Gå til innhold

Hvordan rapportere svart arbeid anonymt?

Teac

Anbefalte innlegg

Lavmål å "gjøre slikt mot andre"? For en råtten holdning folk her har. Jeg ser ingenting galt i å rapportere om man mistenker skattesnylting, svart arbeid eller lignende. Om ikke annet, så bare for å sørge for at polakkene (både i dette tilfellet og generelt) får bedre arbeidsvilkår (HMS-regler osv. følges). Det er dessuten grunnleggende galt å ikke betale skatt og lignende.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det kommer håndtverkere en lørdag med uniformert bil er slettes ingen garanti på at det dreier seg om kvitt arbeid.

Har selv avdekket svarte rørleggere ved en tilfeldighet.

Snakket tilfeldigvis med arbeidsgiveren deres om arbeidsmengde og sammarbeid og sa jeg hadde møtt på et par av deres rørleggere en kveld hos en kunde i uniformert bil og arbidsklær med logo.

Gjett hva?

De jobba svart.

Uansett om du raporterer dette og det viser seg at det var hvite polakker så stoppes jo en eventuell etterforskning.

Det er når melet i posen ikke er rent at det begynner å bli ubehagelig.

Lenke til kommentar

Nå var ikke dette ment som en for eller mot tråd. I tillegg har dere ingen grunnlag til å påstå at jeg er misunnelig, grinete eller idiot for å gjøre det jeg gjør. Jeg er egentlig ingen person som rapporterer slik som dette, men situasjonen tatt i betraktning føler jeg at det er det rette å gjøre. Synes det er skremmende at folk synes det jeg gjør er lavmål. Hvordan tror dere samfunnet hadde vært om alle skulle latt være å betale skatt eller bare fyllekjørt bittelitt. En kriminell handling er en kriminell handling uansett hvor stor den måtte være. Selv tror jeg det er svært liten kjangs for at politiet/skattemyndighetene tar tak i slike saker på grunn av alt arbeidet med å skaffe tilstrekkelig med bevis.

Når det gjeldet dette med firmabil så har naboen inne en gravemaskinfører med gravemaskin i helgene. Noen timer på lørdagene. Hvorfor akkurat på lørdager når resten av uka kan brukes. Tviler på at det er billigst å leie inn gravemaskin på lørdager fra kl.9 til kl.16... At det er svart arbeid er jeg nesten hundre prosent sikker på, men om det skjer noe tviler jeg sterkt på.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Vell grunnen til at jeg synes det er lavmål er om man tenker seg at hvis det var deg i den situasjonen. Du har ikke penger nok til å gi barna dine middag, hvordan ville du ha likt å bli behandlet som en kriminell.

Hvis man er kriminell må man vel tåle å bli behandlet som en?

Om man ikke tjener nok penger i den ordinære jobben til å få endene til å møtes finnes det faktisk andre løsninger enn å jobbe svart..

Som andre har svart, naboen har ingenting å frykte dersom det ikke jobbes svart. Om det jobbes svart får både naboen og håndtverkeren som fortjent. Håper myndighetene undersøker saken når du rapporterer den TS :)

Lenke til kommentar
Tviler på at det er billigst å leie inn gravemaskin på lørdager fra kl.9 til kl.16...

Det tror jeg det er, for ellers blir den bare stående ubrukt. Det logiske er å ta høyest pris når alle ønsker å bruke dem (hverdager). Lønnen kan derimot godt være høyere i helgen.

Lenke til kommentar
Vell grunnen til at jeg synes det er lavmål er om man tenker seg at hvis det var deg i den situasjonen. Du har ikke penger nok til å gi barna dine middag, hvordan ville du ha likt å bli behandlet som en kriminell.

Å drive med stortsilt svindel er enda større lavmål dersom man skal bruke et slikt ord. Om man driver med pengesvindel vet man at man gjør noe alvorlig galt og man må forvente at man kan bli anmeldt for slike forhold.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du ødelegge en persons liv? Synes du det er gøy?

Noen måneder med pallespikring og en saftig bot er ikke å ødelegge en persons liv. Og det er bare om det er store beløp som er svart. Kjipt ja, men du overlever det. Hadde det vært livsvarig fengsel hadde det nok vært mange som droppet å gjøre noe svart.

Da synes jeg naboen også skal følge diverse hms-regler og betale skatten sin.

Hvis arbeiderne ikke er forsvarlig sikret osv. er vel dette en sak for arbeidstilsynet?

Lenke til kommentar

Å drive med stortsilt svindel er enda større lavmål dersom man skal bruke et slikt ord. Om man driver med pengesvindel vet man at man gjør noe alvorlig galt og man må forvente at man kan bli anmeldt for slike forhold.

Nå er det ingen vanlige, undermiddelklasse folk som har som mål å mening å tjene millioner på å jobbe svart. De gjør det for å overleve.

Når det kommer til folk som gjør det for å bli millionær har jeg like liten toleranse som dere andre.

De fleste vil ikke jobbe svart. De vil bli behandlet med respekt osv. men hvordan skal de klare det? Finnes det noen hjelpemidler som hjelper folk som disse?

Lenke til kommentar

Har jeg en kompis som f.eks er rørlegger og som tilbyr meg å gjøre en jobb til kompispris og tatt det utenfor arbeidstid, så ser jeg virkelig ikke det store med det.

Men skjønner jo det er mange her inne som ville stått på kravet om at jobben skulle betales fullpris og gå de riktige veiene først.

Lenke til kommentar
Har jeg en kompis som f.eks er rørlegger og som tilbyr meg å gjøre en jobb til kompispris og tatt det utenfor arbeidstid, så ser jeg virkelig ikke det store med det.

Men skjønner jo det er mange her inne som ville stått på kravet om at jobben skulle betales fullpris og gå de riktige veiene først.

Implisitt så sier du at du ikke forstår hvorfor vi har skatt?

Dessuten så undergraver svart arbeid seriøse aktører som følger lover og regler, uavhengig av om de liker dem eller ikke, ved at de kan gå under i pris.

Lenke til kommentar

Nei, jeg sier jeg ikke ser helt det store alvoret i akkurat slike ting.

Vennetjenester er noe de aller fleste benytter seg av en eller annen gang, og skal skattepengene være så såre for oss er det mange ting man kan klage på før akkurat det.

Er liksom visse ting som jeg ikke klarer å irritere meg over at folk kanskje snyter litt skatt på, og det er slik tjenester man får av kjentfolk på hus,bil, båt osv, og jeg ser ikke hvordan det skal få meg til ikke å forstå skatt.

Gjør man livsbrødet sitt av å jobbe svart har jeg like lite til overs for som de fleste andre her, men det kan altså finnes tilfeller jeg ikke ser det store alvoret i det.

Lenke til kommentar

Om det er en vennetjeneste så foreligger det som regel ikke en økonmisk byttetransasksjon. Om vennetjenesten blir belønnet med fire pils og en pizza så er det heller ikke så alvorlig (som lovgiver også tilrettelegger for kan skje uten skatteplikt).

Om vennetjenesten, hvor jobben normalt ville kostet 30k, men under bordet koster den 15k så er det ikke greit.

Nå er det ganske vanskelig å si konkret hvor mange pils og pizza man kan bruke som passende takk for hjelpen, men lovgiver har satt en grense på 1000kr som kompensasjon hvor man ikke trenger å innrapportere pengene.

Og finner man den grensen for urimelig så er det regelene man må gå etter. Ikke bare gjøre sitt eget godtbefinnende.

Svart arbeid stjeler penger fra felleskassen og, igjen, finner man skatt og avgiftsnivået som urimelig så går man på reglene.

Og som nevnt tidligere, så bidrar svart arbeid med å undergrave seriøse aktører, hvis intensjon er å drive forsvarlig for langsiktig solid gevinst og sikre arbeidsplasser.

Lenke til kommentar

Om jeg skulle rapportere alle jeg kjenner som har kjøpt noe svart eller jobber svart hadde det blitt mye arbeid på meg. Jeg har alltid følt det er umoralsk og syntes det er pinlig når folk skryter av det.

Men prinsippet "passe sine egne saker" sitter sterkere i meg. Selv om jeg finner det irriterende.

Lenke til kommentar
iNeo: De gjør det for å overleve? Det er det dummmeste jeg har hørt. Man overlever i Norge UTEN å jobbe. Man overlever i hvert fall hvis man jobber og betaler skatt.

Hvordan kan du komme med en slik påstand? Ene og alene så overlever man uten å jobbe i Norge ja, men når man vokser opp og etablerer familie, så må man nok dessverre ut i arbeid min venn. Kommer selv fra en familie med mor som var hjemme med barna, mens vi vokste opp og min far jobbet i staten som anleggsgartner.

Ikke fordi lønnen var hinsides som anleggsgartner, men fordi han trivdes med yrket. Videre så etablerte han eget firma noen år tilbake. Og fortvilelsen ble sterk ettersom hele systemet er gjennomsyret av svart arbeid som politi og staten ikke tar tak i.

For noen år tilbake ble det innført at alle som var utdannede håndverkere måtte ha med seg ett bevis som beviste at hver enkelt arbeider var en legitim arbeidere. Dette har aldri blitt fulgt opp, og så lenge man holder omsetningen på ett relativt lavt nivå, så er dette ikke en prioritet for politiet, enn hva som blir påstått.

For å ta folk for svart arbeid så kreves det mer enn at politiet møter opp på arbeidsstedet og tar vedkommende på fersken. De har et lovverk som beskytter dem, og som skaper mer trøbbel enn det er verdt for politiet i dag.

Ja, jeg er enig med at svart arbeid i utgangspunktet er feil. Men slik systemet er i dag, så er det faktisk slik at man må jobbe svart for å kunne få hjulene til å gå rundt. Enten om man jobber i det offentlige eller om man driver eget firma. Selvsagt så er det unntak, de store private firmaene synes nå i utgangspunktet klare seg relativt bra, i forhold til å holde seg på den rette siden av regelverket. (Påstand)

Men for å komme tilbake på det som jeg svarer på: Nei, jeg mener at du ikke har svært mye erfaring fra den svarte delen av yrket sine arbeidere, når du kan påstå at familier i Norge kan overleve og fungere tilfredsstillende på "vanlig" lønn. (Les: betale for ungene sine fritidsaktiviteter, ha en bil, penger til sunn mat, ikke trenge å kjøpe klær og utstyr fra "second-hand" butikker, etc.)

Vet at dette er litt OT, men reagerer på at man så enkelt trekker en slutning om at alle menneskene i Norge har en "skikkelig" utdannelse og man har tilgang på yrker som betaler tilfredsstillende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...