Gå til innhold

Partibarometer for desember og januar 2009/10

115 stemmer

1. 1. Hvilket parti ville du stemt på om det var Stortingsvalg i dag?

• Demokratene
      0
    • Det Liberale Folkeparti
      22
    • Det Norske Arbeiderparti
      4
    • Fremskrittspartiet
      19
    • Høyre
      21
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Kystpartiet
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      0
    • Norges Kommunistiske Parti
      3
    • Rødt
      9
    • Senterpartiet
      4
    • Sosialistisk Venstreparti
      9
    • Venstre
      19
    • Annet
      0
    • Blankt
      1
    • Ville ikke stemt
      2
  2. 2. Hvilket parti liker du minst?

• Demokratene
      3
    • Det Liberale Folkeparti
      4
      14
    • Fremskrittspartiet
      35
    • Høyre
      0
    • Kristelig Folkeparti
      3
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      1
    • Norges Kommunistiske Parti
      7
    • Rødt
      6
    • Senterpartiet
      1
      35
    • Venstre
      1
    • Annet
      1
    • Vet ikke/ingen formening
      4
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

• Ap og Høyre
      3
    • AP og Venstre
      6
    • AP, SV og SP
      4
    • AP og SV
      9
    • AP og SP
      0
    • AP og KRF
      0
    • AP, SP og KRF
      1
    • Venstre, KRF og SP
      2
    • Venstre, KRF og Høyre
      3
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      12
    • Høyre og FRP
      30
    • Høyre, FRP og Venstre
      4
    • Høyre, FRP og KRF
      6
    • FRP og KRF
      1
    • FRP og Venstre
      0
    • Høyre, Venstre, Frp og Krf
      3
    • AP, Venstre og Høyre
      8
    • AP, SP og Venstre
      3
    • Ingen av de nevnte
      17
      2
  4. 4. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)?

25
    • Fremskrittspartiet
      39
    • Høyre
      51
    • Kristelig Folkeparti
      6
    • Senterpartiet
      10
      18
    • Venstre
      38
    • Ingen av de nevnte
      22
      1
  5. 5. Har du endret politisk ståsted siden november?

• Ja
      14
    • Nei
      99
      2
  6. 6. Er du redd fire nye år med Jens vil ramme deg i negativ rettning

• Ja
      70
    • Nei
      36
      9

Anbefalte innlegg

Dette partibarometeret er representativ for desember og januar 2009/10 og stenges i slutten av januar. Opprettes ny ved månedskifte. Nå som det er mulig med flere avstemninger i en tråd er det utvidet til også å gjelde hvilket parti man minst liker og hvilken samarbeidsregjering som er mest ønsket (her er det mye teoretiske løsninger og alle er åpenbart ikke aktuelle i praksis nå). I tillegg kan man svare på om man har endret politisk ståsted (dvs. skiftet parti man stemmer på). Det er også mulig til å krysse av på hvilken partier som er aktuelle, her kan man krysse av på flere alternativer. Har også lagt ved potensielle hjertesaker i spørreundersøkelsen.

Hva og hvorfor?

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd, eventuelt kan vi flytte/skille ut diskusjoner som naturlig oppstår om nødvendig. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

Tidligere partibarometre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Har forsåvidt endret standpunkt, men ikke mye.

Men jeg har endret hat-partiet mitt til AP (fra SV).

APs uttalelser i det siste skremmer meg. F.eks det om at single jenter skal få lov til å bli gravide. Hallo! Jeg er også singel, begynner å bli gammel, har jobb, jeg skulle gjerne hatt en unge jeg også, men jomfru (bortimot) som jeg er, så er sjansen null til at jeg skulle være så heldig. Men hadde jeg vært en dame? Null problem, sæd hadde man fått gratis på nærmeste sykehus, donoren betaler alt, staten betaler for utgiftene som en unge bringer meg seg. Jenta er jo singel, stakkars... Likestilling når sa du?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Siste spørsmålet er ledende.

Edit (på forespørsel) :

Er du redd fire nye år med Jens vil ramme deg i negativ rettning

(Det skrives forresten "retning")

Hele 3 stk. negasjoner. Legg merke til at ordentlige barometer ikke driver med slikt, da utfallet ofte farges av spørsmålene.

Ett ikke-ledende spørsmål kunne vært stilt slik:

Du har en formening om at inneværende regjeringsperiode, altså fire neste år vil for deg oppleves:

positivt, negativt, ingen formening.

Edit2: Hvorfor er et tilbud som bare gis til jenter værre enn motsvarende tilbud til ingen? Er det et problem at ordningen skaper kjønnsforskjeller eller er ordningen i seg selv problematisk? Argumentasjonen din spriker litt her.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Kort svar, uten at jeg har gjennomtenkt det; Selve ordningen.

At man får et barn - med den glede, ansvar og smerte det måtte medføre mener jeg er feil. Jeg foretrekker naturmetoden så langt det lar seg gjøre og synes ikke at staten skal overstyre naturens gang i så stor grad som det forslaget foreslår.

Med andre ord; de som er barnløse, og da mener jeg eksempelvis mann og kvinne, som har prøvd å få barn i lengre periode og som ikke får det til - ja, de kan få hjelp (prøverørsbarn. Jeg vedder på at det var mye debatt da det var nytt). Hovedpoenget mitt er at de er et par. De står sammen som to foreldre.

At ei jente-ypling på kanskje 21 år, uheldig med kjærlighetslivet og sier til staten "jeg vil også ha ei unge" bare skal få det sånn helt uten videre? Jeg er ikke enig i den tankegangen. Alt som trengs er litt nedfrysset sæd, å bære fram barnet gjør hun selv.

Samme for menn også. En mann på 29 år, uheldig med kjærlighetslivet og sier til staten "jeg vil også ha et avkom" bare skal få det sånn helt uten videre? Jeg om jeg er mann og barnløs, så er jeg ikke enig i tankegangen. Alt som som trengs er en surrogatmor, å fremskaffe sæden gjør mannen selv.

Altså mener jeg at det er ikke kjønnsforskjeller. Nå sier ikke AP noenting om de single menn der ute, og det hadde de nok ikke i tankene i det hele tatt heller.

Igjen, det er nok ordningen som jeg reagerer mest på. Jeg reagerer ganske lite på nyheter og utspill, selv om jeg er littegranne interessert i politikk, men jeg reagerer altså på denne AP-uttalelsen.

Og hvis man skal se stort på det, så er AP-utspillet klimafientlig :)

Lenke til kommentar

Surrogatmødre er jo mye vanskeligere å oppdrive, men det er vel ikke ulovlig på privat basis eller å ordne det utenlands? Jamfør hvordan homofile og lesbiske innordner seg.

Kan tenke meg at nettopp prøverørsordningen er forløperen til at partnerløse eller de med sterile partnere nå kan nyttegjøre seg av sædbankene. Surrogatmødre tror jeg blir neste naturlige utvikling i så måte.

Til forskjell fra vanlig fødte barn er det akkurat like klimavennlig. Det er ikke for få nordmenn her i landet, snarere tvert om hvis vi skal sammenligne oss med resten av verden, derav bør man, hvis man først skal sette barn til verden, føde og oppfostre barn nettopp her.

Hvis begge parter oppfyller de kravene som stilles er det ingenting i veien for at dette er anti-darwinistisk med de ulemper det måtte medføre.

Edit: Hensynet til barna med bare en forelder synes jeg er legitimt. Kanskje man kunne arrangere det slik at de som ønsker å være aleneforeldre kunne møtes på klinikken og dele foreldreansvaret en periode av gangen. Ellers er forresten fosterhjemsordningen fin for dem som vil ha barn, men ikke deres egne. Man får faktisk betalt for å være fosterhjem, det kan enslige også være. Da blir hensynet til to foreldre plutselig ikke så viktig, fordi barn i institusjon ofte har det værre / ingen av delene.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hadde helt glemt å stemme i denne.

Stemmer som jeg har gjort tidligere, Høyre.

Til min gleder ser jeg at det er flere og flere som gjør det.

På siste spm "Er du redd fire nye år med Jens vil ramme deg i negativ rettning", så stemte jeg ja, selv om jeg ikke tror det kommer til å ramme meg spesifikt, men noen familien min og en god kompis kommer nok direkte å merke det.

Lenke til kommentar
SV - Mykkje skattar og avgifter= Det liberale folkepartiet.

Så SV er for nedleggelse av velferdsstaten og full individuell frihet i tråd med opplysningstidstradisjonen, men bare med haugevis av skatter og avgifter uten noen spesiell grunn og stikk i strid med deres prinsipper? Eller var det du sa en grov forenkling uten noe som helst hensyn til underliggende filosofi og haugevis av andre faktorer?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...