Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Skjermen fryser, å lyden går i loop

Anbefalte innlegg

Hey

Jeg har et problem jeg ikke finner ut av, når jeg ser på film så kræsjer pc'1, bildet fryser å det siste sekundet av lyden går i loop.. nytter ikke med no ctrl-alt-del el noen ting, må restarte maskina...

Jeg har 4 hard disker, å regner med at det er her problemet ligger men har prøvd å koble ut enkelte disker men problemet forsvinner ikke..

her er maskin specsa:

Hovedkort: ASUS M3A32-MVP DELUXE

Skjermkort: Ati Radeon 4850

Lydkort: Creative X-FI Fatal1ty gamer

CPU: AMD quad core 2.6 GHz

Ram: 4GB Corsair dominator..

PS: jeg har kjørt en ram test med "memtest86+-4.00" å det viste ingen feil så regner med at problemet er med noen av hard diskene, sliter bare med å finne ut hvilken:S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

finner ikke noe HD tester, ingen funker :p 3dmark må jeg laste ned så får ikke testa akkurat nå... å når jeg merker av for psu test i occt så ståre bruk på eget ansvar ?:S jeg har ikke overklokka noen ting i pc'1.. byner å lure på om det rett å slett er os som er på trynet! fordi den klikker når jeg kjører film fra ekstern hd også

Lenke til kommentar

Er dette en pc du har bygget sjøl?

Det var en høy idle temp på cpu, og mulig det ikke er core temp, som er enda høyere. Hvilken AMD quad core 2.6 GHz er det, det finnes flere, hvis du ikke vet, så last ned CPU-Z, og post bilde av CPU i cpu-z!

Last også ned HWMonitor, og post bilde av alle målinger!

Det var en for lav måling på 12V, men for å være helt sikker på at det er riktig måling som oppgis, så må du måle en gul og svart ledning ut fra psu, med et voltmeter/multimeter innstilt på DC Volt. Hvilken strømforsyning(psu) har du, nr og navn!

Lenke til kommentar

Som aks99 sier, for høy CPU temperatur hvis dette er idle, selv om PCen nettopp har restartet vil jeg si at den er for høy.

12 V din er altfor lav, burde ha ligget på ca. 12,2 V i BIOS og både 3,3 V og 5 V ligger i grenseland uten last. Klart dette ikke er helt å stole på, men så mye feil er de målingene nok ikke.

Se bilde av spenning fra min PSU målt i Vista.

post-179662-1259653113_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Som tidligere sagt, 12 V din er altfor lav. Den burde ha ligget på rundt 12 V, kanskje litt over. Under høy belastning vil 12 V spenning falle enda litt, så den PSUen du har oppfyller ikke ATX kravene som vel sier at 12 spenning ikke skal falle under 11,85 V under 100% belastning.

Den PSUen din vil kanskje falle ned under 11,7 - 11,6 V under full belastning, hvis de målingene er gjort under idle.

Mulig jeg husker feil men det er noe slikt mener jeg.

Den PSUen din vil kanskje falle ned under 11,7 - 11,6 V under full belastning, hvis de målingene er gjort under idle.

Lenke til kommentar

Det så ikke like galt ut i hwmonitor, som i bios. Men som Chavalito sa, så er det ikke helt topp målinger. Fant en liten test av den billige psu'en, og den var ikke så bra. Prøv å koble ut noen harddisker, og annen hw du ikke trenger, se om det blir noe forskjell.

537078.jpeg

Core temp på cpu, var ikke så ille som jeg trudde, men still inn Max CPU Temp til 64'C i Options i OCCT, som er max temp på AMD Phenom™ X4 9950., før du kjører noen tester.

Jeg syns skjermkortet ditt hadde litt høy idle temp, kanskje det hadde trengt en støv rens med trykkluft på boks, i lag med resten av pc'en, spesielt kjøleribbene og vifte til cpu. Hvis du ikke kan justere opp vifte hastighet i ati kontrollpanel, så kan du prøve med RivaTuner, og se om temp går ned.

Da kan du starte med 1 times occt tester, begynn med CPU:OCCT, se om du får kjørt den uten å få "cpu to hot" eller error, går det bra så kan du prøve CPU:LINPACK som er litt tøffere.

Så kan du prøve 1 times test med GPU:OCCT, og se om skjermkort klarer testen.

Hvis du har klart alle testene så langt, kan du prøve POWER SUPPLY testen, som kjører CPU:LINPACK og GPU:OCCT samtidig, for å belaste strømforsyning.

Hvis det hjelper å fjerne sidepanel på kabinettet, sette pc'en på gulvet og åpne et vindu, og kanskje sette en vifte til å blåse inn i kabinettet, så er det et godt tegn på at hardware ikke får bra nok kjøling. Men husk at, hvis ikke strømforsyning er i orden, så hjelper det ikke med kjøling!

Lenke til kommentar

jeg var i kontakt med komplett idag å snakket litt angående temp.. at skjermkortet var så varmt var visst ikke noe stress, cpu'1 vet jeg ikke, har rensa den med trykk luft så den er ikke tett.. at psu'1 suger kunne jeg jo bare tenke meg, måtte bare ha en ny en når den forrige tok kvelden!

jeg kan justere vifta på skjermkortet med catalyst control center men da høres d ut som pc'1 er på vei til take off!

men kan jeg justere den 12 volten i bios uten å herpe hele pc'1?

Lenke til kommentar

Du kan ikke klage på varmen hvis du har vifte-rpm på auto.

Da lar den jo varmen komme til xC hvor den prøver å holde den der.

jeg kan justere vifta på skjermkortet med catalyst control center men da høres d ut som pc'1 er på vei til take off!

Det gjør da vel ingen ting? Trenger du så mye kraft sitter du vel med noe som lager lyd?

Lenke til kommentar

Kunne ikke svare i går, men jeg trur du misforstår litt. Det var ikke meningen å rakke ned på hardwaren din, men å finne feilkilden til ditt problem. Er det pga varme, eller feil på noe hardware. Når man har funnet feilkilden, kan man begynne å snakke om permanente løsninger!

Men hjalp det å justere opp vifte hastighet og rense den, er det noe forskjell når du ikke har sidepanel på kabinettet, eller er problemet der enda?

Kan du kjøre noen av occt testene?

men kan jeg justere den 12 volten i bios uten å herpe hele pc'1?

Nei, du er ikke mulig å justere opp 12Volt i bios, den bare måler hva som leveres ut i fra psu, men som jeg sa tidligere, for å være helt sikker på hva psu leverer, må du bruke voltmeter.

Endret av ask99
Lenke til kommentar

+ at PSU leverer forskjellig i idel-hot-jumpet-måle VS under last.

Også under last over tid. Det er her kvalitet kommer inn.

Sett Fan til 100% manuellt, først da kan du klage på temp.

Auto synnes det er kult med 84C pga da er den stille og uansett hvor lite du bruker pcen vil auto-temp være høy da den prioriterer lyd da temp ikke er skadelig høy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...