Gå til innhold

En rimelig spilloppgradering?

Anbefalte innlegg

Tenkte å sette sammen disse komponentene.

Vil denne pakken fungere greit til GTA IV?

Den skal brukes sammen med en 19 tommer (1440 x 900).

Prosessoren er kanskje noe underdimensjonert, i forhold til skjermkortet ? Jeg kommer vel til å bytte den ut ettersom prisene på Phenom faller.

Burde jeg heller gå for en Phenom ? Differansen mellom en ATHLON II og en Phenom er jo ikke SÅ stor..

Eller kan det rusle noenlunde med en Sempron.. ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tenkte å sette sammen disse komponentene.

Vil denne pakken fungere greit til GTA IV?

Den skal brukes sammen med en 19 tommer (1440 x 900).

Prosessoren er kanskje noe underdimensjonert, i forhold til skjermkortet ? Jeg kommer vel til å bytte den ut ettersom prisene på Phenom faller.

Burde jeg heller gå for en Phenom ? Differansen mellom en ATHLON II og en Phenom er jo ikke SÅ stor..

Eller kan det rusle noenlunde med en Sempron.. ?

For å si det rett ut, så kan den vel slite litt med GTA IV...

Rett meg hvis jeg har feil, men.

Har du ikke noe høyere budsjett? Ellers må du nesten satse på en brukt Gamer-PC.

EDIT: Så du sa "greit" til GTA IV... litt lagg kan du kanskje regne med, men det regnes vel som "greit"?

Endret av Steffenv
Lenke til kommentar

GTA4 er et litt spesielt spill, som faktisk liker CPU-kraft. At det også er særdeles dårlig koda i PC-versjonen er en annen sak. Quad Core er fornuftig til dette.

Vedrørende oppsettene.

1. Gammel Phenom ville jeg holdt meg helt unna. Det er så markant forskjell mellom Phenom og Phenom II, at valget ikke er diskuterbart.

2. 1440 x 900 er moderat oppløsning, så her skulle det være greitt å få til OK ytelse med det meste.

Lenke til kommentar

forslag:

RAM: Kingston ValueRAM DDR2-800 4096 MB pris: 564,–

CPU: AMD Phenom II X2 550 Black Edition Pris: 740,–

HK: Asus M4A78 Pris: 542,–

GPU: Velg selv men 4850 eller gts 250 er vel ganske lik i ytelse ti lsamme pris. Begge kommer i 1gb versjon,

Dette er budsjett gaming da.

men cpuen holder god tritt

CPU test

Alle prisene er fra amentio. og totalen er 1846+ frakt og - gpu da.

Lenke til kommentar
GTA4 er et litt spesielt spill, som faktisk liker CPU-kraft. At det også er særdeles dårlig koda i PC-versjonen er en annen sak. Quad Core er fornuftig til dette.

Vedrørende oppsettene.

1. Gammel Phenom ville jeg holdt meg helt unna. Det er så markant forskjell mellom Phenom og Phenom II, at valget ikke er diskuterbart.

Ok.

2. 1440 x 900 er moderat oppløsning, så her skulle det være greitt å få til OK ytelse med det meste.

Ok, men da snakker du om skjermkortet kanskje.. ?

Tror jeg går for en Phenom II, og kanskje sparer litt inn på skjermkortet da.. ? Hva er "lillebroren" til 4850, som ligger nærmest i ytelse?

Lenke til kommentar

Tusen takk for forslag!:)

Hm.. litt svakere CPU (2 kjerner), og hvassere skjermkort?

Hva er viktigst for å kjøre GTA smooth?

Lenke til kommentar
forslag:

RAM: Kingston ValueRAM DDR2-800 4096 MB pris: 564,–

CPU: AMD Phenom II X2 550 Black Edition Pris: 740,–

HK: Asus M4A78 Pris: 542,–

GPU: Velg selv men 4850 eller gts 250 er vel ganske lik i ytelse ti lsamme pris. Begge kommer i 1gb versjon,

Dette er budsjett gaming da.

men cpuen holder god tritt

CPU test

Alle prisene er fra amentio. og totalen er 1846+ frakt og - gpu da.

Takk for forslag!

Jeg hadde tenkt å gå for ett Radeon, siden det visstnok er veldig bra for å levere lyd via HDMI.. ? Mens Nvidia er mye bedre støttet i Linux. Nå blir det kanskje ikke så aktuelt å kjøre Linux på denne maskinen siden den blir mest prioritert som spillemaskin.. menmen.

Endret av reidarbippe
Lenke til kommentar

ryktet har seg at alle 4xxx kortene skal ha mulighet til å transportere lyd over hdmi, men du må velge den korrekte avspillings enheten i sound panelet ditt. Elllers er det kun bilde.

windows 7 oem kommer nok som en ekstra kostand på 800-900 kroner ja.

Lenke til kommentar
ryktet har seg at alle 4xxx kortene skal ha mulighet til å transportere lyd over hdmi, men du må velge den korrekte avspillings enheten i sound panelet ditt. Elllers er det kun bilde.

Det høres logisk ut, ja.

windows 7 oem kommer nok som en ekstra kostand på 800-900 kroner ja.

Hvorfor? Pga lyd over HDMI?

Har engelsk XP Pro (riktig nok 32bit versjonen). Vil ikke den kunne brukes?

Lenke til kommentar
trodde bare du mente at vi ikke hadde tatt os med i prisen jeg da.

men når vi først er inne på OS.

er det en OEM versjon?

Husk du får bare 3gb ram ut av 32 bit OS.

Det er ikke en OEM versjon, men en "ekte" retail ver.

Jupp.. 32bits har problemer med å utnytte minnet, hence bare 2GB i pakken min. Mulig jeg slenger på en GB til, hvis jeg finner veldig rimelig minne.

Vil bare si tusen takk til alle som har svart!

..tror jeg har en ide om hva jeg bør gå for nå.

Lenke til kommentar

Som Bolson sier, GtAIV er et litt sært spill, det skalere anneledes enn spill flest.

Her ser du hvordan GTAIV skalerer med forskjellige cpu'er og skjermkort

Her ser du at dette spillet skalerer nesten linært med antall kjerner i cpu. Mens du ser at selv on 2 kjernene PHII 550 har 3,1 ghz klokkefrekvens , ja så skalere den opp ut av fan med phii 720 som har 3 kjerner men kun 2,8 ghz, og samme skalering opp er det til 4 kjerner med PHII 955.

Så du ser etter en 4 kjerne. Og akkurat i dette spillet yter jo selv 4850 bra, men ville forsøkt å fådd rom for 5770.

Lenke til kommentar

Har bestilt delene & oppdatert lista. Men prisguiden er såpass ræva, at to komponenter rett og slett ikke finnes i listene.

Skjermkortet og minnet, finner jeg bare hos amentio (der jeg betilte alt).

Fint at spillet utnytter 4kjerne bra, da kommer X4 955 til sin rett..

Sparte litt inn på skjermkortet, tenkte litt på ett 4870, men det er jo en budget-maskin! :)

Lenke til kommentar
trodde bare du mente at vi ikke hadde tatt os med i prisen jeg da.

men når vi først er inne på OS.

er det en OEM versjon?

Husk du får bare 3gb ram ut av 32 bit OS.

Det er ikke en OEM versjon, men en "ekte" retail ver.

Jupp.. 32bits har problemer med å utnytte minnet, hence bare 2GB i pakken min.

Har det forresten mye å si at XP bare støtter DirectX 9.0c? Skjermkortet støtter opptil.. DirectX 10?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Problemer!

Viser seg at den x4 955 prosessoren jeg kjøpte ikke er støttet på dette hovedkortet (ihvertfall ikke enda). Lurte meg grønn på hvorfor det poppet opp "CPU not supported" i oppstarten, selv ETTER at jeg hadde oppgradert til siste bios.

En titt i lista forklarer jo det..

Men.. går det an å bruke den allikevel.. ? Det er jo en Black Edition, kanskje jeg kan klokke den ned, så hk gjenkjenner den som en litt eldre type CPU.. ?

Hva kan skje hvis jeg installere win til tross for denne "CPU not supported", vil jeg ikke klare å boote inn i win før jeg får tak i en nyere BIOS? Vil jeg få en ustabil maskin ?

Oppdatering:

Nå "klokket" jeg den ned til 2Ghz (default er 3.0), ved å sette multiplier til 10x. Meldingen om "CPU not supported" kommer fortsatt, men jeg har satt BIOS til å gå videre uten å trykke på "F1".

Så.. here it goes! :ermm:

*Installere XP*

Endret av reidarbippe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...