Gå til innhold

Foreldrepenger, dagpenger, lønn m.m.


d1nosaur1984

Anbefalte innlegg

Mulig jeg poster i feil kategori her nå, men isåfall er det vel ikke værre enn å flytte tråden til Familie og Barn-forumet. :-)

 

Tingen er at samboeren min nå er gravid, og forventet termin er i midten av juli. Hun sluttet i jobben sin da vi flyttet sammen, og går nå på dagpenger fra NAV. Jeg har også lest at foreldrepenger utbetales selv om man går på dagpenger, så det er helt greit.

 

Jeg derimot, er i full jobb. Spørsmålet mitt er som følger: kan jeg ta permisjon fra jobben og motta foreldrepenger selv om samboeren min er hjemmeværende? Isåfall; hvor lenge, og hvor mange prosent av nåværende lønn? Jeg synes det er forferdelig vanskelig å vite hva man har rett på eller ikke i denne økonomiske jungelen.

 

Om noen hadde hatt noe informasjon å komme med, eller noen lenker til nyttige sider med informasjon (nav.no utelatt) hadde jeg vært fryktelig takknemlig for dette.

 

PS! Én ting til - samboeren min mottar i underkant av 8000 kroner i mnd i dagpenger, og hun mener hun har hørt at hun egentlig skulle hatt litt mer, siden hun har ei lita jente fra før av. Stemmer dette?

 

Mvh

Crimson_Viper

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel i teorien så kan du ta ut permisjon på lik linje som mor, med unntak av de første ukene som er tilagt mor.

Hvis samboeren din retter seg til gjeldene krav for å motta dagpenger, så ser jeg heller ingen grunn til at hun ikke skal få det.

Husk at utbetalingen av dagpenger ikke varer evig..

 

Hvis mor har delt omsorg for sin datter, så mener jeg at det er rundt 17 kr dagen hun skal ha ekstra.

Endret av C-angel
Lenke til kommentar
Vel i teorien så kan du ta ut permisjon på lik linje som mor, med unntak av de første ukene som er tilagt mor.

Hvis samboeren din retter seg til gjeldene krav for å motta dagpenger, så ser jeg heller ingen grunn til at hun ikke skal få det.

Husk at utbetalingen av dagpenger ikke varer evig((er vel rundt maks 1,5 år).

 

Hvis mor har delt omsorg for sin datter, så mener jeg at det er rundt 17 kr dagen hun skal ha ekstra.

 

Takk for kjapt svar!

 

Dagpengene hennes skulle vare i 104 uker (2 år), så det er vel innenfor denne marginen for vår skyld :-)

Hun innfrir selvsagt samtlige krav for å motta dagpenger, så da er det flott at du ikke ser noen problemer her også.

 

Hun er eneforsørger for barnet, da far aldri er nevnt i noen som helst papirer. Selv om det ikke er rare summen, er det kanskje greit å ta en tur nedom NAV for å få rettet opp i dette også.

 

Takk for god informasjon! :)

Lenke til kommentar

Dette med foreldrepenger er ikke alltid like rett-frem.

 

Det står endel på NAV sine sider, men informasjonen er godt gjemt.

 

Kort fortalt er det krav om at mor har opptjent rett til foreldrepenger for at far skal få sin kvote. Det har jo tydeligvis din samboer :)

Da har du som far krav på 10 uker pappaperm. Om du ikke tar ut dette blir de "borte", mor kan ikke overta disse ukene.

 

Når man søker om foreldrepenger må man velge om man ønsker full stønad i 46 uker eller 80% stønad i 56 uker. Dette gjelder for både mor og far og kan ikke endres underveis.

Legg merke til at man får mer totalt utbetalt om man velger full stønad. Man har uansett krav på (ubetalt) permisjon etter fødselen, så om man har nok økonomisk styring vil det lønne seg å velge full stønad i 46 uker og så ubetalt permisjon i ti uker ;)

 

Dersom du ønsker å ta ut mer enn 10 uker pappaperm (altså overta noe av mors permisjon) er det krav om at mor går tilbake i jobb (eller utdanning). Etter hva jeg kan se vil ikke dagpenger gjelde her, men jeg ville hørt med NAV - det kan hende de har noen unntak.

 

Håper dette var sånn nogenlunde forståelig ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...