Scooby snacks Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 Hei Jeg vurderer å ta PPL (Private Pilot License) om et par år, når jeg er ferdig med utdannelsen min. Hvordan går jeg frem for å ta dette? Må jeg melde meg inn i en flyklubb? Hvor mye må jeg regne med å betale? Sola flyplass blir nok mest aktuelt for min del. På forhånd takk. Lenke til kommentar
War Skrevet 29. november 2009 Del Skrevet 29. november 2009 (endret) 1) http://www.luftfartsskolen.no/ Her kjøper du teori-kurset. (Der inne står også ALL info) Før du begynner på den praktiske utdanningen bør du registrere deg som ppl elev hos luftfartsskolen. Du vi da motta en pakke med bøker til de 9 forskjellige fagene du må gjennom + eksamenstrening hefte.Du vil også motta elevhefte som instruktøren og du signerer etter hver flytime og en pilot loggbok. Du får også her utlevert noe navigasjonsutstyr som regneskive, linjal (med nautiske mil) en protraktor og noen kart til bruk for trening. Du bør også kjøpe et vfr kart for norge. Dette koster ca 200,- hos klubben. Utstyret vil du etter kort tid få bruk for. Teoripakken fra luftfartsskolen koster ca 9-10000,- kr. Dette kan du bestille på nett hos luftfartsskolen.no eller pr. tlf. 2.)Innmelding NAK og Klubb Melde deg inn i NAK (Norsk Aeroklubb). Dette må du gjøre for å få bli medlem av en flyklubb i Norge. Du velger også her hvilken flyklubb du vil bli medlem av. Her må du betale en avgift til NAK på 895,- og 300,- for medlemskap i flyklubben. Registreringen gjør du på www.nak.no og faktura og medlemsbevis kommer i posten. Hele prislappen kommer ca på 50K Dette må man betale selv før man kan gå ny skole for passasjerfly som lånekassen dekker 200K av. Her er bøkene avbildet for å se ca-tykkelse/mengde. Du må også ha legeattest klasse 2, den kan det være lurt å bestille nå med en gang (av godkjent lege) så du ikke kaster bort penger på timer/bøker om du ikke kan fly. Det kreves ikke mye, kun friskt hjerte, balanseorganet fugerer og synet er bra nok evt med briller om man må ha det. Balanseorganet fungerer testes på følgende måte. Lukker du øynene og faller bakover, merker du da at du faller? Da vil du prøve å holde balansen. Eller går du i bakken med et smell uten å vite at du falt? Det kan hende din lokale flyklubb holder kurs, men luftfartsskolen sitt er bra nok, etter at den er betalt har du tilgang i 18 mnd. Det du må ut med nå er da ca 10k for bøker+ nettskole samt 1k? for legeattest. + 1K for klubb/nak osv. 12K nå 40K når du begynner å fly med ca 1000-1200 pr gang. Endret 29. november 2009 av War Lenke til kommentar
Scooby snacks Skrevet 29. november 2009 Forfatter Del Skrevet 29. november 2009 Takk for meget bra svar. Lenke til kommentar
HSaX Skrevet 2. desember 2009 Del Skrevet 2. desember 2009 Om du synes PPL er dyrt, eller ønsker å fly mer for mindre penger, så kan Mikrofly være noe å tenke på. Er det kun koseflyging du er ute etter, så går det an å få til sertifikat og to seters fly til rundt 50000 kroner om du vurderer mikrofly istedet. Selv tok jeg SPL lappen etter å ha ønsket PPL i mange år, men aldri hverken funnet tid eller penger til det. SPL koster 1/3 eller mindre i forhold til PPL, og du kan få mikrofly som flyr i 200km/t. Sjekk ut hjemmesiden vår http://www.imfk.no og les litt om hvordan du får deg lisens. Det er masse fine bilder og filmer der om flyging, så selv om du vurderer PPL til et bedre alternativ, så kan det være besøket verdt Med vennlig hilsen, Harald Sakshaug Innherred Mikroflyklubb http://www.imfk.no Lenke til kommentar
War Skrevet 3. desember 2009 Del Skrevet 3. desember 2009 (endret) Er det kun koseflyging du er ute etter, så går det an å få til sertifikat og to seters fly til rundt 50000 kroner om du vurderer mikrofly istedet. Samme pris som PPL-A , noen i klubben betalte 43700 for hele pakka også. Med mindre prisene på PPl-A er på veg opp akkuratt nå. I værnes flyklubb ble den justert opp med 100kr /t mer fra 2010. ( I gjengjeld får vi ett nytt fly ) Endret 3. desember 2009 av War Lenke til kommentar
HSaX Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 Sertifikatet for mikro får du fra 12000 til 30000, alt etter hvor fort du tar det... Og med prisen til 50.000 å mente jeg at du til denne prisen kunne kjøpe og EIE ditt eget fly ja. En toseters brukt mikro koster fra 20.000 til 980.000, slik at du får eget fly alt etter hva lommeboka behager. Tror nesten PPL, og inklusive eget privateid motorfly kommer til å koste noe mer? Harald Sakshaug Innherred Mikroflyklubb http://www.imfk.no Er det kun koseflyging du er ute etter, så går det an å få til sertifikat og to seters fly til rundt 50000 kroner om du vurderer mikrofly istedet. Samme pris som PPL-A , noen i klubben betalte 43700 for hele pakka også. Med mindre prisene på PPl-A er på veg opp akkuratt nå. I værnes flyklubb ble den justert opp med 100kr /t mer fra 2010. ( I gjengjeld får vi ett nytt fly ) Lenke til kommentar
War Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 (endret) Min feil .....På toserters fly / .....Og toseters fly Viktig forskjell, jeg var litt trøtt ja. Vil si at det er det mest fornuftige valget om man ikke har planer om noe større og ppl-a bare er en del av utdanningen. Endret 7. desember 2009 av War Lenke til kommentar
HSaX Skrevet 7. desember 2009 Del Skrevet 7. desember 2009 PPL-A gir også mulighet for videre utdanning til CPL og så videre, og man er ikke så begrenset som med Mikro. Med Mikro, så er det lite erfaring man kan ta med seg videre inn til PPL foreksempel. Fordelen med PPL er at man ikke er begrenset med størrelsen på flyet, eller om man ønsker å gå videre. Fordelen med Mikro er at man kan fly fra "hvor som helst, der det er flatt" og en tildels mye lavere pris H.SaX Min feil .....På toserters fly / .....Og toseters fly Viktig forskjell, jeg var litt trøtt ja. Vil si at det er det mest fornuftige valget om man ikke har planer om noe større og ppl-a bare er en del av utdanningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå