Gå til innhold

Bruke scripts for Feh i Xubuntu - Basic

Anbefalte innlegg

Driver å lager en fotoramme av en gammel laptop. Har ikke noe erfaring med Linux i fra før, men Xubuntu er installert og oppe å går med Xfce. Har fått installert et slideshow prog. (feh) men sliter med å få til noen script som jeg fant her: http://thewares.net/item/33

Går ut ifra at det er en smal sak å få til om en kan basicen... men som sagt, ingen erfaring.

Disse scriptene har jeg lagt inn til nå (tror ikke jeg får bruk for flere heller)

cron_start_frame.sh

root@0[frame]# vi cron_start_frame.sh

#!/bin/sh

export DISPLAY=:0

# Start slide show
feh --quiet --recursive --randomize --full-screen --slideshow-delay 2 --hide-pointer /home/fotoramme/Dokumenter/photos/ &

/home/fotoramme/Dokumenter/cron_checkdir.sh

exit 0

cron_checkdir.sh

root@0[frame]# vi cron_checkdir.sh

#!/bin/sh
#monitor directory

mv /home/fotoramme/Dokumenter/photos.lst /home/fotoramme/Dokumenter/photos.last
ls -R /home/fotoramme/Dokumenter/photos > /home/fotoramme/Dokumenter/photos.lst
cmp --quiet /home/fotoramme/Dokumenter/photos.lst /home/fotoramme/Dokumenter/photos.last
exitcode=$?

if [ $exitcode -ne 0 ]; then
echo “New Files... Reloading Frame”
/home/fotoramme/Dokumenter/cron_reload_frame.sh
else
echo “Yawn...”
fi

exit 0

cron_reload_frame.sh

root@0[frame]# vi cron_reload_frame.sh

#!/bin/sh
#
export DISPLAY=:0

# Stop the currently running Slide show
killall feh 

sleep 1s

# Start slide show
feh --quiet --recursive --randomize --full-screen --slideshow-delay 2 --hide-pointer /home/fotoramme/Dokumenter/photos/ &

exit 0

"cron_start_frame.sh" har jeg lagt til i autostart, dette fungerer helt fint, viser bilder så snart pc'en har skudd seg på. Problemet mitt nå er å få chkdir scriptet til å fungere, det er dette som automatisk skal legge til nye bilder i slideshowet etter hvert som de blir lastet opp til mappen via nettverk.

Så hvordan får jeg dette til å fungere? Hvordan får jeg scriptene til å jobbe sammen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg høyreklikket på skrivebordet, under en av menyene fant jeg noen instillinger for hvilke programmer som skulle starte når jeg startet PC'en, her la jeg inn cron_start_frame.sh, aner ikke om det er rett å gjør det slik, men slideshowet startet iallefall...

Aha, får se litt på den linken du postet, takk for hjelp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...