The.Arisen.One Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Jeg skal prøve å få PC'n til å støye mindre, og da trenger jeg litt erfaringer og tips fra litt mindre "grønne" folk... Pris: 2000-2500/3000 kr. Erfaring: Har aldri drevet på med vannkjøling før. Anyway, det jeg vil ha kjølt ned er: AMD XP 2000+ North Bridge GeForce Ti 4400's GPU Tre harddisker 1xWD 80 + 2xWD 120 (? er dette mulig ?) :-? Har et Chieftec Midi-tower. Er det ikke slik med vannkjøling at kabinett-tempen' går ned så jeg slipper kabinettvifter (har 2 nå) ? Vil det lønne seg å kjøpe kit eller separat? Når det gjelder støy fra harddisker osv, ville det ha lønt seg å kjøpe f.eks. magic Fleece eller noe lignende? 8) Alle tips og råd mottas med takk! Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. mai 2003 Del Skrevet 26. mai 2003 Ja det er mulig, men tror du må regne med ca 4000-4500 for en skikkelig kjøling til alt det der, ta en tur innom microplex.no så ser du utvalget. Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 27. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2003 Har ombestemt meg når det gjelder prisen, for jeg hadde ikke tatt med GPU, NB og harddisker i beregningen. Pris: Rundt 4000-5000 for hele greia, til CPU, NB, GPU, 3 Harddisker. Krav: At det både går sammen med P4 og AMD, muligheter for å flytte over i evt. ny PC ? Kunne evt. "Koolance Miditower, vannkjølingssystem" være et alternativ? Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Det er strengt tatt ikke nødvendig å vannkjøle harddisker. Bruk heller en saktegående vifte til det formålet. Lenke til kommentar
Gabriel_X Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Det er strengt tatt ikke nødvendig å vannkjøle harddisker. Bruk heller en saktegående vifte til det formålet. Enig - jeg har en 12db Papst montert i forkant av mine to harddisker og den alene kjøler fint ned begge diskene til langt under 'normal' temperatur (=temperatur uten kjøling av diskene). Støyen fra vifta er ubetydelig. Lenke til kommentar
HansHG Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Det er strengt tatt ikke nødvendig å vannkjøle harddisker. Bruk heller en saktegående vifte til det formålet. Enig - jeg har en 12db Papst montert i forkant av mine to harddisker og den alene kjøler fint ned begge diskene til langt under 'normal' temperatur (=temperatur uten kjøling av diskene). Støyen fra vifta er ubetydelig. Helt enig ! vannkjøling av HDD er så unødvendig som det går ann å få blitt dah ! Men cpu og gpu kjøling er kanskje det som vill gjøre den største forksjellen på støynivået ditt. Og når du skal kjøpe pumpe, kan jeg annbefale Eheim 1048, den bråker minimalt. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Fra 3dfxcool: Waterchill sett: 1559kr Waterchill VGA blokk: 405kr Waterchill chipset blok: 405kr Den harddisken derimot var verre da 3dfxcool ikke har noe. Dersom du vil så er det jo bare å kjøpe AquaComputers HD blokk fra Microplex i tillegg, men jeg nekter å anbefale noen å bruke over 2200 spenn på vannkjøling av 3stk harddisker når 1-2 vifter gjør jobben like bra. Viftene vil også sørge for litt luftsirkulasjon i kabinettet, noe som er bra selv om du har vannkjøling. Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Vil det lønne seg å kjøpe kit eller separat? Det er en utbredt holdning at det er bedre å kjøpe separat. Hvorfor dette er noe jeg aldri har skjønt, for min oppfattning er at du får akkurat samme varer i komplette pakker som du gjør når du kjøper separate deler. Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Tror jeg dropper vannkjøling på harddisker, siden dette høres ganske unødvendig ut. Nå blir det vel litt mindre støy etterhvert... Takker for alle tips Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Fra 3dfxcool:Waterchill sett: 1559kr Waterchill VGA blokk: 405kr Waterchill chipset blok: 405kr Så litt på denne, og jeg lurte på om jeg trenger noe mer enn det jeg får med om jeg kjøper disse settene? Trenger jeg flere slanger/større pumpe/skruer eller noe som helst? (Skulle tro at "ALL fittings and mounting accessories " betyr at du egentlig ikke trenger noe mer ?) Men hvordan blir det egentlig med pumpa når den får slik ekstra "belastning", vil den slite litt i lengden ? Og til slutt: er det noen som har erfaring med denne "boxed" pumpa, og delene generelt, som er med i hovedsettet? 8) På forhånd, evig takknemlig! Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Du trenger kun vann (helst destillert) evt. verktøy for montering av radiator. Ellers er det komplett. Pumpa tåler fint alle blokkene. Den er utplukket til å kunne brukes på et komplett sett med 3 blokker. Ocshoot.no har en test av settet. Og hvis du stikker til asetek.com så finner du linker til mange andre tester. Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Du trenger kun vann (helst destillert) evt. verktøy for montering av radiator. Ellers er det komplett. Pumpa tåler fint alle blokkene. Den er utplukket til å kunne brukes på et komplett sett med 3 blokker. Ocshoot.no har en test av settet. Og hvis du stikker til asetek.com så finner du linker til mange andre tester. Jepps, leste den nettopp, synes det hørtes helt greit ut til mitt bruk; så det blir nok en slik løsning ja Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 La forresten merke til anti-alge-væska som var med; trengs egentlig det i destillert vann? Og trenger vannkjøling-slangene e.l. vedlikehold? bare lurer..... Lenke til kommentar
Arctic Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Joda, du bør nok bruke det anti-alge stoffet. Selv om vannet er destillert, vil det inneholde nok bakterier til og starte algevekst. Selve vannkjølingsutstyret er jo heller ikke 100% rent. Ellers trenger det ikke noe spesielt vedlikehold. Men mange skifter vann en gang i året. Det kan nok være lurt. Hvis du skulle få noe belegg i slangene/blokka, får du tømme systemet, å kjøre litt radiatorrens eller lignende i gjennom. Lenke til kommentar
The.Arisen.One Skrevet 30. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mai 2003 Ok! Takker & bukker for tips & råd! Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 31. mai 2003 Del Skrevet 31. mai 2003 På apotek/bensinstasjon koster destilert vann/ avmineralisert vann 10/L Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå