Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dashbordet funker ikke!

Biler

Anbefalte innlegg

Hei

Pappa har kjøpt seg bil og den skal jeg ha når jeg er 18 år gammel, men tenkte å fikse den litt.

lyset på dashbordet funker ikke. det er eneste problemet i bilen, blink lyset og alt det der funker i dashbordet men ikke selve dash bordet, så når jeg er i en tunnel så får jeg ikke se hva er farta til bilen

er det noen som har hatt sånt problem? eller noen som har erfaring på hvordan jeg kan fikse den?

Takk! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sjekket sikringene?

Finn boksen, ta ut en og en og lys gjennom dem og sjekk at metallet ikke er brutt.

Ny koster 5kr på bensinstasjon.

De er gule, røde og blå osv avhengig av ampere.

Kan nesten ikke tru at alle pærene har gått.

Setter man på vindusviskeren og det er frost så pang- går sikringen.

Endret av War
Lenke til kommentar

Kjøper du bil av "rett" person, så kan det godt være at alle pærene til belysning av instrumentpanelet har røket en etter en uten at vedkommende har orket å gjøre noe med det. Men som nevnt, sjekk sikringen først. Er pærene røket, så kan det bli endel arbeid å fikse, alt etter hva slags bil du har.

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

den er er gammel bil altså men motoren er bra å det jeg elsker med bilen er at den ikke har problemer, eneste du gjør er å fylle på bensin og skifte dekk, Toyota corolla 90tallet, tenkte å kjøre den et halvt år og kjøpe ny :p neb hvilke pærer skal jeg bytte ? og er det vansklig arbeid hvor langt tar det?

og hvor mye koster det? takk :blush:

Lenke til kommentar

hvor ligger det "knappet jeg skal vri manulet" i de fleste bilene?

og hvis ikke det funker må jeg bare bytte ut pærene og sånt ok :), men det som er rart at alt med blink lyset funker og hvis jeg drar opp handbreaker så vises det på dashbordet. og speedmetert funker.. men skal prøve det dere sa.

Lenke til kommentar

Det er ikke det minste rart; varsellampene for blinklys, håndbrekk, fjernlys osv osv går jo selvsagt ikke på de samme lyspærene (eller sikringene) som selve instrumentbelysningen. Hvor lysbryteren er kan sikkert noen fortelle om du forteller oss hvilken bil det er, eller så kan du lese instruksjonsboka..

Edit: To sannsynlige steder: til venstre for rattet et sted, eller ytterst på blinklyshendelen (vri rundt)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

For å slå på lyset vrir du på den utterste delen på blinklysbryteren. Det hakket den står på til vanlig er egentlig "av"-stilling, men i norge er det koblet sånn at kjørelysene slår seg på automatisk når motoren startes. Neste hakk er "park" og det siste er "kjørelys". Instrumentlyset skal virke i de to sistnevnte stillingene. Det er langt fra umulig at pærene har gått, og de bruker på å være enkle å bytte på Toyota. På Carina E, som er en ganske lik bil, skrur du ut to skruer oppunder "overhenget" som er over instrumentpanelet. Da kan du ta ut plastrammen som sitter rundt panelet. Selve instrumentpanelet er deretter festet med fire lett synlige skruer. Når disse skruene er utskrudd er det bare å ta ut panelet. Det kan være litt trangt å få ut pga. rattet, så hvis det er justerbart ratt på Corolla kan det kan lønne seg å sette det i nederste stilling for å få best mulig plass. På baksiden av panelet sitter det noen (antagelig fire) små plastlokk som du løsner, og der sitter lyspærene.

Lenke til kommentar

toyota= mye skruing japsebiler=trangt og jævlig med mye skruing. bestemora mi kjøpte seg en toyota corolla 1997 modell. bra bil altså men originale spillerene som sto i bilen sto i fra bilen var fabrikkny. skulle bytte den og sette i en med cd spiller. måtte demontere hele dashbordet for å få løsnet spilleren. den var satt fast med to stag fra siden av på spillerene og fast under dashbordet. forbaskade arbeid.

Lenke til kommentar
toyota= mye skruing japsebiler=trangt og jævlig med mye skruing. bestemora mi kjøpte seg en toyota corolla 1997 modell. bra bil altså men originale spillerene som sto i bilen sto i fra bilen var fabrikkny. skulle bytte den og sette i en med cd spiller. måtte demontere hele dashbordet for å få løsnet spilleren. den var satt fast med to stag fra siden av på spillerene og fast under dashbordet. forbaskade arbeid.

masse morsomme oppleveser med toyota biler :p

men jeg fant knappen jeg skulle vri men jeg vridde ingen tilbakemelding av bilen.. :S ikke noe lys fotrsatt :hrm:

Lenke til kommentar
  • 12 år senere...
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Flyttet noen innlegg fra denne tråden, da dette er en tråd som er fra 2009 (necro bumping).. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
  • Gjest låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...