Gå til innhold

Lager DU mat på ødelagt regnskog?

jonlem

42 stemmer

1. 1. Kan DU si med sikkerhet at benken din IKKE er regnskogstømmer?

• Ja, selvfølgelig
      12
    • Nei, dessverre er det nok regnskog her
      2
    • Jeg aner ikke
      11
    • Jeg gir blaffen
      17

Anbefalte innlegg

..og jeg noterer meg at min høyst uvitenskapelige og sannsynligvis fryktelig lite representative undersøkelse hittil sier at 50% av nordmenn gir blaffen i regnskogen.

Med et slikt resultat må en jo bare intensivere arbeidet, og jobbe på. Er ikke annet å gjøre.

Og ang dette med moral og/eller etikk. Hamnli2 har forsåvidt et poeng med at "skam er noe du har fordi du har gått imot ditt samfunns normer og regler, og er en følelse som hjelper deg å tilpasse de sosiale omgivelsene dine."

MEN jeg mener at i enkelte tilfeller bør en vurdere muligheten for at ens samfunns generelle holdning er feil. Som i dette tilfellet. At folk flest gir blanke, tror jeg er på grunn av uvitenhet, korttenkthet eller bare god, gammeldags dumskap. Ikke at det er noe galt i seg selv, men så er det godt noen har fattet poenget og jobber for ei forbedring?

Som Simon Aldra nevnte, homofili var nærmest en dødssynd for noen år tilbake, men noen sto på sitt og mente det motsatte, og se hvor vi er idag. En er vel mer skrullete nå om en ikke kommer ut av skapet og er åpent homofil.

Tankesett som helt klart må og bør endres, er slike som "hva gjør vel et par millioner kjøkkenbenker i Norge fra eller til?", eller "hva har det å si hva jeg gjør?" "Det hjelper jo ikke om jeg alene dropper det" .. Jo, det er jo hele poenget mitt, her har den enkelte forbruker enorm makt. Det er etterspørselen som i stor grad alene skaper den intensive hogsten av regnskog som foregår.

Når det da hersker en såpass bred enighet om at regnskogene er av såpas stor viktighet for oss, for naturen og hele verdenssamfunnet på så mange måter, bør vi så absolutt gjøre hva vi kan for å begrense hogsten. Men det må starte med holdningene hos den enkelte forbruker, det holder ikke å legge alt ansvaret på myndigheter feks, vi må bry oss litt selv også, hver enkelt av oss.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dessverre hjelper det ikke at folk synes det er synd at regnskogen forsvinner. Selv synes jeg det må utnyttes bærekraftig, som nevnt at tidligere bruker får vi bla mange medisiner på bakgrunn av livet i regnskogen.

Det er nå en gang slik at markedet bestemmer, og så lenge man ikke klarer å påvirke markedet tror jeg ikke man har en sjangs. Det er jo og slik at organisasjoner som jobber for regnskogen ikke har nok penger til holdningsskapende reklame kanpanjer. Dessuten er det og slik at store firmaer er flinkere og har mer kompetente folk til å drive lobbyvirksomhet.

Man må enten endre holdningen hos folket, næringslivkreftene eller gjennom nasjonale og internasjonale lover.

Lenke til kommentar
Et aldeles vennskapelig forslag til deg, da.

Sign up som regnskogsvokter, la dem trekke en ussel 50-lapp fra kontoen din hver måned med avtalegiro (du vil ikke merke det, jeg lover), og du har gjort et lite, men svært viktig bidrag. Da kan du lene deg fornøyd tilbake, konsentrere deg om andre, mer interessante, journalistiske (?) ting, mens du støtter et viktig arbeide du egentlig liker men ikke har tid eller overskudd til å tenke altfor mye på.

La andre gjøre jobben for deg, rett og slett. For der er folk som brenner for dette, men de trenger din støtte. Kanskje greier de å få helt slutt på rengskogtømmer i norske butikker en gang, da slipper du ihvertfall å tenke noe særlig mer på det.

:thumbup:

Vi nordmenn har alt betalt av skatteseddelen våres til regnskogfondet i stor skala, så å komme å si at bare man sender 50 lapp til kan man lene seg fornøyd tilbake holder ikke.

Vi nordmenn kan lene oss tilbake godt uten å gi bort enda mer penger.

Nå gjenstår det å se om folkene makter å bruke disse pengene fornuftig, og før den tid får de ikke en krone mer av meg.

Lenke til kommentar
Vi nordmenn har alt betalt av skatteseddelen våres til regnskogfondet i stor skala, så å komme å si at bare man sender 50 lapp til kan man lene seg fornøyd tilbake holder ikke.

Vi nordmenn kan lene oss tilbake godt uten å gi bort enda mer penger.

Nå gjenstår det å se om folkene makter å bruke disse pengene fornuftig, og før den tid får de ikke en krone mer av meg.

Vel..

Du har ikke mer å ofre for en god sak, mener du?

Alle bidrag, store og små, er utelukkende positive i slike sammenhenger, man kan vanskelig si at man har gitt "nok" så lenge problemet fortsatt eksisterer.

Det er fortsatt mye du kan gjøre, uten å dele ut penger også. Du kan for eksempel være med på å begrense etterspørselen etter regnskogtømmer ved å velge det bort når du skal kjøpe inn trevirke eller treprodukter.

Så lenge butikker som for eksempek HTH i det hele tatt har regnskogtømmer i produktene sine, er det fortsatt mye vi som forbrukere kan (og bør) gjøre.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Og hva klarer denne foreningen med mine månedlige 50 kroner som ikke de som får skattepengene våres klarer?

Jeg sier ikke jeg ikke er villig til å bidra mer, men når vi har gitt så mange milliarder som vi faktisk har gjort, synes jeg det nå er på tide å se om de faktisk kommer til nytte.

Klarer de ikke dette med de pengene, tror jeg vel ikke de bak regnskogvokter opplegget kommer så mye lenger.

Lenke til kommentar

jeg hadde faktisk dette i tankene når vi pusset opp kjøkkenet for et par år siden. Benkeplatene våre er i norsk granitt, ikke akkurat "utrydningstruet". Bordplaten er i valnøtt, kommersielt dyrket sådan og ikke fra regnskogen.

Vi kan alle gjøre vårt. Men jeg må tilstå at jeg hadde hatt vansker for å si nei om noen kom med et perfekt stykke flammet koa stort nok til en gitar... :)

Geir :)

Lenke til kommentar
Og hva klarer denne foreningen med mine månedlige 50 kroner som ikke de som får skattepengene våres klarer?

Jeg sier ikke jeg ikke er villig til å bidra mer, men når vi har gitt så mange milliarder som vi faktisk har gjort, synes jeg det nå er på tide å se om de faktisk kommer til nytte.

Klarer de ikke dette med de pengene, tror jeg vel ikke de bak regnskogvokter opplegget kommer så mye lenger.

Dette har de oppnådd - blant annet med 3 milliarder i året fra den norske stat siden 2008 - to år hittil altså.

Det er en del, men det er ennå et stykke å gå. Fortsatt forsvinner regnskog tilsvarende ca halvparten av norges areal hvert år, det er ikke småtteri (Ifølge Regnskogfondet selv, vel å merke).

Om 100 000 nordmenn vil "ofre" en syltynn femtilapp i mnd, vil det bli 60 000 000 ekstra til fondet i året, det er heller ikke småtteri ;)

Det har såvidt jeg vet aldri vært noen som har ment at man kunne fikse dette på et par år, det er en langsiktig prosess, og det kreves store ressurser for å gjennomføre det.

Det er sånn sett heller ikke bare "der nede" en kan gjøre arbeid, mye av arbeidet foregår også på hjemmebane, mot politikere, myndigheter og folk generelt, feks bevisstgjøring gjennom undersøkelser som den jeg snakker om i åpningsinnlegget her. Det er heller ikke gratis.

jeg hadde faktisk dette i tankene når vi pusset opp kjøkkenet for et par år siden. Benkeplatene våre er i norsk granitt, ikke akkurat "utrydningstruet". Bordplaten er i valnøtt, kommersielt dyrket sådan og ikke fra regnskogen.

Vi kan alle gjøre vårt. Men jeg må tilstå at jeg hadde hatt vansker for å si nei om noen kom med et perfekt stykke flammet koa stort nok til en gitar... :)

Geir :)

Det foregår jo også kommersiell, bærekraftig drift på regnskog og ellers eksotiske tresorter, og det må jo være greit - det er det motsatte; den uvørne, kortsiktige og langt fra bærekraftige driften som må vekk.

helt håpløst er det vel neppe :p

Lenke til kommentar

Sakset fra linken Jonlem viste til:

"10. Debatt om oljefondet

Oljefondet vurderer å trekke seg ut av oljeselskaper som er med å ødelegge regnskogen i Peru. Regnskogfondet har dokumentert at Oljefondet har investert 8,7 milliarder norske sparepenger i seks verstingeselskaper som raserer regnskog verden over."

Jeg blir så oppgitt når jeg leser slikt som dette! Staten invisterer millioner for å hjelpe regnskogen, men samtidig er Oljefondet involvert i slike ting! Det er så meningsløst.

Vi har heldigvis kjøkkenbenk i stein og stål, så jeg slipper å bekymre meg for hva mamma og de har kjøpt. ^^

Lenke til kommentar

Ja, det er bra at noen står på og gjør noe. : )

Men still! Skjønner ikke hvorfor staten/regjering/hvem-som-nå-har-noe-å-si ikke klarer å ta tak i dette. De er en veldig merkelig dobbeltmoral i det å pøse på med penger for å hjelpe regnskogen, penger som kommer fra firmaer som raserer regnskogen, og som vi investerer i. Ugg.

Å være regnskogvokter hørtes veldig fristende ut. Vurderer nå å ønske meg det til jul. ^^

Når jeg har tenkt over hva jeg trenger til jul, har jeg funnet ut at det er ingen ting jeg faktisk trenger, så om noen hadde spleiset på ett år med regnskogsfadder-greier, hadde det vært kjempkoselig. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...