Gå til innhold

AMD eller INTEL


Anbefalte innlegg

Når man velger AMD eller INTEL så velger man ikke bare to forskjellige prosessorer, men to forskjellige systemer.

5 år bak i tiden var det ikke noe spørsmål.

Du fikk mest for pengene ved å velge en Løsning fra AMD, og AMD ble gjerne foretrukket av gamere og overklokkere.

Jeg skal kjøpe meg en ny PC men er veldug usikker på hvor ståa er hen nå.

Stikkordet for meg er fremtidsrettet.

Hva er mest fremtidsrettet av foreksempel AM3 og LGA1366

Greit nok, phenom II X4 kan ikke hamle opp med i7, men er jo tross alt mye billigere.

Generelt virker det som at intel er det som foretrekkes mest, og som virkelig kan sparke fra seg.

Men får man ikke kraft for pengene ved å velge en AMD, eller gjelder ikke det nå lenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil si du får mer kraft for pengene hvis du velger AMD :)1366 er spesielt for videoredigering og tunge programmer. AMD eller intel socket 1156 er mer for gaming , du kan velge AMD/1156 og heller legge til en CPU kjøler og SSD så får du utnyttet mye mer av pengene syntes nå jeg :)

Lenke til kommentar
Jeg vil si du får mer kraft for pengene hvis du velger AMD :)1366 er spesielt for videoredigering og tunge programmer. AMD eller intel socket 1156 er mer for gaming , du kan velge AMD/1156 og heller legge til en CPU kjøler og SSD så får du utnyttet mye mer av pengene syntes nå jeg :)

 

Skulle gjerne gått for AM3, men syns det er litt lite utvalg av AM3 kort der ute.

Lenke til kommentar

Som det nevnes får du mer for pengene om du velger AMD. Da jeg regnet på topp-prosessorene til begge for 2 måneder tilbake kom en komplett maskin med AMD på 2000 kr under Intel. Men Intel scoret likevel høyere i tester.

 

Så skal man se på testene er Intel bedre, men mye dyrere også.

Lenke til kommentar

AMD har bedre ytelse/pris ratio for budsjettsystemer, også mye pga. hovedkortene er hakket billigere.

 

Men Intel har de beste CPUene for relativt high-end systemer. LGA1366 er mest fremtidsrettet i den forstand at når 8-core kommer så vil det kommer på denne sokkelen, men dette sokkelformatet er også mye dyrere og gir nærmest ingen mer ytelse enn en mye billigere LGA1156 platoform.

 

Jeg synes derfor at det bedre valget er å gå for LGA1156 (eller evt. AM3 om du skal ha et mer mid-end system) og heller spare pengene. Da har du råd til et nytt hovedkort senere anyway om du skulle absolutt ha behov for en 8-core prosessor. Jeg vil kun annbefale LGA1366 dersom du bestemt skal ha 8-core når det kommer, men ikke har tid til å vente før du kjøper nytt. Utover det så har bare LGA1366 en ekstra minnekanal å tilby, som skjeldent vil gi bedre ytelse i praksis i vanlige bruksområder, og den kommer med en alt for høy pris IMO.

 

Kort sagt - valget mellom AMD og Intel er mye mer gjevnt i dag enn det har vært før. Det er mest et spørsmål om hvilken prisklasse du sikter etter, der AMD er hakket mer rimelig i mid-end og low-end segmentet mens Intel har overtaket på de høyest ytende prosessorene. Du gjør ikke "feil" uansett hva du velger i grunn.

 

i5 750 med et rimelig hovedkort er ganske fristende. Veldig høy ytelse for en overkommelig pris, og massevis av overklokkingspotensiale dersom du driver med sånt. Men du sier jo ikke hvilket budsjett du opererer på, så det er litt vanskelig å annbefale noe konkret. Dette er bare noe jeg personlig har snust litt på i det siste ;)

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...