Gå til innhold

Problemer med NAT (internettilkobling)

Blodappelsin

Anbefalte innlegg

Okei, nå har jeg opplevd noe rart.

Jeg sitter sammen med en kompis, med hver vår PS3, vi har spilt masse MW2 sammen de siste dagene, alt har fungert smertefritt. Begge to har sittet med NAT 2. Vi tok en times pause, og skulle til å spille mer. Det fungerer fint for han, han sitter fortsatt med NAt 2, men jeg har plutselig av en eller annen grunn fått NAT 3. Det fører til at jeg ikke får vært i party i MW2, blant annet. Vi er tilkoblet trådløst, til SAMME ROUTER.

Mitt spørsmål er, hvordan i all verden er det mulig at vi har forskjellig NAT, på tross av at vi er koblet til samme router? Og hvordan skifter NAT fra 3 til 2 uten videre?

Hadde satt ekstremt stor pris på om noen klarte å hjelpe meg med dette. Det irriterer meg vannvittig mye at jeg ikke kan være i party med noen lenger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som en del har dette problemet når de prøver å koble til flere Xbox 360s / PS3 på samme ruter, hadde det selv for noen uker siden, og det var vanskelig å finne noen god løsning som folk var enige i at fungerte, dessverre. Poster bare noen småtinger under som jeg fant da jeg surfet rundt, men ingen ting fungerte for meg da jeg prøvde..

- Prøv og restart både Ruter og modem i ca. 5min. Skru på begge enhetene og se hva som kommer opp. Hvis dere nå begge har NAT 2 så vil det nok ikke vare så veldig lenge, men kan jo hende dere er heldige.

- Kan personen som har NAT 2 invitere NAT 3 personen, og finner dere lett andre å spille mot? Hvis ja så kan dere også sjekke om dere har forskjellig Ping på scoreboardet. Dette funket egentlig av en eller annen grunn for oss, men det var ikke helt dette vi ønsket så vi prøvde videre..

- Er uPnP skrudd på i Routeren? Hvis ikke skru på uPnP, restart routeren hvis den ikke gjør det av selg selv og se hva som skjer..

- Hvis dette ikke hjalp kan du prøve å åpne porter.. Gå inn på router instillinger, og under Virtual Servers / Port Forwarding / Port Triggering litt avhengig av hva slags ruter du har, og åpne følgene porter:

TCP 80

TCP 443

TCP 5223

UDP 3478

UDP 3479

UDP 3658

The ports above are the PSN ports, some online games also require extra ports to be open.

TCP 9293

TCP 10070-10080

UDP 10070

Skriv in IPen til en av PS3ene bak.. Gå så under DMZ, og sett IP adressen til den andre PS3en der, å se om det hjalp. Hvis uPnP er på, kan du prøve å skru av dette hvis du begynner med Port Forwarding, men vet ikke om det vil gi noe utslag..

Et problem med Port Forwarding vil være at routeren mest sannsynligvis gir Dynamisk IP adresser til enhetene koblet til, og de blir som regel slettet etter noen dager / når ruteren blir startet på nytt.. Så hvis dette fungerte kan det være lurt å gi PS3ene en fast IP adresse..

Fant selv ikke noe som løste problemet for oss, men siden vi brukte 2 Xbox 360 var det litt enklere, siden vi kunne finne en Ruter merket "Works with Windows Live / Vista / Windows 7", og de skulle støtte flere Xboxer på samme nettverk.. Kjøpte selv en D-Link 655, som ga begge Xboxene NAT 1 uten å måtte tukle med noen innstillinger:) Kanskje noen på forumet vet om noen rutere som støtter flere PS3er samtidig, og kan poste noen anbefalinger.

Lenke til kommentar

Takk for hjelp. Har fått fikset det nå, kort fortalt omtrent slik som dette;

Restart hjalp ikke, og UPnP var skrudd på i routeren, men vi fikk fortsatt ikke UPnP på PS3. Etter litt fikling med routeren, så fikk begge NAT 3. Vi prøvde da å åpne portene, og koblet dette sammen med en PS3, altså la til IPen til en av PS3ene. Det er dynamisk IP her, men det funket ikke det heller, og i tillegg skiftet IPen til PS3en omtrent hver gang vi koblet til nettet på nytt. Vi åpnet portene for begge PS3ene, og da skar det seg fullstendig. Skjedde et eller annet feil på routeren, den hang seg opp litt akkurat da vi skulle legge til den siste porten, og den la til den porten utrolig mange ganger, sikkert bortimot tusen ganger. Det førte til en slags overbelastning for routeren, og den resatte seg fullstendig. Alt ble slettet, ingen innstillinger ble lagret, så vi var pent nødt til å opprettte det trådløse nettverket på nytt. Det gjorde min kompis, er litt usikker på akkurat hvilke innstillinger han opprettet det med, men han mente han brukte akkurat de samme som var i det opprinnelige nettverket. Dette løste hele problemet, og nå fungerer det utmerket. UPnP fungerer som det skal, har ikke vært nødvendig å åpne noen porter. Håper bare det holder seg slik nå.

Takk for hjelpen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...