Gå til innhold

RAID 0 + vanlig IDE, funker det?


Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp til mitt første RAID oppsett.

 

Har tenkt til å sett opp 2 stk IBM 45GB 7200rpm(2MB cache) disker i RAID 0 (sikkerhet er ikke viktig, kun ytelse) og i tilegg ha en Maxtor DiamondMax Plus 9 120GB( 8 MB cache) som vanlig IDE

 

1 spørsmål er om dette i det hele tatt lar seg gjøre? kan man kjøre både RAID og ha enkel IDE disk i tilegg? Eller må man holde seg til RAID?

 

2 Hvis dette funker hvilken disker bør inneholde OS?

Er det best å kjøre OS + de mest brukte programene på de 2 diskene i RAID, og bruke 120GB til oppevaring av filer? eller omvnedt?

 

Håper noen skjønte hva jeg mente med dette :)

 

Hovedkortet jeg bruker er et ASUS A7V266-E med promise ultra 100 ktrl.

AMD XP 2400

GF3 ti200

512 PC 2100 twinmos

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det går helt fint og kombinere raid og vanlig ide-oppsett.

 

Du sa ikke hvilken serie IBMdiskene dine er ifra, men gitt at de er 45GB høres det ut som det er fra den serien IBM ikke var så heldig med. De diskene krasjet i alle himmelrettninger.

 

Vil tro at de ibmdiskene i raid yter omtrent like bra eller dårligere i forhold til den nye maxtor disken din. Derfor vil jeg anbefale å installere OS på maxtordisken slik at du slipper og formatere hver gang det eventuelt skjer noe med raidarrayet ditt. Partisjoner 120GB disken slik at du får den i flere deler, f. eks. 20GB til programmer, OS og swap og resten til diverse.

 

Hvis det er viktige filer du tenker på å oppbevare vil du nok kanskje ikke satse på å legge dem på raiden, men det er din sak.

 

PS: Har du ei ekstra kabinettvifte, så sett den til å kjøle IBMdiskene, dette vil du tjene inn enormt i forhold til levetiden.

Lenke til kommentar

Har det å partisjonere disken noe å si på Ytelsen? Kan bare være innbilning fra min side, men jeg synes ting går saktere på en disk som er partisjonert..?

 

Tror jeg følger tipset ditt med å legge OS på maxtor disken. Stemmer det at de IBM diskene er fra den serien som har et litt dårlig rykte ja. Har virka fint så langt da, men nå begynner de å bli 14-16 mnd gamle, så skal vel ikke se bort i fra at de tar kvelden snart kanskje :)

har alltid hatt vifte kjøling på de diskene, kanskje derfor de har holdt så lenge.

Lenke til kommentar

Har to IBM disker på 40GB som jeg kjører RAID på og det fungerer bra.

Jeg har alltid bruk vifter som blåser direkte på diskene!

 

På en hardisk vil ytelsen være bedre ved yterkanten på "skiva". (Første "spor" på en LP) :-?

 

Jeg ville kjørt OS på RAID, jeg har ikke opplevd noen problemer med det.

Dessuten så vil du få høyere ytelse med RAID enn på den løse disken din.

Du kan selvfølgelig ikke ha den løse disken på RAID kontrolleren, men ellers så er det fritt frem med ulike oppsett!

 

 

Kent

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...