Gå til innhold

Arsenal: Spissplassen - kjøpe ny eller satse på unggutta?

Xanman

Anbefalte innlegg

Slik jeg ser det, har vi tre generasjoner av rene spisser på laget vårt.

Generasjon 1 - spisser som er gode nok nå

Robin van Persie

RvP er en spiss i verdensklasse når han er i toppform. Dessvere er han veldig skadeutsatt, noe som er en stor hindring for både han og oss. Jeg er overbevist om at han hadde vært blant verdens beste om han ikke hadde hatt alle skadeproblemene.

Eduardo

Eduardo er også en spiss som har slitt med skader. Jeg registrer at mange er misfornøyde med han, og noen sier at han ikke fortjente ny kontrakt. Dere må huske at han var svært god i perioden før han ble skadet, så vi vet hva han har i seg. Når han har vært skadet i ett år, kan man ikke forvente at han kommer rett tilbake i toppform. Jeg er sikker på at han kan slå igjennom for fullt om vi gir han litt tid.

Generasjon 2 - spisser som blir gode nok om et par år

Nicklas Bendtner

Bendtner er en spiller jeg har vært veldig negativ mot ved tidligere anledninger, men nå har jeg begynt å få troen på han. Han putter jevnt og trutt når han får sjansen, han er stor og sterk og har en veldig god arbeidsinnsats som gjør det lettere for våre andre offensive spillere. Han har også overbevist for landslaget. Jeg skulle gjerne ha sett hvordan utfallet av Chelsea-kampen hadde blitt om han started, i stedet for Eduardo.

Carlos Vela

Det er også mange som stiller spørsmåltegn ved denne unge mexikaneren. Jeg syntes stort sett at han har gjort sakene sine bra de gangene han har fått sjansen, og han er fortsatt veldig ung, bare 20 år. Wenger har uttalt at Vela er den eneste grunnen til at han ikke erstattet Vela i sommer. Det blir meget spennende å følge denne karen fremover. Jeg tror som Wenger at han kan bli utrolig god.

Generasjon 3 - spisser som blir gode nok om fem år

Benik Afobe

Benik er en spiller som jeg har utrolig stor tro på. Han regnes som et av balløyas største spisstalenter, og han har virkelig overbevist på juniorlaget, reservelaget og aldersbestemte landslag. Wenger har uttalt at han har god nok teknikk til å spille fast i Premier League allerede nå, men han mangler litt på rutine og fysikk.

Luke Freeman

Her har vi enda et fantastisk talent som sammen med Afobe putter jevnt og trutt på junior- og reservelaget. Luke blir av mange sammenlignet med Michael Owen, og jeg tror han og Afobe kan danne et helt utenomjordisk spisspar om noen år.

Vi har også spillere som Jay Simpson, Roarie Deacon, Sanchez Watt og Gilles Sunu som må legges merke til, samt Arshavin, Nasri og Walcott som kan spille som litt dyptliggende spisser.

Per i dag er har vi ikke helt trygg dekning på spissplassen, og bør vurdere å hente inn en ny spiss i neste overgangsvindu. Jeg foreslår at vi henter inn en litt gammel spiss, som har masse rutine og vet hvor målet står. Han kan lære ungguttene et par triks, og når han blir for gammel kan de ta over etter han. Henry hadde vært en drøm å hente tilbake, og det er heller ikke helt usannsynlig. Han har sagt at han garantert vil vende tilbake til Arsenal, om det så er som vannhenter. Han har allerede vunnet La Liga, Champions League og Copa Del Rey. Barcelona har hentet inn Zlatan, og har egentlig ikke bruk for han lengre. Hvis Wenger er villig til å legge litt penger på bordet, så er jeg sikker på at han ville blitt et meget godt kjøp. Hvis ikke ville Grafite vært et godt alternativ.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bra tråd, vurderte å lage en slik en selv, men her har du fått til en ganske bra og oversiktelig førstepost.

Når det gjelderspissituasjonen vår vet jeg ikke helt hva jeg skal mene om saken. På den ene siden er tapet av Robin utrolig tungt å akseptere. Syns forøvrig at måten det hollandske fotballforbundet taklet situasjonen på er både latterlig og tragisk. Men nå er han ute for resten av sesongen og det er ikke noe vi kan gjøre med det. Fire-fem måneder vil vel si at han er tilbake i trening i april, men med mindre vi er tilbake i kampen om ligagullet da, ser jeg ingen vits i å rushe ham tilbake. La ham heller få en god rehabilitering og bli frisk og rask til neste sesong.

Jeg skjønner at mange er kritiske til Eduardo, men jeg er relativt sikker på at han vil finne formen igjen med et par kamper under beltet på Emirates mot middels motstand. Vela er også ung, men har dessverre ikke vist noe særlig i Premier League ennå. Vi vet at han besitter noen ekstreme kvaliteter, han har vist det flere ganger i ligacupen mot lag som Sheffield Utd og WBA. Det er viktig for ham å score det første målet i PL for å overgå den metale sperren. Jeg tror han er ennå litt nervøs når han spiller i så viktige kamper. Man får jo følelsen av at det er absolutt ingen press på gutta i ligacupen, så jeg tror det ligger noe i selvtilliten hans.

Vi har også dansken på vei tilbake. Han har flere ganger uttalt at han ønsker å spille i midten, men ikke fått sjansen til det pga. en RvP i storform. Om 2-3 uker er han spilleklar, og jeg håper at han kommer til å blomstre som midtspiss. Theo har også blitt lansert som CF av Wenger, men vi får se på den saken. Foreløpig tror jeg at Eddy, Bendtner og Vela er foran ham i køen.

Så egentlig er vi ganske godt besatt på spissplassen, problemet er bare at vi har vært ekstremt uheldige med skader, og foreløpig har 2 spisser som ikke har nok selvtillit til å storspille. Men jeg foreslår at vi gir dem sjansen, for Robin var tross alt heller ikke helt i form i begynnelsen av sesongen, men vår tålmodighet ble belønnet. Så jeg tror det skal ekstremt mye til for at Wenger åpner lommaboka for en spiss i januar. Jeg vil i så fall bli meget overrasket. Den eneste kandidaten jeg kan tenke meg er Marouane Chamakh, men Wenger oppsummerte det hele perfekt: han er inne i siste 6 mnd av sin kontrakt, og det er mer lønnsomt for Bordeaux å beholde ham ut sesongen og la ham gå gratis, enn å selge han nå for £2m. De har mye mer å vinne på det, med tanke på at Chamakh kan hjelpe dem å komme relativt lang i CL - og dermed får de mye større inntekter enn et salg av Chamakh ville brakt inn. Jeg tror at de kommer til å prissette ham på rundt £6m, som en slags kompensasjon for eventuelle CL-gevinster (og han er ikke verdt den prisen med hans nåværende kontraktsituasjon).

En siste kommentar om unggutter som Sanchez, Sunu og Jay Simpson. Har sansen for alle disse, men er litt skeptisk til om de er klare til å spille i PL. Jay bøtter jo inn med mål i Championship, og har uttalt at han kunne tenkt seg å bli tilbakekalt av Arsenal, men jeg vet ikke hvor stor tro Wenger har på ham. Hadde kanskje ikke skadet å prøve? Sanchez og Sunu er spennende, og vi får se hvordan de spiller mot City på onsdag. Afobe og Freeman er nok et hakk for unge. Førstnevnte vurderer dessuten et kontrakttilbud fra Barcelona, så vi får se hvilken framtid han velger. Freeman har, så vidt jeg vet, aldri spilt for reservelaget. Mulig jeg tar feil, men han er i hvert fall ingen regular der ennå.

Lenke til kommentar

Ganske enig i det du skriver. Litt trist at van Persie blir langtidsskadet hver gang han finner formen. Når det gjelder Sanchez Watt, så har jeg veldig stor tro på han. 18-åringen skrev nettopp under på ny kontrakt, og har 5 mål på 7 kamper for reservelaget. Det hadde vært sinnsykt trist om Afobe reiste, for jeg er sikker på at han er en fremtidig storspiller, ut i fra det jeg har lest om han og sett på diverse klipp.

Lenke til kommentar

Syns Wenger burde kjøpe Chamakh nå. Vist ikke Bordoux slipper han billig nå så skjønner jeg ikke tankegangen. Han har sagt at han ikke skal signere ny kontrakt noe som vil si at han går gratis til sommeren. Men for all del, den unge stallen vår er ganske så syk og selv om Wenger velger å ikke hente så er det langt ifra noe krise.

Lenke til kommentar

Er helt enig med Wrighty.. Det vi trenger er en rutinert ringrev som veit hvor målet står.. Rockin Robin og Nicky ute så trenger vi noen som kan prestere NÅ, ikke en som kanskje gjør det bra neste sesong.. Edu trenger tid på å finne igjen formen sin, og det skal han få i form av innhopp og halve kamper... I mellomtiden trenger vi en som putter ballen der den skal...

Lenke til kommentar
Nistelrooy?

Arsenal-v-Man-United-Mart-001.jpg

martin-keown_1109346c.jpg

keown-nistelnooy2-415x275.jpg

Get real.

QFT. (S)Tanken av Ruud gjør meg kvalm for å være helt ærlig. No thanks.

Dessuten skal Bendtner være tilbake fra skade før overgangsvinduet er oppe, så vi satser på at han blir frelseren vår. Wrighty har forøvrig blitt en vits etter overgangen til the sun. Er som oftest helt uenig i meningene hans.

Lenke til kommentar

Oioi, gode gamle minner... Jeg hata også fyren da han spilte i MU, glemmer aldri den dagen jeg hoppa rundt og skreik etter den straffemissen... Klysa hadde fått vår kjære paddy utvist for INGENTING! Men man må kunne se forbi drakta, han er fortsatt jævli god og har det vi trenger på topp.. I tillegg er han uønsket i Real, hvorfor ikke snappe han opp for en billig penge? Er det virkelig ingen klyser som du misliker som du ikke kunne tenke deg i Arsenaldrakt Roman?

Lenke til kommentar

Som spiller er Ruud absolutt en type spiss vi kunne trengt.

En som scorer drittmålene og som er en kjip faen å møte for etthvert forsvar.

Historien hans mot Arsenal er ganske så betent, men når vi ser hvor puslete laget fremstår pr.idag, er det kanskje akkurat slik vi trenger han bare for oss i stedet for mot oss.

Å hente ny pinglete, men teknisk dyktig spiller på topp er i hvertfall det siste vi trenger nå.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar
Å hente ny pinglete, men teknisk dyktig spiller på topp er i hvertfall det siste vi trenger nå.

QFT!

Trenger noen sterke bøller som tåler en støyt. Blir alltid noen tøffe taklinger, så det hadde vært greit med noen som kan ta imot uten å havne på akutten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...