Gå til innhold

Utstyr stjålet, men hva skal jeg velge nytt?

Anbefalte innlegg

Startet tidligere en tråd som het "Rundstjålet på hotell - tips til nytt utstyr" eller noe slikt. Denne er stengt etter ønske fra ulike parter og som også gikk litt out of hand kanskje..

Så da starter jeg en ny!

-----------------------

Hadde tidligere et Nikon D90, SB-600 og Sigma 17-70 f/2,8-4,5HSM. 17-70-en synes jeg var litt uskarp, så vil prøve noe annet.

Har ca 11-12 000 til rådighet, og noe av de løsningene jeg kunne tenke meg er:

Nikon D90 + Nikkor 35mm f/2,8G + SB-600, eller

Nikon D90 + Nikkor 16-85 f/3,5-5,6, eller

Nikon D90 + Hva anbefaler dere?

Kunne egentlig tenkt meg både 35mm-en og 16-85mm-en, men samtidig også en blitz. Ønsker meg et objektiv som har litt vidvinkel, men vil også ha litt zoom, samt noe som er litt mer lyssterkt. En supervidvinkel (10-20/12-24) lukter jeg også på.

Etterpå kommer selvsagt minnekort og batterier etc.

Takker for innlegg!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nok til D300s, men ser ikke helt at jeg har behovet for et hus til over ti høvdinger.. men så har det jo værtettning, som kan være veldig kjekt å ha, samt AF under filming(?) etc. Dersom jeg går for det har jeg ikke råd til objektiv :) Eneste jeg har et er gammelt 50mm f/1,8 uten AF..

Off-topic :)

Saken: http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/...et-3005157.html

Oppfølgingen: http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/...en-3022760.html

Lenke til kommentar
Skal si at det frister litt å bare brenne til med et D300s, uten optikk ^^

Tenk deg den herlige følelsen, å stå der med ditt eget nydelige flunka nye D300s, nær toppen av fotografisk lykke! Og med et veldig tynt bor, og litt tynt bladsøkerstål, lim, en kulehammer og kameradekslet kan du lage et fantastisk fint pinhole-objektiv.

Eller, du kan kjøpe et D5000 og mesteparten av, eller et brukt D40 og all den optikken du har lyst på. D40 med god optikk er uendelig mye lettere å omsette i gode bilder enn et D300s uten optikk.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt D40, og synes at det er alt for puslete og lite avansert i forhold til D90 at det vil jeg egentlig ikke ha igjen. Men jeg har tenkt tanken, ja.

I førsteomgang blir det nok maks D300s uten optikk, eller D90 med noe utstyr..

Edit: Fant ut at Stavanger Foto har et messetilbud på D90 til 5999,-, 35mm f/1,8G til 1795,- og SB-600 til 2295,-. Muligens jeg går for den pakka.

Endret av viiite
Lenke til kommentar

Mener ikke å rippe opp i det som eventuelt gikk galt i dnene tråden. men jeg har fulgt med i den opprinnelige tråden og er interessert i hvordan saken md TV2 hjelper deg gikk. Er også nysgjerrig på hvorfor tråden ble stengt - så langt jeg fulgte med så kunne jeg ikke se noen "overtramp" i tråden men de kom kanskje senere?

I ettertid så er alle spor etter tråden slettet og det var faktisk en interessant historie som jeg rent prinsippielt er interessert i utfallet av.

Lenke til kommentar

Regner med du etterspør hva jeg ville gjort om jeg var i samme situasjon. Vel:

- Kjøp brukt det du kan

- Se gjennom bildeeksempler av forskjellig optikk for å danne deg et bilde(;)) av hva du liker

- Trenger du virkelig zoom? Som purist vil jeg anbefale å gå for fastoptikk og Apostlenes zoom. Gir ofte bedre ytelse for pengene og gjør det enklere å fokus på komposisjon/dybdeskarphet. Også kjekt å ta bilder av mennesker/dyr etc. inne uten å bruke iso 1600 og oppover.

Dersom du er fornøyd med Nikon ville jeg med andre ord lett etter et brukt d300s og f.eks 35mm f/1.8 i første omgang.

Lenke til kommentar

edit: http://www.tv2underholdning.no/hjelperdeg/...et-3005157.html - ligger link til oppfølgingen der også.

Tråden ble stengt etter ønske fra TV2, etter at det har vist seg at sakens kjerne (hotellkjeden som ikke nevnes med navn..) fulgte nøye med tråden og brukte dette som motargument for å ikke 'løse saken'.

Over til topic:

D300s med 35mm f/1,8 hadde jo vært relevant.. har ikke sett så mange "brukte" D300s bare :p Har funnet ett som en kar i Sverige solgte til 9500,- eller noe slikt.

Endret av viiite
Lenke til kommentar
D300s med 35mm f/1,8 hadde jo vært relevant.. har ikke sett så mange "brukte" D300s bare :p Har funnet ett som en kar i Sverige solgte til 9500,- eller noe slikt.

Er det han som kaller seg Joakim (e.l.) på Finn? Han anses vel som noe suspekt.

35mm f/1.8 er en trivelig sak. Du kan jo alltids kjøpe en D40 og 35mm f/1.8 nå og vente til du har råd til D300s ...

Tom

Lenke til kommentar
Jeap er han karen der ja. Utrolig nok er det samme person som en bekjent av meg kjøpte D90 og et Sigma 50mm f/2,8 av. Tok en uker eller to før vedkommende fikk det. Ble da sendt fra USA.

Ok. Han jobber mest som mellom-mann/megler da muligens. Men jeg hadde holdt meg unna ...

Tom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...