Autofokus Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Kort spørsmål: Jeg har et Nikon D90 kamera og bruker ofte blenderorientert innstilling (A). Når det er dårlig lys, vises ofte ikke lukkertiden, men "lo" (sikkert for low light). Hvorfor i all verden kan ikke kameraet vise lukkertiden? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 har ikke peil på nikon men vil tippe at det er fordi lukkertiden vil bli lengre enn maks (som jeg vil tro er 30s) e.l Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 har ikke peil på nikon men vil tippe at det er fordi lukkertiden vil bli lengre enn maks (som jeg vil tro er 30s) e.l Faktisk kan Nikon begynne å vise "lo" lenge før 30sek - lo dukker opp når det begynner å bli en skikkelig dårlig idé å håndholde, men jeg er ærlig talt ikke 100% sikker på hva som er "regelen"... Jeg har sett det dukke opp ved 1/5sek, og jeg har sett det ikke dukke opp ved 30 sek... Noen som har fulgt med bedre (det er tross alt sjelden man virkelig bryr seg om lukkertiden når den er så lang at "lo" dukker opp) har kanskje fått det med seg? Lenke til kommentar
TGB Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Mener dette henger sammen med at den ikke får lang nok lukkertid (auto-iso, f.eks) for å få korrekt eksponering. Hi vises når den ikke klarer rask nok lukkeritid for å få korrekt eksponering. I A-modus vil A poppe opp om nødvendig lukkertid er 30 sekund eller lengre. Endret 29. november 2009 av TGB Lenke til kommentar
Anew Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Mener dette henger sammen med at den ikke får lang nok lukkertid (auto-iso, f.eks) for å få korrekt eksponering. Hi vises når den ikke klarer rask nok lukkeritid for å få korrekt eksponering. I A-modus vil A poppe opp om nødvendig lukkertid er 30 sekund eller lengre. Vel, dette er som jeg forklarte over ikke tilfelle. lo kan dukke opp lenge før 30 sek. Imidlertid tror jeg at jeg har funnet ut av det etter litt googling. "Lo" dukker opp når lysmåleren får for lite lys. Lysmåleren fungerer pålitelig ned til ca. 0 eller -1EV (husker ikke i farten), og når tilgjengelig lys faller under dette så kommer "lo". "Lo" vil derfor dukke opp ganske tidlig om man benytter optikk med største blender f/5.6, mens det ikke vil dukke opp så raskt med lyssterk optikk. Det er altså et varsel om at lysmåleren ikke lenger er pålitelig. Jeg er ikke 100% sikker på at dette stemmer, men det forklarer i det minste hvorfor jeg ikke klarte å provosere dette frem nå, selv om jeg satte min 50/1.8 til f/22 i et halvmørkt rom... Endret 29. november 2009 av Anew Lenke til kommentar
Autofokus Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Takk for svar! Det høres logisk ut, det med lysmålinga. Med mitt 50 mm f/1,4 objektiv går det mye greiere. Men med mitt 18-105 er saken en annen. "Lo" kommer opp lenge før lengste eksponeringstid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå