Enya Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Er denne 90mm godt objektiv til macrofotografering for en nybegynner? Har tilbud om 2500,- for ett brukt objektiv. Som nybegynner blir det vel fotografering av alt fra blomst og insekt til portrett. Bør jeg slå til, eller finst det bedre alternativ til så lav pris? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Såfremt obejtkivet er ikke er defekt, så er det bare å slå til. Tom Lenke til kommentar
Enya Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Takk for svar tomsi42 Vet du noe om de optiske ytelsene kontra nyere macro objektiv i 5k klassen? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Tamron 90mm har fått godt skussmål i de testene jeg har sett. Det er mulig at Sigma 105mm og Tokina 100mm er noe skarpere; men det er små forskjeller. Det er vel også noen forskjeller i byggekvalitet. Tom Lenke til kommentar
Enya Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Da blir det nok en Tamron 90mm på meg. Som fattig sutdent er det dessverre ikke mye penger å rutte med for tiden... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hvis objektivet er i god stand og fokuserer riktig er prisen helt grei,90mm er midt på treet angående hva du skal fotografere. Har det selv og er fornøyd,men det krever litt av fotografen da du har veldig liten dybde i macroobjektiver. Du burde også skaffe deg et godt stativ til macrofotografering. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Mitt er hvertfall så skarpt som det kan få blitt, om Sigma sin 105 er skarpere må forskjellene være ekstremt små. Byggekvaliteten er det heller ingenting å si på. Når det er sagt så mistenker jeg at Sigma sin 105 har litt finere bokeh, men den er ikke gale på Tamronen heller. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Dette objektivet er like godt som andre i samme prisklasse for makrofotografering. Noen vil vel kanskje si at 90 mm gir for kort arbeidsavstand hvis du skal fotografere fluer og annet bugs, men har sett mange fine bilder tatt med dette objektivet. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Den mest merkbare forskjellen mellom Sigmas 105mm og Tamrons 90mm er at Sigmaen føles litt mer solid. Tamronen er godt skrudd sammen, men som mange andre objektiver fra produsenten, legges det ikke skjul på at plast er plast. Lenke til kommentar
knut-eirik Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 Hvis objektivet er i god stand og fokuserer riktig er prisen helt grei,90mm er midt på treet angående hva du skal fotografere.Har det selv og er fornøyd,men det krever litt av fotografen da du har veldig liten dybde i macroobjektiver. Du burde også skaffe deg et godt stativ til macrofotografering. Støtter denne, tror ikke forskjellen er allverden, har selv et tamron 90mm og det er skarpt! 2500,- er heller ingen upris men som det er nevnt så er det greit å ha et stativ da du fort mister fokus om du beveger deg ørlite. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå