazinet (ja, tror virkelig det skrives så sært) i Bergen har Naim. Edit: hvis du går til en av de nevnte kan du jo be om å få høre Nait 5i-forsterkeren og Naims egne N-Sat-høyttalere, et slikt system ville også være innenfor budsjettet ditt. For å få et system som henger sammen er CD5i fra Naim den naturlige kilden å bruke i butikken, men det får vi jo tro de har lagt opp til i utgangspunktet. Husk å ta med en del musikk du kjenner godt, velg deg gjerne ut noen spesifikke spor i forskjellige sjangre. Endret 4. desember 2009 av Euklid Lenke til kommentar
tore_v1 Skrevet 4. desember 2009 Del Skrevet 4. desember 2009 Glimrende folkens. Da blir det lytterunde i morra Eneste jeg ikke fant forhandler til var Naim Nait... Aldri hørt om merket før faktisk. Hvor holder du til? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå