Vikdal Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hei Jeg skal bli pappa 5. desember (i følge termin hvertfall) og har i den forbindelse tenkt å kjøpe videokamera for å kunne filme vesla litt På sikt vil jo kameraet bli brukt i barnedåp og ikke minst på juleavslutninger osv i barnehage og skole. I tillegg skal vi gifte oss til sommeren så det vil vel mest sannsynlig bli brukt til å dekke bryllupet også. Jeg har kikket litt på nett etter alternativer og også vært innom FotoVideo i Møllergata (Oslo) og sett litt. Der ble jeg vist noen kameraer fra Canon som for min del så mer enn bra nok ut. Sammen med butikkmedarbeideres kom jeg frem til at Canon Legria HF200 kunne være noe for meg (evt HF20 som jo er samme kameraet, men med 32GB innebygget minne). Jeg har nå i helgen lest litt på nett om kameraet, og gjevnt over virker det som det skal være et kamera som bør dekke mine behov, men det dukker også ofte opp referanser til HF100 kameraet (og HF s10). Bør jeg vurdere dette kameraet istede ? Så vidt jeg har lest så er det en annen (bedre ?) bildebrikke som sitter i dette, samt at det i tilegg har en større meny og innstillingsmuligheter. Innstillingsmuliheter osv vet jeg ikke om jeg kommer til å benytte meg så mye av, for å være helt ærlig. Jeg har et dSLR kamera idag som jeg ikke er noen avansert bruker av, men det hender jeg utforsker litt. Tidligere har jeg ofte endt opp med å kjøpe noe (hva det enn måtte være) som viser seg å være mye mer avansert enn hva jeg strengt tatt har behov for, så jeg tenkte å kanskje prøve å unngå det denne gangen. Høres HF200/s20 ut til å dekke mine behov ? Bør jeg vurdere å gå opp en modell (HF100/s10) ? Dersom det skulle bli førstnevnte så tror jeg at jeg kommer til å kjøpe modellen uten integrert minne, da jeg ikke synes prisforskjellen på disse kan forsvares med minnemengden. Spesielt ikke når det er såpass liten forskjell mellom HF100 og s10. Lenke til kommentar
rogema Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Er litt i samme båt som deg.Skal kjøpe meg en av disse og lurer på det samme.Det jeg har lest meg frem til at det er bedre(mindre støy i svak belysning)på HF S100. Så spørsmålet er vel er HF 200 dårlig på svak belysning og er det noen forskjell på disse i når man filmer i dagslys? Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 30. november 2009 Forfatter Del Skrevet 30. november 2009 Hei rogema I dagslys så vil jeg tro at begge kameraene gjør en like god jobb. Det interessante vel i hvilket type lys man begynner å se noen forskjell på de to kameraene. Tenker da på f.eks på fremtidige skuespill som skal filmes, hvor salen er mørk og scenen er opplyst osv Sambo synes forøvrig at hun begynner å merke nye rare ting med magen, så for alt jeg vet så haster det nå med å få en avklaring på denne saken Termin er som sagt til lørdag Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 28. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 28. desember 2009 Hei igjen Tenkte bare å opplyse om at jeg endte opp med å kjøpe Legria HF S10 og er strålende fornøyd så langt. Har blitt brukt til litt filming inne, både i dagslys og på ettermiddag/kveld (f.eks julaften). Forøvrig så ble vesla født 08.12 kl 05:42 Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Gratulerer med nytt kamera og baby Jeg har selv en HF-S100 (den uten innebygget minne). Et lite tips er å bruke 25p Cine mode. Du får bedre lysfølsomhet. Dessuten ser det ut som auto-modusen har en tendens til å brenne ut himmelen. Cine mode ser penere ut. Noe annet irriterende i auto-mode er at kamera dropper lukkerhastigheten ned på 1/6 hvis det blir mørkt. Med Cine mode og 25p låses den til 1/25. Å slå på zebra-striper er også et must, mener jeg. Lenke til kommentar
Vikdal Skrevet 30. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 30. desember 2009 Takk for tipsene Jeg holder fortsatt på å utforske kameraene, så jeg skal få testet det her litt etterhvert. Lenke til kommentar
oddmanil Skrevet 31. desember 2009 Del Skrevet 31. desember 2009 (endret) Gratulerer med nytt kamera og baby Jeg har selv en HF-S100 (den uten innebygget minne). Et lite tips er å bruke 25p Cine mode. Du får bedre lysfølsomhet. Dessuten ser det ut som auto-modusen har en tendens til å brenne ut himmelen. Cine mode ser penere ut. Noe annet irriterende i auto-mode er at kamera dropper lukkerhastigheten ned på 1/6 hvis det blir mørkt. Med Cine mode og 25p låses den til 1/25. Å slå på zebra-striper er også et must, mener jeg. Panorer minst mulig i 25p. Eller så blir bakgrunnen lett hakkete. 25p er bra til PC monotor, internett som youtube, ikke behov for de-interlace. CineMode har store fordeler, men oxo noen ulemper. Behov for oppskarping, og litt fargekorrigering. Litt som RAW-format, behov for etterarbeid, men da får man oxo et mer detaljrikt resultat enn i andre modus. Spesielt i de helt mørke og helt lyse områder, f.eks. sol på nysnø og mørke detaljer samtidig. Zebra kan settes til 100% i Cinemode uten fare for "brenning". I Sony Vegas blir oftest skarpheten den samme om opptak i Cinemode settes til Sharpen 0.400, som vanlig modus settes til Sharpen 0.000 (det betyr minimun sharpen, altså ikke "ingen"). er 25p og Cinemode og Sharpen 0.500. Denne er 25p og Cinemode uten Sharpen. Endret 31. desember 2009 av oddmanil Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå