StudioN Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Har bestemt meg for å kjøpe SLK900, men vet ikke hvilken vifte jeg skal velge. Dette skal kjøle en noe overklokket XP2500+ Barton. I den forbindelse søkte jeg litt her i forumet etter en passende vifte, og omtrent samtlige kunne anbefale papst-viftene i forskjellige modeller. Hvorfor er disse så bra? Hva med denne eller denne? For ikke å snakke om denne! Er det noe spesielt med papst som gjør dem så bra? Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 god kvalitet og stillegående (enkelte ihvertfall) Lenke til kommentar
StudioN Skrevet 26. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2003 De tre andre jeg linket til kan stille hastighet etter ønske. Er kvaliteten på de nevneverdig dårligere slik at papst er å foretrekke uansett? Lenke til kommentar
Goebbels Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 har selv 3 stk regulerbare enermax, og er fornøyd med disse. da jeg ikke har prøvd papst selv og dermed ikke hørt de, så kan jeg ikke uttale meg spesielt om lyd forskjeller, mest sansynlig drukner de i alt annen mas fra pc'n . men tviler på om kvaliteten er sinnsykt mye bedre i papst viftene. dessuten kan du sette inn en motsand til papst viftene slik at du kan regulere disse også.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Enermax er like bra kjører med to 120 mm på radisatoren og nedstilt er de ikke hørbar. Kvaliteten på disse er ikke dårligere enn paphst viftene og i tillegg får du mulighet til å regulere dem til det som passer best for deg. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 De erfaringene jeg har med paps,er at di er veldig stille,men så leverer di veldig lite luft også.Dette var noen litt eldre kabinett vifter,så det er mulig det har forandra seg. Jeg vil anbefale Enermax,Thermal take og Zalmann. Lenke til kommentar
StudioN Skrevet 26. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 26. mai 2003 Tror dere denne vil funke på SLK'en? Likte det pot. meteret. Modder det rett inn i 5 1/4 - dekselet Flytter den nok luft? Suge/blåse? Første gang jeg skal kjøpe separat kjøler/vifte serri.. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Jeg har prøvd 80mm vifter fra disse produsentene: Enermax, Zalman og Papst. - Enermax-viften var veldig fin den, det eneste problemet jeg hadde med den var at den laget litt ekle kulelager-lyder ved turtall så lave at lyden fra luftgjennomstrømmingen ikke overdøvde dette. - Zalman-viftene var kjedelige og veldig "standard". Grei kvalitet, litt for mye ulyd ved lavt turtall pga kulelageret. - Papst-viftene virket veldig solide og oser av kvalitet når du har dem i handa. Mindre støy vel lave turtall <- veldig fin til dette. Om Papst er verdt den høye prisen er jeg egentlig ikke helt sikker på. Colink ser unektelig bra ut med tanke på prisen, at det de er glidelager-basert <- bra for lav rpm, og at potiensmeter er inkludert. De erfaringene jeg har med paps,er at di er veldig stille,men så leverer di veldig lite luft også.Dette var noen litt eldre kabinett vifter,så det er mulig det har forandra seg. Papst har mange forskjellige vifter. Du har sikkert noen som roterer ganske sakte da vet du Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Du har sikkert noen som roterer ganske sakte da vet du ja sikkert Lenke til kommentar
StudioN Skrevet 27. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2003 Colink ser unektelig bra ut med tanke på prisen, at det de er glidelager-basert <- bra for lav rpm, og at potiensmeter er inkludert. Takker, da tar jeg en sånn! Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 kjører enermax 120mm i radiatoren. funker fett den. hdd bråker mer Lenke til kommentar
vegge Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg har bare prøvd Papst og Enermax 80mm vifter. Her er en gammel tråd der jeg tok opp problemet.. Enermaxviftene støyer! I dag er mine to Papstvifter og mine to Enermaxvifter nesten lydløse. Jeg kjører dem på meget lavt turtall..! Ingen tvil om at Enermax i utgangspunktet hadde en mye mer irriterende lyd. Men alt kommer jo an på de andre støykildene i PC-en din. Jeg har blitt mer og mer følsom for støy etter hvert.. Lykke til! Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg anbefaler Enermax. Har ikke prøvd papst, men Enermax er utrolig bra. Har 3 kabinettvifter og en strømforsyning med en enermax-vifte, og det eneste som lager lyd er CPU-viften. Er meget fornøyd med den. Holder forresten samme temperatur i kabinettet som det er i rommet.. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Er det noe spesielt med papst som gjør dem så bra? Jeg tror jeg har hatt det meste av vifter og Papst viftene gir fra seg en mer behagelig lyd enn mange andre. Dette skyldes ofte at de opererer på et lavere turtall, men det skyldes også at Papst viftene er bedre avbalansert. Det skal ikke mye vektforskjell til før det blir en ulyd av det. En annen ting er utforming av viftebladene og hvordan disse er i forhold til ramma. Nå synes ikke jeg man skal overdrive forskjellen i vifter, det er ikke snakk om noen enorm forskjell, men Papst skikkelig industrivifter og er et sikkert og godt valg. Derfor anbefales de. Lenke til kommentar
AMDguru1 Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Altså Papst er BMW, og de andre er Opel.. :smile: Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Min erfaring er at du stort sett kan glemme hvilket navn som står på vifta! Det som avgjør støyen er etter min mening i praksis KUN effekten. Et praktisk eksempel på dette er en Papst 80mm 79m3/t 2,8W opp mot en Biltema 2,5W. I den grad jeg greide å høre noen forskjell, så bråket Papst-vifta mer! Edit: Biltemavifta er selvfølgelig en 80mm vifte Heller aids enn Opel, og BMW er for våre nye landsmenn... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå