Gå til innhold

Sikker innlogging i Santander Bank?

Delvis

Anbefalte innlegg

Har en konto i denne banken Santander

Fordi de har bra rente og ingen gebyrer.

Men kom til å stusse på at de har veldig enkel innlogging egentlig. Bare fødselsnr, passord

og 4 siste siffer i kontonr. Så kommer du rett inn med full tilgang.

Virker ikke det litt lettvint på en bank? Banker har vel vanligvis sikkerhets-koder for å logge inn :hmm:

Har hatt denne kontoen i 4-5 år, man har aldri tenkt på dette før nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om de overhodet ikke bruker noen form for engangskoder (via kalkulator eller på papir) er det kritikkverdig; da er det nok med en enkel key-logger for å få tak i det man trenger for å svindle kontoinnehaver. Bank-ID med kodekalkulator er, om ikke 100% sikkert, i alle fall betydelig sikrere.

Selv har jeg kredittkort hos Santander (Gebyrfri VISA), og der er det engangskoder på papirark for visse ting (overføring til annen bankkonto, betaling av regninger). For å kun se saldo og transaksjoner er det nok å logge inn med fødselsnr, passord og deler av kortnummer.

Lenke til kommentar
Om de overhodet ikke bruker noen form for engangskoder (via kalkulator eller på papir) er det kritikkverdig; da er det nok med en enkel key-logger for å få tak i det man trenger for å svindle kontoinnehaver. Bank-ID med kodekalkulator er, om ikke 100% sikkert, i alle fall betydelig sikrere.

Selv har jeg kredittkort hos Santander (Gebyrfri VISA), og der er det engangskoder på papirark for visse ting (overføring til annen bankkonto, betaling av regninger). For å kun se saldo og transaksjoner er det nok å logge inn med fødselsnr, passord og deler av kortnummer.

En kan jo overføre penger til egen konto i annen bank. Og der trengs ingenting ( hos meg hvertfall). Bare klikke "uttak", skrive inn kontonr pengene skal til og beløp. Det er alt.

Alstå bare logge inn sånn som du sier, og ta penger rett ut.

Og det er det jeg stusser med. En hacker (eller ansatt hos banken for den del) kan jo lett gå inn og bare ta ut penger fra din konto.

Bare lurer på om det er et eller annet jeg ikke har skjønt helt her? Kan nesten ikke forstå at det kan være så enkelt som det ser ut :hmm:

For hvis det er sånn, vil jeg revurdere å ha penger der.

Dumt også, for det er jo bra vilkår i den banken.

Lenke til kommentar

En kan jo overføre penger til egen konto i annen bank. Og der trengs ingenting ( hos meg hvertfall). Bare klikke "uttak", skrive inn kontonr pengene skal til og beløp. Det er alt.

Alstå bare logge inn sånn som du sier, og ta penger rett ut.

Og det er det jeg stusser med. En hacker (eller ansatt hos banken for den del) kan jo lett gå inn og bare ta ut penger fra din konto.

Bare lurer på om det er et eller annet jeg ikke har skjønt helt her? Kan nesten ikke forstå at det kan være så enkelt som det ser ut :hmm:

For hvis det er sånn, vil jeg revurdere å ha penger der.

Dumt også, for det er jo bra vilkår i den banken.

Nå er det ikke direkte sammenlignbart, siden jeg har kredittkort hos Santander og du har bankkonto, men.. Det er mulig å a) overføre penger til egen bankkonto i annen bank, og b) betale regninger også med kredittkortet mitt. At det blir noen sinnssvake renter på begge deler er en annen sak... Dette med engangskoder er relativt nytt (et halvt år, eller så). Det stemmer antakelig at det bare trengs engangskode for å betale regninger, men ikke for å overføre til bankkonto -men sistnevnte funksjon lar meg kun overføre til mine egne bankkonti, og da er det jo ikke mye nytte en hacker får ut av den muligheten, med mindre han også hacker seg inn på den andre kontoen etterpå for å overføre pengene til seg selv, fortrinnsvis via så mange mellomledd at det ikke lar seg etterspore..

Lenke til kommentar

jajaja.. Hadde på følelsen det var noe jeg hadde glemt/oversett her. man kan kun overføre til en egen konto som er registrert der ja. Ikke til andre. Selvsagt. Det stemmer nok helt sikkert.

Er litt treg sånn jeg. Husker ikke de mest elemntære ting av og til :roll:

Lenke til kommentar
sparesmart.no gir 2,90%

Ja takk, jeg søkte også litt selv og ser denne ligger på nr 2 hos en "Finansportalen" sin topp 5

Men lurer på hva med den som ligger øverst der: Nordax Finans med hele 4,50 % ..!

Hva skal man si om det? Hvis det ikke er noe suspekt med denne banken, tror jeg jammen jeg vil åpne en konto der da.

Den der Santander fikk jeg i sin tid anbefalt av en kjent økonomisk rådgiver ( Gisle.. et eller annet)

Dengang het det "Bankiabank", og hadde helt topp rente. Men ikke nå lenger altså. ja en må visst følger med hele tiden.

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...