MyLittlePony Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Jeg driver å skal lage meg en liten "koblingsboks" til bilen. Alt skal kjøre på 12V bilbatteri, så jeg regner vel med at det kommer til å gå rundt 13,5V gjennom kretskortet. Her er funksjonen til kretskortet: 1. Power inn 2. Bryter 2a. En bryter til forsterkeren 2b. En bryter til en masse av LED lys 3. Power ut 3a. Power til forsterker 3b. Power til LED lys. Spørsmålene mine er som følger: 1. Hvor mange mm/inches burde lederene være på kretskortet? Default er 0.010", noe jeg tror blir litt lite. Fra før av, vet jeg at det er nødvendig med ganske tykke ledere til forsterkeren, men til LED lysene, burde jeg ha mindre, for å minske motstanden. 2. Hvilket kontakter burde jeg bruke? Driver å ser igjennom på Elfa, men uten å vite spesifikt hva jeg er ute etter, så er det umulig å finne noe som er passende. Det er 2 polet kontakt jeg er ute etter. Det skal gå en ledning til hvert sett med dioder (2 stk), så det blir en del kontakter. Dette gjør jeg enkelt å greit for å kunne ha fleksibilitet for hva jeg skal koble inn og ut. Tenkte på kontakter som brukes til f-eks viften i pcen, bare i 2-pol versjon. Men det er ikke akkurat slik at det står hvilket artikkelnummer på elfa den har, på selve kontakten... 3. Når det gjelder bryterne. Burde jeg bare la main power gå igjennom dem, eller burde jeg lage egne kretser til bryterne med mye mindre strøm? Kan sikkert lage en arbeids logg når jeg starter på prosjektet, dersom noen er interessert. Skal lage kretskort og alt selv, så ikke noe blir kjøpt ferdig Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Kontaktene bør være spesifisert for den strømstyrken du skal ha gjennom dem. Når det gjelder bredden på krettskortbaner kan du bruke følgende veiledende tabeller fra elfa. Hovedstrøm kan gjerne gå gjennom bryterene dersom disse er spesifisert for slike strømmer. Dess tykkere ledere dess mindre motstand og dess mindre varmgang. Lenke til kommentar
MyLittlePony Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Jeg har sett på en lignende før. Den ligger i tutorialen (PDF) som blir linket til i denne wikien: http://robin.wiki.ifi.uio.no/Produksjon_av_kretskort Hvordan kan jeg regne ut A fra en bil-forsterker? Det skal være litt å gå på, så jeg er ikke ute etter å ha akkurat. Dersom forsterkeren trekker 1A, så vil jeg gjerne ha grensen på 2A. Og hvor mange grader er akseptabelt? Eksempel: Dersom jeg vil at temperaturen skal være maks 30 grader, med 2A strøm som skal igjennom, så burde jeg gå for 1.5mm leder? Dersom det er riktig, noen her som vet hva gjennomsnitts ampere er på en bilforsterker? Lenke til kommentar
DataFjotten Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Det kommer an på hvor mye effekt du tar ut av forsterkeren. Finnes ingen "gjennomsnittstrøm" Min forsterker har 3x30A sikringer, så her kan det gå hele 90A. Tviler sterkt på at det er noe igjen av kretskortet ditt hvis en slik strøm farer igjennom. Så du MÅ ha egne styrestrømskretser til forsterkeren og en hovedstrømskrets. Lenke til kommentar
space17 Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Strøm til forsterkeren bør du på ingen måte ta via dette kretskortet. (Pga. pris) Strøm til forsterkeren bør gå direkte fra strømkilden til forsterkeren. (Husk sikring nær strømkilden.) Du tar heller å styrer styrestrømmen til forsterkeren. Da kan du bruke hvilken bryter og banebredde som helst. Lysdiodene vil ikke trekke mye strøm, så de har ikke store krav de heller. space Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Det kommer an på hvor mye effekt du tar ut av forsterkeren. Finnes ingen "gjennomsnittstrøm"Min forsterker har 3x30A sikringer, så her kan det gå hele 90A. Tviler sterkt på at det er noe igjen av kretskortet ditt hvis en slik strøm farer igjennom. Så du MÅ ha egne styrestrømskretser til forsterkeren og en hovedstrømskrets. Husk dog at det går sannsynligvis langt mindre enn 90A kontinuerlig. Men det er jo forsåvidt ikke noe problem å la kretskortet styre eksterne releer. [Det er heller ingen problem å lage kretskort som håndterer slike strømmer, de må bare dimmensjoneres riktig eks. 200um tykkelse kort http://www.leiton.de/pcb-high-current.html, men som andre har nevnt, det koster ]. Det er forsåvidt mulig å sette et ampermeter til å måle hvor mye strøm forsterkenen trekker i bruk. Husk at ikke alle vanlige multimetre har tilstrekkelig målingskapasitet, men siden du har tilknytning til uio (antar det er der du skal produsere kortet siden du linker til den siden) burde det ikke være vanskelig å få låne et passende ampermeter. Ellers er det jo bare å lese bruksanvising og manual Jeg ville holdt meg til 10 eller 20 grader. Endret 29. november 2009 av Thorsen Lenke til kommentar
MyLittlePony Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 (endret) Har ingen tilknytning til UIO, bare fant det når jeg søkte etter guides for å legge kretser :-) Ganske nice lesestoff, anbefaler alle som er nybegynnere å ta en titt! http://alternatezone.com/electronics/files...utorialRevA.pdf Noen som har noen tips for releer som jeg burde gå for? Kan legge ut det jeg har gjort hittil, dersom noen er interessert :-) Zippet mappe av bilder og pad2pad filer Alle bilder er zoomet 150% Dette er "kontrollpanelet". Den har 3 brytere. Bryter 1 = Forsterker Bryter 2 = LED lys ned mot beina Bryter 3 = LED lys rundt i hele bilen (Blant annet til deler av taklyset) Dersom bryterne står som OFF, så lyser en rød 3mm diode. Dersom bryterne står som ON, så lyser en blå 3mm diode. Her har jeg så vidt starter å eksperimentere med 2 lag istedenfor bare ett lag, og kretsene er ikke ferdig laget. Dersom jeg heller ikke skal la hovedstrømmen til forsterkeren gå igjennom her, så kan jeg også minske noen av lederne. Dette er taklyset, som også skal styres av den orginale bryteren for taklys. Det er 3 remser som skal være hvite dioder, og 2 med blå dioder. De hvite diodene er liksom hovedlysene, og de blå styres av bryteren jeg har i kontrollpanelet. Her har jeg ikke brukt 2 lag, noe jeg kanskje burde for å minske lengden for lederen til jord, som nå går i en berg og dalbane rundt hele greia. Den har i det minste to veier å gå.. Dette var et av mine første forsøk. Feil: 1. Det ser generelt sett skikkelig rotete ut. 2. Brukte 90° vinkler istedenfor 45°. 3. Brukte 0.010" ledere, noe som er alt for lite 4. Kontaktene som er lagt opp er ikke ment for å koble inn vanlige ledninger, som skrus fast med en skrue. Jeg har fortsatt sikkert en del å lære, men til å aldri ha gjort dette før, så syntes jeg ikke at det er så alt for ille! Men akkurat nå, er vel det opp til dere å dømme.. :-) Alt er laget med gratisprogrammet Pad2Pad. Endret 29. november 2009 av Rubster Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Prøv å unngå berg å dalbaner rundt hele kortet, ikke akkurat at det har så mye å si for dette prosjektet, men generelt er det god praksis da det reduserer størrelsen på strømsløyfer. Dersom du har plass er det ingen grunn til å lage lederene tynne, dess tykkere ledere dess bedre. Og generelt pass på store nok plater rundt kompoentben, det gjør loddearbeidet lettere. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 30. november 2009 Del Skrevet 30. november 2009 I tillegg til det Thorsen sier, så er det vanlig å fylle opp med ''jord'' der det er ledige områder på kortet. Jeg har også sett et proffesjonellt kort der de hadde lagt en fortinnet 1mm kobbertråd oppå banen og loddet den fast i hele lengderettningen, for å forsterke. De hadde tydeligvis ikke plass til en tykkere bane på kortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå