Gå til innhold

Kaldt vær, halebelte til helikopter og eletrostatikk.


Anbefalte innlegg

Som kanskje noen av dere vet flyr jeg RC heli på fritiden.

Har holdt på siden i fjord sommer så har vært borti mye av hvilken problemer man kan komme borti.

I dag var da første flyturen for vinteren med 5 minus på graderstokken og ellers krystallklart vær med solk og vindstille vær.

Jeg flyr da elheli og datt borti et problem jeg ikke har møtt på før i dag.

Midt under første batteripakken dør heliet i lufta et sekund eller 2 før det livner til igjen, men før jeg rekker å få landet så skjer det igjen flere ganger på rad og ned i bakken går det så hundrelappene flagrer.

 

Saken er at halerotoren drives av et halebelte som går inni halebomen som i praksis er en vandergraf generator med potensiale for å generere høye spenninger som kan slå ut mottakeren, noe jeg misstenker i dette tilfellet uten å utdype dette nærmere en at heliet har flydd uproblematisk siden i sommer.

 

Halen består av en stålaksling lagert opp i en aluminiumsboks klemt fast på et anodisert aluminiumsrør.

Bomen igjen er klemt fast i en anodisert aluminiumsklemme skrudd fast i ramma på heliet.

Har megget hele arrangementet og kommet fram til at det er 50 Mohm i motstand i anodiseringen mellom haleblokk og feste så selv om halebomen er i aluminium leder den ikke strøm.

 

Saken er at jeg ønsker å bli kvitt den statiske ladningen som bygger seg opp og lurer på om utgjevning av begge sidene av halebomen med motorfestet vil eliminere statisk oppbygging eller må det behandling av beltet til for å få bukt med problemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg har hørt litt om dette med statisk elektrisitet, halebommer og kaldt vær. Men, litt off topic, hva er forutsetningene for at dette er et problem?

 

Har et mindre 450 selv som eg fløy et par pakker på her om dagen. Da var det ca +2-4 grader. Dette var ikke et problem da.

Lenke til kommentar

Statiske oppbygginger i haleboomen er ikke noe nytt og forutsetningene for at det skal kunne danne seg opp statiske ladninger der bak er et knusktørt halebelte i et 100% ikke ledende materiale og en pickup for å ta ut elektronene.

Nå flyr jeg uten strammer hjul der bak som gjør at beltet såvidt subber borti øverkanten av haleboksen og det kan vel være stedet elektronene plukkes opp fra beltet.

 

Nå har jeg utgjevnet bakenden av heloboomen, haleblokka, motorfestet og mastlagrene samtidig med å ha sauset halebeltet i silikonspray.

Det virker i hvertfall som mye av heliet er utgjevnet nå når jeg går over med et ohm meter.

Noe dritt med anodisering av aluminiumsdeler for det fungerer som isolasjon.

Lenke til kommentar

Utrolig snedig. :|

Har ikke noe særlig peiling på triboelektrisk fenomen , utenom at jeg har bygd en liten semi-suksessfull VDG-generator.

 

Hørte forresten om noen som lagde en rullestol til bruk i metalldetektorer på flyplasser. Følgelig kunne den ikke lages i metall, og div plastrør ble benyttet. Sikkert med glidelager i teflon for å lagre opp hjulene.

Resultatet var i alle fall at første bruker fikk en hårreisende opplevelse.

Problemet ble hvist ordnet med å jorde stolen med noe slags karbon-matreale.

Sprøtt.

Endret av Arex_x
Lenke til kommentar

Angående rullestolen så kunnde de ha benyttet kjeramiske lager istedenfor nylonlager for å fikse den biten.

Når det kommer til karbonfiber er det et delvis ledende materiale så jeg skjønner sånsett hvordan man kunne unngå statiske problemer med bruk at det.

Man kunne også ha løst problemet med å ha hengt ned en liten gummistrimmel i ledende gummi.

Men det ser ut som de løste biffen.

 

Skal få finjustert heliet i hveld under innendørsflyging med flyklubben før jeg tar det ut i kulda.

Det er greit å vite at alt mekanisk fungerer somd et skal før man skal teste ut statiske egenskaper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...