Gå til innhold

Hvordan rapportere svart arbeid anonymt?

Teac

Anbefalte innlegg

Som topicen sier lurer jeg på hvor jeg kan rapportere svart arbeid og hvor stor sannsynlighet det for at politiet, skatteetaten eller hva det måtte være faktisk ser på saken?

Har en nabo som holder på og styrer med et sivilt søksmål og da tenkte jeg å komme han i forkjøpet med å rapportere ham.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor vil du ødelegge en persons liv? Synes du det er gøy?

Hei du. Før du kommer med en sånn idiotisk uttalelse burde du visst hva saken gjelder. Jeg betaler skatten min som den vanlige mannen i gata. Da synes jeg naboen også skal følge diverse hms-regler og betale skatten sin.

Lenke til kommentar

Er vell bare å sende en anonym mail til skattemyndighetene, burde fange deres oppmerksomhet, i hvertfall hvis det gjelder store summer.

Men hvorfor skal du sladre på naboen? Jeg vil tippe misunnelse???

Edit: Du burde i det minste ha nok ryggrad til å ikke gjøre det anonymt.

Endret av Blueone
Lenke til kommentar
Er vell bare å sende en anonym mail til skattemyndighetene, burde fange deres oppmerksomhet, i hvertfall hvis det gjelder store summer.

Men hvorfor skal du sladre på naboen? Jeg vil tippe misunnelse???

Absolutt ikke misunnelse. Det er vell heller en "krangel". Naboene flyttet inn for kort tid siden. I den perioden bygget vi ut huset og nå går de til sivilt søksmål mot forrige eier pga de mener at de har betalt for mye for huset ettersom vi har tatt litt av utsikten. Vi er blitt dratt inn som vitne, altså vi er ikke en part. Nå holder han på og bygger ut huset i det vide og det brede med x-antall polakker til alle døgnets tider. Også sent på søndagskvelden. BLIR ganske irretert når vi bruker en seriøs snekker på å bygge ut huset og betaler skatten vår, mens han leier inn polakker. På toppen av dette saksøker han forrige eier pga han mener at han betalt for mye for huset. Såklart rapporterer jeg ikke en og en annen dagmamma, men her er det snakk om å være grådig. Han ødelegger for fellesskapet.

Lenke til kommentar
å hvordan vet du disse polakkene jobber svart ?

Det er jeg ikke sikker på. Det er blant annet derfor jeg vil rapportere dette anonymt, men også for å hindre enda mer "krangel". Jeg er veldig sikker på at dette er svart arbeid. Mange faktorer. I tillegg er det mange brudd diverse hms-regler osv. De jobber langt ut på kvelden/natten i helgene. På søndager osv.

Lenke til kommentar

Hvis jeg vet om noen som utøver kriminalitet så ville jeg også meldt. Jeg har ingen forståelse "man skal ikke tyste"-holdning som flere avdekker. Hvorfor skal skurker ha et krav på vern?

Skurker skal ikke forvente at jeg verner deres illegal handlinger med min taushet. Eneste måten å få bukt med krimnelle på er at folk som tør å stå frem og fortelle mydighetene om jukset.

At man velger å gjøre det anonymt er meget fornuftig, skal man dømme etter reaksjonene her på forumet.

Her kan man tipse politiet om økonomisk kriminalitet. Fra Politi.no: "Vi prioriterer avdekking av økonomisk kriminalitet. Denne type kriminalitet kan svært ofte ha store ringvirkninger for tredjepersoner og organisajone"

Forøvrig mitt innlegg nr 1000!

Endret av KS
Lenke til kommentar

Men akkurat for skatt er nok den lokale skatteetaten (http://www.skatteetaten.no/no/Adresser-og-apningstider/) mest aktuell. Den enkleste måten å sende tips anonymt på er nok å bruke en Gmail-konto, siden Google fjerner IP-adressen. For å finne ut hvem du er må de dermed først kontakte Google og deretter nettleverandøren din. På den andre siden vil nok de fleste i en slik sammenheng tippe at det er en sur nabo.

Om noe blir gjort avhenger av om de har ledige ressurser og gidder. Du øker sjanse ved å gi så gode opplysninger som mulig, f.eks. om når og hvor mye det arbeides, og om de bruker firmabiler, sånn at skatteetaten kan sjekke mest mulig på forhånd og evt. komme og kontrollere når de er er.

Har ingenting imot skattetilpassing innenfor reglene, men folk som snyter på skatten ser jeg like liten grunn til å beskytte som folk som driver med annen svindel.

Lenke til kommentar

Eneste er at her er det ingen som har jobbet svart som vi vet enda, bare en fordomsfull fyr som tror alle polakker jobber svart og som er gretten på naboen.

Først får han vel finne ut om gutta får det de har krav på og betaler skatten sin, så kan man løpe å ødelegge naboforholdet litt mer.

Jeg er helt enig i at folk som snyter på skatt o.l bør tas, men at naboen bruker litt ekstra arbeidskraft på huset mener jeg man kan la gå, da naboer er noe man normalt vi ha et godt forhold til, og kanskje er det deg som bare må ordne noe, men ikke har pengene til å gjøre det helt etter boka neste gang.

Lenke til kommentar
Hvis jeg vet om noen som utøver kriminalitet så ville jeg også meldt. Jeg har ingen forståelse "man skal ikke tyste"-holdning som flere avdekker. Hvorfor skal skurker ha et krav på vern?

Skurker skal ikke forvente at jeg verner deres illegal handlinger med min taushet. Eneste måten å få bukt med krimnelle på er at folk som tør å stå frem og fortelle mydighetene om jukset.

At man velger å gjøre det anonymt er meget fornuftig, skal man dømme etter reaksjonene her på forumet.

Her kan man tipse politiet om økonomisk kriminalitet. Fra Politi.no: "Vi prioriterer avdekking av økonomisk kriminalitet. Denne type kriminalitet kan svært ofte ha store ringvirkninger for tredjepersoner og organisajone"

Forøvrig mitt innlegg nr 1000!

Grattis med innlegg nr.1000. Takk for info :)

jævla suttre trynet, jeg hadde hudfletta deg om du hadde tystet slik å jeg fant ut av det.

Mon tro om det finnes noe sted å tyste på folk som har kastet bort skoleverkets norskundervisning.

Haha! :)

Eneste er at her er det ingen som har jobbet svart som vi vet enda, bare en fordomsfull fyr som tror alle polakker jobber svart og som er gretten på naboen.

Først får han vel finne ut om gutta får det de har krav på og betaler skatten sin, så kan man løpe å ødelegge naboforholdet litt mer.

Jeg er helt enig i at folk som snyter på skatt o.l bør tas, men at naboen bruker litt ekstra arbeidskraft på huset mener jeg man kan la gå, da naboer er noe man normalt vi ha et godt forhold til, og kanskje er det deg som bare må ordne noe, men ikke har pengene til å gjøre det helt etter boka neste gang.

Er ikke snakk om fordommer her i det hele tatt. Jeg påstår hverken at alle polakker jobber svart eller at de er dårligere enn norske håndverkere på noen måte. I tillegg er det ikke snakk om kun polakker, det er også norske arbeidere med firmabil som kommer en gang i blant på lørdager. Det gjør meg enda mer mistenksom. Hvorfor er det så galt å rapportere når noe gjør noe kriminelt? Ville du latt være å rapportere enn voldtektsmann dersom du så en som "holdt på"? Grunnen til at folk arbeider svart her i landet vårt er pga den rødgrønne regjeringen som presser på skatt i det vide og det brede. Hvorfor skal jeg være en idiot som stemmer borgerlig og mener at skattene er for høye som de er. Da skal hvertfall ikke min nabo bidra mindre til fellesskapet ved å bruke svart arbeid. I tillegg er det ikke bare skatt det er snakk om. Det finne ulike regler som skal følges i forhold til håndverk og dette går blant annet på sikkerheten. Grunnen til at jeg vil rapportere dette anonymt er fordi jeg ikke vet om disse jobber svart. Da synes jeg det skal være mulighet for å kunne tipse om dette på anonymt. Jeg har vell ingen rett til å gå bort og spør om å se diverse timelister.

Endret av Teac
Lenke til kommentar
Er ikke snakk om fordommer her i det hele tatt. Jeg påstår hverken at alle polakker jobber svart eller at de er dårligere enn norske håndverkere på noen måte. I tillegg er det ikke snakk om kun polakker, det er også norske arbeidere med firmabil som kommer en gang i blant på lørdager. Det gjør meg enda mer mistenksom. Hvorfor er det så galt å rapportere når noe gjør noe kriminelt? Ville du latt være å rapportere enn voldtektsmann dersom du så en som "holdt på"? Grunnen til at folk arbeider svart her i landet vårt er pga den rødgrønne regjeringen som presser på skatt i det vide og det brede. Hvorfor skal jeg være en idiot som stemmer borgerlig og mener at skattene er for høye som de er. Da skal hvertfall ikke min nabo bidra mindre til fellesskapet ved å bruke svart arbeid. I tillegg er det ikke bare skatt det er snakk om. Det finne ulike regler som skal følges i forhold til håndverk og dette går blant annet på sikkerheten. Grunnen til at jeg vil rapportere dette anonymt er fordi jeg ikke vet om disse jobber svart. Da synes jeg det skal være mulighet for å kunne tipse om dette på anonymt. Jeg har vell ingen rett til å gå bort og spør om å se diverse timelister.

Seriøst, det er litt forskjell på at naboen har noen polakker i sving på taket enn om jeg ser en voldtekt. Den ser du også vel??

Greit at det ikke er lov, men det får da være grenser på hvor grusomt vi skal ha det til å være at noen bruker litt sort arbeidskraft.

Du viser tydelig på meg i hvertfall at du vil helst "straffe" naboen da du er grinete, og at en firmabil skulle gjøre ting mistenkelig må du nesten utdype.

Lenke til kommentar

Byggesaksavdeligen til kommunen du bor i er en grei plass å begynne. De vil ta for seg eventuelle tiltak som det ikke er søkt på, dokumentasjonen til eneboligen og kvalifiseringen til arbeiderene. Hvis naboen tar seg til rette kan han få pålagt å rive, betale bot eller betale erstattning til pårørte.

De kan sannsynligvis se litt nærmere på hvordan betalingen til arbeiderene blir gjort om du tipser dem om dette.

En annonym email eller telefon er en grei måte?

Det du må vudere derimot er konsekvensene for nabolaget om naboen finner ut av dette. Han vil nok mistenke noen av de nærmeste naboen og dette kan skape misnøye og konflikter.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

Nabostrid har en tendens til å eskalere sålenge ingen parter er villig til å legge ned sverdet. Slik vil det antagelig fortsette. Har dere allerede en strid gående, vil jeg tro naboen fort vil skjønne hvem tysteren er

Du er jo ikke engang sikker på at de jobber svart, du bare anntar og håper. Firmabil er vel ikke en indikasjon på svart arbeid?

Lenke til kommentar

Er ikke han som leier firmaet som leier polakker som er ansvarlig for hva firmaet gjør. DU og JEG har ingen ting med om jallabygg.com leier inn polakker for å reparere huset vårt. Uansett så er de mennesker de og, det er sinnssykt lavmål å gjøre slikt mot andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...