Grogg Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Familiedataen hos mamma er gruuusomt treig. Jeg opplevde akkurat å vente i over 10 minutter på at den skulle bli ferdig med å logge seg på brukeren min. Altså ikke skru seg på, men logge seg på. Den er mange år gammel og er aldri blitt formatert, så jeg tenker at det burde fikse mesteparten av problemene. Men, de aner ikke hvor Windows XP-CD'en er. Så jeg lurer på om det går an og f.eks. kjøpe naboens XP-CD og bruke den, om de har gått over til Vista? Eller blir CD-ene "låst" til dataen de brukes til første gang? Det er forresten en HP stasjonær data. Lenke til kommentar
warhaug Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) Installer og se. hvis det er en ekte cd med key så mener jeg det skal gå uten merr stress. men samme key kan nok ikke brukes hvis den førrste installasjonen brukes hos naboen enda Endret 30. november 2009 av warhaug Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Installer og se. hvis det er en ekte cd med key så mener jeg det skal gå uten merr stress. men samme key kan nok ikke brukes hvis den førrste installasjonen brukes hos naboen enda Ok, takk for svar! Hva om de fortsatt bruker XP? Jeg regner med at de har gått over til Vista, men jeg vet jo ikke sikkert. Er det da noen annen måte å få tak i en key på, f.eks. keyen som fulgte med til vår installering, selv om vi ikke finner CD-en eller coveret? Kan keyen være lagret på maskinen på noen måte? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) har naboen fått windows med en pakkepc som er OEM lisens kan den ikke lovlig brukes på flere maskiner enn første den ble brukt på, men rent praktisk hindrer ingenting deg. har du xp installasjonen oppe og går enda kan du hente ut cdkeyen fra registeret med diverse småprogrammer som f.eks dette. Endret 30. november 2009 av cruzader Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Det er forresten en HP stasjonær data. Sitter det en liten klistrelapp på siden av PC-kabinettet? (Eller bak, eller under, eller oppå, eller foran ...) På den lappen står det en kode som er "the Product Key", "produktnøkkelen" (ofte kalt "lisensen") for Windows XP på den maskinen. Det er denne koden som betyr noe når du skal reinstallere XP. CD'ene som ble laget i tusenvis av eksemplarer var helt identiske, så du kunne brukt hvilken som helst av de. Men: denne produktnøkkelen er antageligvis av en bestemt type som gjør at du kanskje ikke kan bruke en hvilken som helst CD som naboene eller andre måtte ha. Det kan hende du må bruke en CD fra HP for å få den produktnøkkelen til å virke. (Det er mulig HP kan være behjelpelige med å skaffe en slik CD, men jeg har aldri hatt noe med HP å gjøre, så jeg vet ikke om de har det med å være behjelpelige med support på eldre maskiner.) Det kan jo hende at PC'en faktisk har sett sine bedre dager og at en reinstallasjon ikke vil gjøre maskinen så rask som du kanskje tror ... (Det er mulig du er vant til hastigheten på en mye nyere PC). Harddisken synger sikkert på siste verset - DET ER FAKTISK MULIG AT DET ER MED PÅ Å GJØRE DEN TREG, når jeg tenker meg om! -, og at den trenger å bli byttet ut. Så hva med å bytte ut hele PC'en med en ny en? Du kan få en PC til under 3000,- (i hvert fall under 4000,-) med Windows 7 og sikkert bedre ytelse enn den gamle (da den var ung). Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 (endret) er det hp stasjonær har den produktkoden på et klistermerke vi kan se specsene fra. kontakter du hp sender de nye plater, om den er endel år så utenfor garantiperioden ar de gjerne en hundrelapp for de. Endret 30. november 2009 av cruzader Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Takk for svar dere!!! Prøvde det programmet, og det fungerte jo flotters! Da har jeg fått tak i Windows XP-nøkkelen For ja, Windows XP er fortsatt oppe og går. Hmm, er mulig at en formatering ikke vil hjelpe stort ja... Men jeg tenker at det kan jo ikke skade å prøve, sånn i tilfelle det hjelper? Så sparer de noen tusenlapper inntil videre, tror mamma vil være glad for det. Titta bakpå dataen, og der var det en klistrelapp ja, med blant annet "SYSTEM NUMBER" og "SERIAL NUMBER", men ikke noe som jeg tror har sammenheng med Windows XP? Eller? Nummerene var i hvert fall veldig annerledes fra det nummeret jeg fant på Windows XP med det programmet det ble linket til. Kanskje vi burde kontakte HP før vi prøver å formatere dataen, i tilfelle det ikke går slik at vi blir sittende med ingen data i stedet for en treig en Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 (endret) er det hp stasjonær har den produktkoden på et klistermerke vi kan se specsene fra.kontakter du hp sender de nye plater, om den er endel år så utenfor garantiperioden ar de gjerne en hundrelapp for de. Jeg tror dataen er ca 6 år gammel? Så garantien gjelder vel ikke lenger nei. Slik jeg forstår det trenger vi kanskje en spesiell Windows XP CD laget for denne dataen? Selv om vi har Windows XP nøkkelnummeret samt nummerene som står bakpå dataen? Prøver å henge med i svingene her, dere får ha meg unnskyldt om jeg stiller teite spørsmål EDIT: Det er forresten en HP Pavilion a000! Endret 30. november 2009 av Lotielin Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 du trenger samme xp cd som lisensen er. det står hvilken xp det er på klisterlappen på kassen. er det home må du ha home plate etc Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå